به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این مراسم که با حضور جمع کثیری از مسئولین شهرداری تهران، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر برگزار شد؛ از 4 هنرمند تقدیر و از 5 هنرمند برگزیده، تجلیل به عمل آمد.

در اختتامیه دومین جشنواره عکس ته‌ران همچنین دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و رئیس جشنواره، ساعد نیک‌ذات، دبیر هنری جشنواره و احمد مسجدجامعی، مدیر کمیسیون فرهنگی و عضو شورای اسلامی شهر تهران به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این مراسم دکتر جمال کامیاب ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، گفت: ورود به دنیای جدید و یا عصر مدرن همانطور که می‌دانید همراه با خودش کوله‌باری از مفاهیم و اصطلاحات جدید را به ارمغان آورده است. هم برای کشورهایی که خودشان خواستگاه مدرنیته بودند و هم برای کشورهای دیگر؛ در برخی جاها بحران‌هایی ایجاد شد و گسست‌های معرفت شناختی‌ای تولید شد و خیلی وقت ها هم باعث تحولات بسیار بنیادین شد. یکی از این مفاهیم که به این جشنواره مربوط می‌شود، اصطلاحی است به نام پرسه‌زدن یا پرسه‌زنی.

وی سپس افزود: این اصطلاح تا قبل از ورود به دنیای جدید شاید همان معنی قدم‌زدن را می‌داد اما آرام‌آرام با ظهور فناوری‌های جدید و پا گذاشتن به دنیای مدرن این اصطلاح هم دچار تحول شد. در عصر حاضر پرسه‌زن کیست؟ آیا همان ولگرد ما است؟ خیر اینجا کاملا بحث متفاوت است. هنرمند پرسه‌زن کسی است که سعی می‌کند با قدم‌زدن در شهر، شخصا حضور در شهر را تجربه کند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه اظهار داشت: این اصطلاح بعدها در خیلی از حوزه‌های فرهنگی، ادبی و فلسفی به شکل جدی به کار گرفته شد. گفته شده هنرمند نقاش زندگی مدرن به حساب می‌آید، کسی که در خیابان‌ها قدم می‌زند و سعی می‌کند ادراک شخصی خودش را از شهر کسب کرده و در آثارش منتشر کند تا جایی که گفته می‌شود پرسه‌زنی یک نوع سبک زندگی است تا جایی که از آن به عنوان یک ابزار تحلیل نام برده می‌شود.

کامیاب سپس با اشاره به نقش هنرمند پرسه‌زن در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری، عنوان کرد: این افراد با شهر درگیر می‌شوند و تجربه اکنون خودشان را از شهر با دیگران به اشتراک می‌گذارند. عکاسی اتفاقا از حوزه‌های هنری بوده که در بحث پرسه‌زنی نقش مهمی را بر عهده داشته است. ثبت اکنون برای لحظه خاصی از زندگی هنرمند؛ جدای از ارزشی که جاودانگی برای همه دارد و عکس و هنر به ارضای این میل کمک می‌کنند، شما مفهوم پرسه‌زنی را در عکاسی به طور جدی می‌توانید دریافت کنید. همچنان که بازار تهران موضوعی می‌شود برای پرسه‌زدن یک هنرمند.

رئیس جشنواره ته‌ران در پایان خاطر نشان کرد: وقتی من در میان آثار این نمایشگاه قدم می‌زدم به نوعی پرسه زنی در سکوت را تجربه کردم؛ یعنی این آثار به نوعی پرسه‌زنی در آرامش را در بازار تاریخی تهران برای مخاطبانش نیز فراهم می‌کند و این بسیار ارزشمند است. این حرکت‌ها به اعتقاد من در تغییر و تحولات اجتماعی قطعا تاثیرگذار خواهند بود و به ما هم این امکان را می‌دهد که ببینیم با چه شهری روبه رو هستیم. من معتقدم یک مدیر شهری تا شخصا و نه به عنوان یک مقام مسئول بلکه به عنوان یک شهروند پرسه‌زنی در شهر را تجربه نکند نمی‌داند که چه کار باید انجام دهد. سازمان زیباسازی در چارچوب اهداف و وظایفی که برایش ترسیم شده با این نگاه که زیبایی یک کیفیت است، طبیعتا هرجایی که بتواند و فراز و نشیب‌های اداری امکان دهد، از چنین حرکت‌هایی مثل جشنواره عکس ته‌ران حمایت خواهد کرد.

در ادامه برنامه پس از پخش فیلم کوتاهی درباره بازار تاریخی تهران؛ ساعد نیک‌‌ذات، هنرمند عکاس و دبیر هنری جشنواره عکس ته‌ران پشت تریبون رفت و گفت: دومین جشنواره عکس بافت تاریخی "ته‌‌ران" با رویکرد زندگی در محلات قدیم برگزار شد و عکاسان در قالب تورهای گردشگری به بافت تاریخی تهران رفته و عکاسی کردند. پس از آن از میان ۴۵۰۰ عکس ارسال شده به دبیرخانه جشنواره عکاسی "ته‌ران"، ۱۱۰ عکس به انتخاب هیات داوران برای نمایش در بخش نمایشگاهی انتخاب شد و آثار انتخاب شده در خانه هنرمندان ایران از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ بهمن ماه به نمایش در آمد.

وی ادامه داد: در رابطه با موضوع پرسه‌زنی ما اصطلاح استریت فتوگرافی را داریم که همان عکاسی خیابانی است و این روزها با دوربین گوشی‌های همراه نیز اتفاق می‌افتد. در زمینه تهران، هر چند در میان آلودگی تصویری شهری مثل تهران ما به سختی می‌توانیم تصویر از زیبایی‌های تاریخی آن را ثبت کنیم اما این آثار گنجینه‌ها و اسنادی برای آیندگان هستند.

نیک ذات در پایان تصریح کرد: در میان آثار ارسالی به نمایشگاه 1040 اثر به عنوان تقلب ثبت شد که بازار تهران را به تصویر نکشیده بودند و عکس‌هایی مشابه به حساب می‌آمدند که من به عنوان یک عکاس از این موضوع شرم دارم زیرا این خیانت در حق هویت شهر و کشور است و ما این عکس‌ها را بدون نام روی سایت جشنواره خواهیم گذاشت تا مشخص شود که آثار به دقت کارشناسی می‌شوند.

پس از سخنان دبیر هنری جشنواره، فیلمی درباره جشنواره با سخنان سجاد عسگری، دبیر اجرایی این جشنواره پخش شد و سپس احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: این آثار فارغ از اینکه مربوط به چه محلی است، بسیار جذاب و ارزشمند است و در دل هر کدام از آنها خاطرات و نکات بسیاری وجود دارد. خیلی از عکس‌ها ذیل چیزی نیستند و به تنهایی معنا دارند و به دلیل عکس بودنش مهم است نه به دلیل اینکه می خواهد چیز دیگری را توضیح دهد.

وی ادامه داد: در این ایام که ذهنم متمرکز است که کارت‌های نوروزی چه شکلی باشند، خیلی از آثار این جشنواره می‌توانند به تنهایی کارت ویژه‌ای برای این موضوع باشند در عین حال که آدرس و نشانی از مکان عکس را هم به همراه دارند. اینها فرازمانی و فرامکانی و همیشه زیبا هستند. این گزارشی که از بازار تهران به وسیله این عکس‌ها تهیه شده فوق العاده است.

مسجدجامعی سپس افزود: در قدیمی‌ترین گزارش‌هایی که از روستای تهران موجود است، به یکی دو بنا اشاره شده است؛ یکی بنای سلطان‌نشین و دیگری بازار ولی در عین حال تصویر از بازار تهران خیلی کم است، ما در عکاسی سابقه طولانی‌ای داریم و فاصله‌مان از اروپا زیاد نیست، با این حال نمی‌دانم چرا این عکاسی بازار را روایت نکرده است. شاید بازار به عنوان اندرونی در ذهن عکاسان آن دوران لحاظ می‌شده است. همین مسئله را با محله‌ها هم داریم و عکسی از درون محله‌ها نداریم، شاید اینها حریم خصوصی محسوب می‌شده‌اند.

عضو شواری اسلامی شهر تهران در پایان اضافه کرد: این کار از منظر اینکه برای نخستین بار است که بازار را به روایت عکاسان مختلف ثبت می‌کنیم، بسیار مهم است.

در پایان این مراسم با حضور دکتر کامیاب، احمد مسجدجامعی، احمد محیط‌طباطبایی، ساعد نیک‌ذات و ... به پنج عکاس که رتبه برتر را به دست آورده بودند جوایزی اهدا شد.

رتبه اول را جاوید تفضلی و رتبه دوم را محمد گنج به دست آورد. ابوالفضل سلمان زاده و اصغر خمسه نیز به ترتیب رتبه‌های سوم و چهارم را به دست آوردند. همچنین فرشید کلهر نیز در جایگاه پنجم قرار گرفت.

همچنین از ایمان ملکی مقدم، علیرضا احسان فر، کاوه سجودی و مازیار میرالی تقدیر شد و به صورن ویژه از جاسم غضبانپور و کاوه فرزانه قدردانی به عمل آمد.

گفتنی است؛ از دیگر بخش های این برنامه اجرای نقالی توسط ابوالفضل ورمزیار بود.

دومین جشنواره عکاسی بافت تاریخی "ته‌ران" توسط سازمان زیباسازی شهر تهران و مشارکت کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران و حضور کمیسیون ملی یونسکو ایران، کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، خانه هنرمندان ایران و انجمن عکاسان میراث فرهنگی برگزار شد.