به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نشست خبری هفته فرهنگی ترکیه شامگاه سه شنبه 7 مهر با حضور "باریس سایگون" مستشار سفارت ترکیه در ایران، "شامیل اوچال" رئیس موسسه یونس امره ترکیه در تهران، "سلیم اوزبان" مسئول بخش فرهنگ و هنر مرکز یونس امره، "صارمی" مدیرکل بخش آسیا اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و "مجید سرسنگی" مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در محل این خانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید سرسنگی با توجه به اهمیت روابط فرهنگی میان دو کشور ایران و ترکیه گفت: روابط فرهنگی می تواند باعث ارتباط بیشتر میان دو کشور شود و با شناخت فرهنگ و هنر یکدیگر رابطه نزدیک تر و بهتری با هم برقرار سازند.

سرسنگی افزود: علیرغم تلاش‌هایی که برای منزوی نشان دادن جمهوری اسلامی انجام می‌شود برگزاری چنین برنامه‌های بین‌المللی که در ایران و یا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، این تلاش‌ها راه به جایی نمی‌برند و ما هنوز در کنار کشورهایی مثل ترکیه و آسیای شرقی فعالیت فرهنگی خودمان را که قوام‌بخش ارتباطمان است را ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه صحبت های خود با اشاره به برگزاری هفته های فرهنگی از سوی کشور های خارجی در خانه هنرمندان ایران گفت: در چند سال گذشته خانه هنرمندان ایران تلاش زیادی برای برگزاری برنامه های فرهنگی کشورهای دیگر در این مرکز را انجام داده است تا علاوه بر هنرمندان ایرانی هنرمندان سایر کشورها نیز بتوانند آثار و فعالیت های خود را به نمایش گذاشته تا روابط نزدیک تر و بهتری بین کشورها ایجاد شود. سعی ما بر این بوده که هنرمندان کشورهای دیگر به ایران بیایند و با فضای فرهنگی ایران آشنا شوند تا هنگام بازگشت به کشور خودشان نقش سفرای فرهنگی را ایفا کنند.

سرسنگی افزود: اگر چنین روالی ادامه داشته باشد، ترسیم چهره پرقدرت ایرانی اسلامی در کشورهای دیگر رخ می‌دهد، از جمله دیگر فعالیت‌ها می‌توان به فرستادن ارکستر فرهنگی ایرانی به کویت اشاره کرد. علاوه بر این ارسال چنین گروه‌های هنری توسط ما و یا سازمان تبلیغات باعث ایجاد ارتباطات قوی بین ما و دیگر کشورها می‌شود و در فضای کنونی که خیلی از کشورها مایل‌اند چنین رابطه‌ای عمق پیدا کند، این می‌تواند تصویر درستی از ایران اسلامی را ترسیم نماید.

سرسنگی خاطر نشان کرد: این ارتباط فرهنگی قوام بخش روابط دو کشور در سایر موارد از جمله روابط سیاسی و اقتصادی نیز خواهد بود. امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های بین‌المللی را انسجام و ارتقای بیشتری از لحاظ کمی و کیفی بدهیم.

در ادامه "باریس سایگون" مستشار سفارت ترکیه در ایران ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران و برگزاری این هفته فرهنگی گفت: ما در گذشته نیز با خانه هنرمندان ایران همکاری داشته‌ایم و رابطه خوبی بین ما حاکم است. همچنین موسسه یوسف امره در چارچوب فرهنگی نقش مهمی را ایفا می‌کند چرا که ما اهمیت روابط فرهنگی را باور داریم و معتقدیم چنین ارتباطی می‌تواند نقش بسزایی بر نزدیکی دو کشور ایران و ترکیه داشته باشد.

وی در پایان افزود: این هفته نیز شامل برنامه‌های مختلفی است و من برای شرکت‌کنندگان هفته بسیار مفید و خوبی را آرزو می‌کنم.

در ادامه دکتر "شامیل اوچال" مدیر مرکز فرهنگی هنری یونس امره در خصوص هدف این موسسه و فعالیت های مختلف آموزسی و هنری آن گفت: این مرکز با هدف تعمیق هر چه بیشتر روابط ترکیه با دیگر کشورها تأسیس شده است و همکاران ما که به کشورهای دیگر می‌روند، تنها هدفشان انتقال فرهنگ ترکیه به آن‌ها نیست بلکه دریافت فرهنگ و هنر کشورهای دیگر و انتقال آن به ترکیه نیز هست.

وی تصریح کرد: این موسسه از سال 2009 تشکیل شده است و تاکنون در 38 کشور جهان فعالیت می‌کند و ما امیدواریم در ایران علاوه بر تهران نمایندگی‌های دیگری نیز ایجاد کنیم چرا که عدم وجود این دفتر به عنوان مثال در اصفهان و شیراز که مرکز فرهنگی و هنری ایران هستند را کمبود می‌دانیم زیرا ما این دو کشور را برادر و نزدیک به یکدیگر می‌خوانیم.

وی در ادامه به حدود 5 هزار ایرانی که در این موسسه مشغول فراگیری زبان ترکی و یا فعالیت به عنوان سفیر ایران در ترکیه هستند، اشاره کرد و سپس در خصوص نشست فلسفه مشترک با ایران گفت: در چند روز گذشته چنین نشستی برگزار شد و امروز می‌بینید که مسافرانی که به ایران آمده بودند، دیدگاهشان تغییر کرد که این یک نمونه بارز از توانایی روابط فرهنگی برای تغییر دیدگاه‌ها است.

مدیر مرکز فرهنگی هنری یونس امره در پایان صحبت های خود افزود: ما اطمینان داریم که برنامه‌های این‌چنینی در این هفته روابط موجود بین ایران و ترکیه را به خصوص در زمینه فرهنگی تقویت می‌کند و هر چه بیشتر این دو کشور را به هم نزدیک می کند.

در بخش دیگری از این نشست "سلیم اوزبان" مسئول بخش فرهنگ و هنر مرکز یونس امره در ایران با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی در ایران گفت: خیلی خوشحال هستم که یکبار دیگر توانستیم با همکاری خانه هنرمندان ایران یک هفته فرهنگی و هنری را برگزار کنیم. ما تاکنون توانسته ایم از سوی مرکز یونس امره مجموعاً 150 برنامه فرهنگی را در ایران برگزار کنیم که این باعث آشنایی بیش از 10 هزار ایرانی با هنرو فرهنگ ترکیه شده است.

وی افزود: باعث خوشحالی است که مردم ایران توجه خیلی خاصی به فرهنگ ترکی و زبان ترکی دارند و مرجعی که باید تشکر ویژه از آن داشته باشیم دولت جمهوری اسلامی است که این فرصت را مهیا کرده و ما در طول این سه سال و نیم نه به شکل فردی و نه در موسسه احساس بیگانگی در ایران نکرده‌ایم.

سلیم اوزبان با اشاره به نزدیکی بین دو کشور ایران و ترکیه گفت: من می‌خواهم به عنوان یک تبعه ترکیه بگویم ما از نظر فلسفه، موسیقی، ادبیات و... خودمان را از خاورمیانه جدا نمی‌دانیم و باید گفت قطعاً در دنیا دو کشور که مثل ما آن قدر به هم نزدیک و دارای اشتراکات باشند، کم پیدا می‌شود و ما در حین تمام فعالیت‌هایمان این را در نظر داریم که فقط همسایه نیستیم بلکه برادر و شریک نیز هستیم و آن 150 برنامه فقط یک پروژه نبودند بلکه فضایی برای معرفی این اشتراکات محسوب می‌شدند.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های این هفته فرهنگی نیز باز هم اشتراکات ما بیان می‌شود که ابتدای آن با سه زمینه مهم این نزدیکی‌ها، یعنی خطاطی، عکاسی و فیلم آغاز می‌شود. ما باور داریم که ملت‌های ایران و ترکیه نه از طریق سریال ها بلکه از طریق این گونه برنامه‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شوند و به شناخت درستی از یکدیگر می‌رسند.

مسئول بخش فرهنگ و هنر مرکز یونس امره در ایران در پایان به معرفی برنامه های هفته فرهنگی ترکیه در خانه هنرمندان ایران پرداخت. در پایان این نشست مدیرکل بخش آسیا اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: این سازمان‌ همانند یونس امره در 80 کشور دیگر برای اشاعه فرهنگ و هنر ایران اسلامی فعالیت دارند و تاکنون با کشور ترکیه نیز فعالیت‌های مختلفی از جمله برگزاری دهمین دوره سمینار ایران و ترکیه در شیراز را داشته‌ایم.

وی در ادامه به نمایشگاه بزرگ ایران در این کشور اشاره کرد و در پایان گفت: مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی ما با این کشور آن‌قدر زیاد است که اگر هر 365 روز سال را به این برنامه اختصاص دهیم باز هم کم می‌آوریم، ما حتی از لحاظ سیاسی و بین‌المللی نیز تا حد زیادی دارای اشتراکات فکری هستیم و امیدواریم این توافق هسته‌ای زمینه ارتباط ایران را با کشورهای دیگر برقرار کند و این محدودیت‌هایی که در زمینه فرهنگی بر کشور حاکم بوده است را از بین ببرد.

خانه هنرمندان ایران از 10 تا 14 مهر، میزبان اهالی فرهنگ و هنر کشور ترکیه است. آیین افتتاح هفته فرهنگی‌ و هنری کشور ترکیه، جمعه 10 مهر ساعت 17، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

همزمان با مراسم افتتاحیه این هفته فرهنگی و هنری؛ دو نمایشگاه عکس و خوشنویسی از آثار هنرمندان کشور ترکیه نیز در نگارخانه‌های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد. نمایشگاه عکس "احوال انسانی" با آثاری از سلچوک آزمان اغلو و نمایشگاه خوشنویسی "رهروان حرف و قلم" با آثاری از آیدین کوسه، برای برگزاری در این هفته فرهنگی و هنری تدارک دیده شده‌اند.

شنبه 11 مهر، ساعت 18، کنسرت و کنفرانسی با عنوان "کنزوالالحان: برنامه عبدالقادر مراغی" از گروه موسیقی "آکیس" و مصطفی دوغان دیکمن که به اجرای آثار عبدالقادر مراغی می‌پردازند، با سخنرانی دکتر یالچین چتین کایا از ترکیه و محمدرضا درویشی برگزار خواهد شد. این مراسم با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یونسکو شعبه ایران و شهرداری مراغه برگزار خواهد شد.

یکشنبه 12 مهر، ساعت 17، نشست شعر ترکیه با سخنرانی عاریف آی، شاعر و علی گورکم اوسر، نویسنده در تالار استاد امیرخانی و از ساعت 19 تا 22 نیز نمایش فیلم "ماهی" (بالیک) اثر درویش زاعیم (این فیلم در جشنواره فیلم فجر 1394 در قسمت فیلم شرقی به نمایش در آمده بود) به همراه جلسه نقد و گفتگو با سخنرانی دکتر حسین لاله و ایحسان کابیل، منتقد و نویسنده سینمائی ترکیه در تالار استاد جلیل شهناز، برگزار خواهد شد.

دوشنبه 13 مهر، ساعت 17، نشست داستان و رمان ترکیه با سخنرانی نویسندگان جمال شاکر، زکی بولدوک و آیکوت ارطغرل در تالار امیرخانی و از ساعت 19 تا 22 نیز نمایش فیلم "دزدان برف" اثر کارگردان ترکیه‌ای فاروک حاجی حافیظ اوغلو (این فیلم در جشنواره فیلم فجر 1394 به نمایش گذاشته شد و جایزه بهترین فیلم بخش بین‌المللی جشنواره را به‌دست آورد) در تالار استاد جلیل شهناز، برگزار خواهد شد.

سه‌شنبه 14 مهر، ساعت 18، هفته فرهنگی و هنری کشور ترکیه با برگزاری کنسرت معرفی آلبوم گروه موسیقی یونس امره "بشنوید ای یاران"، سخنرانی و نمایش ویدیوئی مرتبط به هفته فرهنگی و هنری ترکیه به کار خود پایان خواهد داد. لازم به ذکر است شرکت در هر یک از برنامه‌های هفته فرهنگی و هنری ترکیه برای عموم آزاد است.