سرویس مد و لباس هنرآنلاین : کتاب "ترسیم گسترده لباس" تالیف و گردآوری مهسا ناصر زارع و مهناز سیداختیاری توسط انتشارات کتاب وارش منتشر شده است. در پشت جلد این کتاب آمده است: همانگونه که معماران ساخت بناهای سه بعدی را با نقشه‌ای دو بعدی آغاز می‌کنند، طراحان لباس هم کار خود را با لباس‌هایی شروع می‌کنند که گسترده (fashion flat) نام دارد. رسم گسترده لباس یک مهارت کلیدی برای هر طراحی است که می‌خواهد در رشته خود استاد شود. نمونه‌های گسترده لباس ابزاری هستند برای کمک به طراح تا بتواند گسترده‌های دقیق و صحیحی برای طرح خود بکشد.

مهسا ناصر زارع که کارشناس طراحی لباس است و در دانشگاه علمی کاربردی و مجتمع فنی تهران تدریس می‌کند، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این کتاب سال 91 گردآوری شده و پس از انتشار، از سوی نشر باغ به عنوان کتاب مفید سال معرفی شد و هم اکنون چاپ دوم آن منتشر شده است.

او افزود: در حال حاضر عده‌ای از اساتید از این کتاب برای تدریس در دانشگاه استفاده می‌کنند و دانشجویان زیادی از آن بهره گرفته‌اند. هدف از انتشار کتاب، گردآوری تمام جزئیات لباس‌ها به شکل سطحی بود تا طراح لباس به این مهارت دست پیدا کند.

زارع ادامه داد: تمام جزئیات انواع لباس شامل یقه‌ها، آستین‌ها، دامن‌ها و... و حتی انواع لوازم جانبی مانند دکمه، کمربند، کیف و... در کتاب آمده است. نحوه نمایش لباس‌ها به صورتی است که انگار لباس روی زمین پهن شده و همه جزئیات آن از بالا دیده می‌شود.

او در مورد ضرورت طراحی لباس به این شکل گفت: طراح لباس برای به نتیجه رساندن کار خود باید دو زبان بلد باشد. زبان اول تصویرسازی یا زبان مشتری است که طرح او را به مشتری نشان می‌دهد. زبان دوم زبان فلت یا زبان الگوساز است که باید جزئیات را نشان دهد تا الگوساز بتواند طرح را به بهترین شکل اجرا کند.

زارع افزود: در این کتاب سه بخش لباس زنانه، مردانه و بچگانه وجود دارد و در هر بخش حدود 50 مدل متنوع نشان داده شده است. کتاب شامل هفت فصل است که در هر کدام به یکی از اجزای لباس به تفصیل پرداخته شده است. به عنوان مثال انواع دامن بر اساس قد، گشادی، مدل‌های مختلف مانند فون، ترک و... انواع یقه مانند ایستاده، برگردان و... انواع آستین مانند رگلان، سرخود، کیمونو و... به صورت گسترده نمایش داده شده اند. سعی کردیم مقیاس همه لباس‌ها را یک اندازه در نظر بگیریم تا استفاده از آنها راحت‌تر باشد و انواع بلوز، دامن و شلوار برای یک اندام طراحی شده‌اند.

انتهای پیام/