سرویس تجسمی هنرآنلاین : عنوان کنجکاوى برانگیز "عجیبتر از بهشت" که نیشترى به کنش هاى مادى انگارانه بشر معاصر در فرایند جهانى سازى ست، آثار نوى طباطبایى را بیش از همیشه با اقبال روبرو کرده است؛ در آیین افتتاحیه در حالى که چهره هایى نظیر صابر ابر، مسعود فروتن، عباس مشهدىزاده و... از این آثار دیدن مى کردند بیش از نیمى از آثار به فروش رسید.
محمد طباطبایى درباره ١٢ اثر تازه که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: "قریب به سه سال بر روى این مجموعه متمرکز بودهام. در واقع "عجیبتر از بهشت"، اشاره به مفاهیمى چون فرازمان و فرامکان دارد، به همین دلیل سعى داشتم با نمایش آثارى معاصر به این مفاهیم اشاره کنم تا گفتارى جهانى داشته باشد و براى یک اقلیم خاص نباشد".
او که در آثارش حیوانات مختلف را به عنوان تمثیلى از شخصیت هاى انسانى بکار برده است، در این مورد گفت: "در کتاب هایى چون قلعه حیوانات جورج اورول، موش و گربه عبید زاکانى، کلیله و دمنه و حتى در کارتون هایى که در سالهاى کودکى آنها را دنبال مى کردیم وقتى با استعاره از حیوانات، موضوعی مطرح مى شد ذهن بیننده را سیالتر مى کرد تا آن گونه که راحتتر است با کار ارتباط برقرار کند. علاوه بر این مى توان گفت که از دوره غارنشینى حیوانات براى انسانها جذاب بودهاند تا جایى که براى بیان خصوصیات افراد مثال هایى از حیوانات مى آوردند، براى مثال وقتى فردى سریع مى دود مى گویند مانند آهو مى ماند یا دقیق و تیز بودن چشم افراد را شبیه به چشمان عقاب مى دانند".
طباطبایى مثل دیگر آثارش انسان را بى کالبد و بدون سر به تصویر کشیده است، او علت اصلى خذف سر و صورت این فیگورها را نشان دادن توجه بیش از اندازه به معانى ظاهرى مى داند و معتقد است: "این روزها در دنیا معناى ظاهرى بیشتر از معناى درونى انسان اهمیت پیدا کرده است. سیستم سرمایه دارى و امپریالیسم توجه افراد را به سمت مسائل ظاهرى و مد برده است. با آنکه توجه به ظاهر امر بدى نیست اما ساعت هاى زیادى از وقت افراد را مى گیرد و ذهن افراد را درگیر مى کند، در واقع سیستم سرمایه دارى هیچ انتخابى را به افراد نمیدهد آنها یا باید با آن همراه شوند یا به انزوا روند. از طرف دیگر تصویر نکردن سرهاى این فیگورها به خاطر آن بوده که مخاطب در کار دخیل شود و آن گونه که مى خواهد به لحاظ ذهنى با اثر ارتباط برقرار کند و کار را ببیند".
این هنرمند جوان بنا بر موضوعات مد نظرش پالت رنگى آثارش را انتخاب کرده است، براى نشان دادن درنده خویى و نگاه وحشى افراد رنگ قرمز را بکار برده و براى بیان فضاى سرد از رنگ آبى استفاده کرده است، در این بین، رنگها در بعضى از آثار بر اساس دیالوگى که هنرمند با اثر برقرار کرده بر روى بوم پدیدار است.
صابر ابر بازیگر سینما و تئاتر از بازدیدکنندگان نمایشگاه "عجیبتر از بهشت" محمد طباطبایی بود. او درباره این نمایشگاه گفت: "من درسال ٨٩ در یک نمایشگاه گروهى با محمد طباطبایى آشنا شدم و در همان نمایشگاه بدون هیچ تاملى یکى از آثار مجموعه (کیدز) او را خریدارى کردم، از همان زمان مشخص بود که آینده خوبى دارد. من مجموعه دار هنرى حرفه اى نیستم اما برحسب علاقهام مجموعه شخصى از آثار تجسمى دارم. اثر طباطبایى جزو آثارى بود که بدون هیچ گونه شک و تردیدى خریدارى کردم. در این سالها آثار او را دنبال مى کردم، به نظرم بسیار مهم است که هر آرتیستى در هر زمینه اى که فعالیت مى کند به خصوص هنرمندانى که در حوزه هنرهاى تجسمى فعال هستند، اصالت خود را حفظ کنند. از این رو مى توان گفت که محمد طباطبایى اصیل است، او در آثارش به صلح، خشونت، رعایت، حفاظت و حمایت اشاره دارد و آنها را به شکل هاى مختلف بیان مى کند، او در این نمایشگاه نیز به شکلى معاصر و جذاب ذهنیاتش را در تابلوها انعکاس داده است".
ابر در مورد روند سیر آثار طباطبایى در طول این سالهاگفت: "در این سالها میتوان در آثار طباطبایى تغییراتى را شاهد بود. نکتهای که در این بین اهمیت دارد، نگاه هنرمند است که با کارش همراه است و ثبت شده است. بر اساس اتفاقات معاصر جهان آثار هنرمندان دستخوش تغییراتى مى شود و تحولاتى در آثارشان رخ مى دهد اما باید سعى کنند، اصالتشان را حفظ کنند و آثارشان را بر اساس سلیقه جهانى و بازار تجسمى تغییر ندهند".
او اضافه کرد: "به علت علاقه شخصىام به بازدید از نمایشگاه هاى هنرى میروم، فکر مى کنم افراد باید یاد بگیرند که هنرهاى تجسمى به اندازه تمامى چیزهاى روزمره در زندگى براى آدمها لازم است. محمد طباطبایى بعد از سه سال نمایشگاه انفرادى برپا کرده، در واقع این نمایشگاه حاصل سه سال تلاش اوست، بنابراین به نظر من همه باید به دیدار آثارش بیایند. من که به هر قیمتی بود خودم را برای نمایشگاه محمد میرساندم. من از آثار تمامى هنرمندان که در زمینه نقاشى، مجسمه سازى و عکاسى کارهاى ویژه اى ارائه مى دهند، بازدید مى کنم."
این بازیگر سینما در ادامه افزود: "من سعی میکنم به دیدار بیشتر نمایشگاههای تجسمی بروم، البته آنچه درباره هنرهای تجسمی میدانم تنها از طریق سواد بصری ست. آموختههایم در این زمینه همه به صورت تجربی بوده و سعی کردم نسبت به سلیقهام در این حوزه مطالعه کنم. بارها و بارها تلاش کردم به سمت این هنر بروم ولی میدانم اگر بخواهم به این حوزه راه پیدا کنم باید خیلی پر و کامل باشم."
ابر در مورد روند رو به رشد تعداد گالریها گفت: "فکر میکنم اتفاق مهمی در مملکت ما در حال رخ دادن است که این شاید به بخش مدیریتی باز میگردد در این یک سال و اندی اخیر ما شاهد افتتاح نه گالری جدید هستیم که این اتفاق بسیار مهمی ست. تعداد زیادى هنرمند همه ساله از دانشگاهها فارغ التحصیل مى شوند و خوب هم کار مى کنند اما جایی ندارند آثارشان را نمایش دهند زیرا زمان گالریها از خیلی قبل رزرو شده است. وقتی میشنوم تعداد زیادی گالری در مرکز شهر، شمال شهر و حتی جنوب شهر افتتاح میشود بسیار خوشحال میشوم زیرا هنرمندی که پیگیر این کانسپت است حتما مکان نمایش آثارش را پیدا میکند."
جالب اینجاست که روایت نقاشانه طباطبایى، نوعى نمایش و درام را تداعى مى کند که ممکن است مخاطب هر تابلوى او را یک پلان سکانس سینمایى در نظر گیرد که تابلو به تابلو پیش مى رود؛ محمد طباطبایی نقاش ٢٧ ساله متولد تهران است؛ او فارغ التحصیل کارشناسی مجسمه سازی از دانشگاه هنر است و این دومین نمایش انفرادى او محسوب مى شود؛ عجیبتر از بهشت این نقاش جوان تا چهارشنبه ٢۴ دی ماه جارى در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ١٩ دایر است و علاقمندان میتوانند همه روزه (به جز پنجشنبهها و تعطیلات رسمی) از ساعت ١۶ الی ٢٠ از این آثار دیدن نمایند.
انتهای پیام/