سرویس تجسمی هنرآنلاین : پیمان هوشمندزاده عضو شورای سیاستگذاری و داور پنجمین دوره از جایزه عکس مستند اجتماعی شید درباره این دوره از این جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شید یک مسابقه عکاسی مستند اجتماعی است. در سالهای گذشته آثاری که میدیدم به بیشتر به عکس خبری تمایل داشتند، امسال با توجه به اینکه دوره پنجم شید برگزار شده و از آن نوع نگاه بزرگنمایی شده اولیه نسبت به عکس مستند اجتماعی در دورههای قبلی گذشتهایم، به نظر میرسد آثار رسیده به عنوان "مستند اجتماعی" بیشتر نزدیک شدهاند. آثاری که امسال در شید حضور دارد به نظر من از کیفیت بیشتری برخوردار است و شید در این دوره به اهداف خود بیشتر نزدیک شده است. هرچند حدود ۱۰ درصد از آثار رسیده به دلیل عدم رعایت قوانین مسابقه، از شید خارج شدند با این حال باز هم میتوان گفت سطح کیفی جشنواره امسال خوب بوده است.
وی با تاکید بر تاثیرگذاری شید در میان مسابقههای مختلف عکاسی اظهار کرد: نکته جالب توجه در مورد شید آن است که هنرمندان برگزیده این مسابقه بعدها موفق به کسب عنوانهای جهانی نیز شدهاند و این برای من مهم است. شید جایزهای است که بسیار درویشانه برگزار میشود اما از آن سطح از کیفیت برخوردار است که عکاسان آن بتوانند جوایز بینالملی بگیرند.
داور پنجمین مسابقه عکس مستند اجتماعی شید با بیان اینکه نوع نگاه عکاسان در زمینه ارائه مجموعه دارای مشکلاتی است افزود: بسیاری از عکاسانی که آثارشان به دست ما رسیده است متوجه این موضوع نیستند که داستانهایی که آنان قرار است تعریف کنند باید برای ما جذابیت داشته باشد. دیگر برای ما دیدن عکسهایی از بازار تهران یا دستفروشها جذاب نیست. تکراری بودن البته به خودی خود بد نیست؛ به شرطی که عکاس یا نگاه تازهای داشته باشد یا به دنبال موضوعی جدید برود.
هوشمندزاده زیادهگویی را مشکل دیگر عکاسان شرکت کننده در شید دانست و گفت: اینکه در فراخوان قید شده است هنرمندان حدا اکثر میتوانند ۱۵ عکس به شید بفرستند به این معنا نیست که حتما باید این تعداد عکس داشته باشند. اگر یک مجموعه عکس با ۱۰ عکس میتواند داستان خود را روایت کند همین تعداد کافی است. بعضی هنرمندان نیز شروع و پایانهای جذابی نداشتند و یا موضوع مناسبی انتخاب نکرده بودند؛ همه این موارد نکاتی هستند که هیات داوران برای بررسی آثار رسیده به سابقه کیش به آنها توجه داشت.
وی همچنین درباره روند عکاسی مستند اجتماعی و تاثیر جایزه شید بر این روند نیز توضیح داد: من کلا نوعی رخوت را در روند عکاسی احساس میکنم. به علاوه چند سالی است که عکاسی مستند اجتماعی بسیار افت کرده، نکته مهم درباره شید این است که عکاسان را وادار به کار کردن کرده است. به علاوه یکی از زیر شاخههای عکاسی مستند، عکاسی خبری است و عکس خبری در چند سال گذشته بسیار رشد داشته است که همه این موارد موجب شده است که عکس مستند اجتماعی کم کم در مسیر رشد قدم بردارد.
روشن نوروزی دبیر اجرایی و عضور شورای سیاستگذاری جایزه عکاسی مستند اجتماعی شید نیز درباره این دوره از این مسابقه به هنرآنلاین گفت: پس از اعلام فراخوان، ۱۷۳ نفر عکاس آثار خود را در قالب مجموعه عکس برای ما فرستادند که از میان آنها ۲۲ نفر به بخش نمایشگاهی این دوره از شید راه پیدا کردند. شید یک جایزه عکس مستقل مستند اجتماعی است و تنها با حمایت خود عکاسان برگزار میشود و هیچ نهاد و سازمانی به آن کمک نمیکند. به علاوه هیات داوران و مدرسان ورکشاپها نیز بدون دریافت حتی یک ریال حقالزحمه با ما همکاری کردهاند که واقعا جای سپاسگزاری دارد. برای تامین بخشی از هزینههای، شید امسال یک ورودی برای عکاسان درنظر گرفته بود که البته بخش بسیار کمی از هزینهها به این ترتیب تامین شد. ما در سالهای قبل اسپانسرهایی داشتیم اما به دلیل اینکه حضور آنها میتوانست روح جایزه را تحت تاثیر قرار دهد امسال از همکاری با اسپانسرها صرف نظر کردیم.
وی درباره تغییرات این دوره نسبت به قبل نیز اظهار کرد: ما امسال تنها از داوران ایرانی دعوت کردیم زیرا در دورههای قبل پروسه داوری توسط داور خارجی دارای اشکالاتی بود؛ از جمله اینکه داور خارجی امکان گفتوگو و تعامل مستقیم با دیگر داوران را نداشت و به همین دلیل امسال از داور خارجی برای حضور در شید دعوت نکردیم. تغییر دیگر اینکه ما امسال دبیر خاصی برای مسابقه نداریم و یک شورای سیاستگذاری سه نفره ایجاد کردیم تا اگر روزی یکی از افراد نتوانست همکاری کند روند برگزاری شید متوقف نشود.
دبیر اجرایی شید همچنین درباره نحوه نمایش آثار برگزیده نیز گفت: از مجموعهای برگزیده حدود ۵ تا ۶ عکس روی دیوار رفته است با این حال از آنجا که این مجموعهها شامل عکسهای بیشتری بود، باقی آثار به صورت اسلاید شو روی دیوار گالری ممیز به نمایش گذاشته شده است.
بهروز مهری عضو شورای سیاستگذاری شید نیز درباره فعالیتهای این شورا به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از تصمیمات امسال ما برای برگزاری مسابقه شید دریافت ورودی از عکاسان بود. با اینکه تصور میکردیم ممکن است اختصاص ورودی موجب استقبال کمتر عکاسان شود اما به لحاظ کمی عکاسان بیشتری در این دوره از شید شرکت کردند. از سوی دیگر همین مقدار اندک مبلغ وردی نیز موجب شده است عکاسانی که جدیت بیشتری نسبت به کار خود داشتهاند در این رویداد شرکت کنند و آثار آنان از سطح قابل قبولی از کیفیت برخوردار است.
وی همچنین درباره برگزاری ورکشاپها و نشستهای این دوره از مسابقه شید نیز اظهار کرد: هدف اصلی ما در برگزاری این جلسات گسترش و آموزش بیشتر عکاسی مستند اجتماعی است. در آموزش هنری کشور ما کاستیهای بسیاری وجود دارد و معمولا عکاسان جوان به راهنمایی نیاز دارند. در واقع اصول اصلی عکاسی مستند اجتماعی را خود عکاسان یاد گرفتهاند و در این نشستها نحوه برخورد با موضوعات مستند اجتماعی مطرح خواهد شد.
در این دوره از نمایشگاه عکاسی مستند اجتماعی شید آثاری از ریحانه امیرکلاهی، عادل پازیار، جاوید تفضلی، آذین حقیقی، اصغر خمسه، حمیدرضا دستجردی املشی، گلرخ راوش، فرانک رضایی، عطا رنجبر زیدانلو، محمدرضا سلطانی، صادق سوری، نسرین عباسی، مجید فراهانی، مهدی قاسمی، داود قهردار، عرفان کوچاری، علیرضا گودرزی، مهدی مرادپور، محمدجواد مکتبی، بابک منصوری، مرضیه موسوی و مونا هوبه فکر روی دیوار رفته است.
همچنین داوری این دوره از مسابقه شید را پیمان هوشمندزاده، مهران مهاجر، مهدی وثوق نیا، آرش خاموشی و جلال شمس آذران برعهده داشتهاند.
آثار این دوره از عکاس مستند اجتماعی شید به موضوعاتی چون اعتیاد، اعدام کودکان، بیماری اوتیسم، زندگی مجردی در ایران و موضوعات شخصیتری چون خانه پدری و اوقات فراغت کودکان ایرانی اختصاص دارد.
نمایشگاه آثار برگزیده جایزه شید ۲۰۱۴ ۱۷ در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران و برنامههای هفته عکس مستند اجتماعی ایران نیز تا ۳ اردیبهشت در این گالری برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/