سرویس معماری هنرآنلاین: این روزها در شهر رتردام درفاصله بین انستیتوی Het Nieuwe و خانه تاریخی Sonneveld ، که یک سایت نمایشگاهی شناخته شده است، غرفه موقتی برپاست که گروه معماری SeARCH آن را طراحی کرده است. تمرکز این دفتر طراحی و معماری داینامیک بر معماری و ارتباط آن با بافت اطرافش است. این گروه که به همکاری کارفرمایان، کاربران و متخصصان با یکدیگر معتقد است، موقعیتی برای خلق راه حل های طراحی نوآورانه، اصیل و غافلگیرکننده ایجاد کرده است.

این پاویون شامل ساختار گنبدی شکلی‌ست که قسمت بیرونی آن از چمن پوشیده و این امر سبب همخوانی کامل آن با طبیعت پیرامون خود شده است. در فضای غارمانند داخلی، انواع عجیبی از گیاهان ناشناخته همانند جنگل انبوه کوچکی، سربه سوی آسمان دارند و نور زیادی از نورگیرسقفی مدور می گیرند.

طراح از این کوشک با نام yourtopia یاد می کند یعنی "آرمان شهر تو"! بنابراین این پاویون، یک فضای زندگی قرن بیست و یکمی است که با وجود آرمانی بودنش، کاملا شخصی ست!yourtopia پناهگاهی آرام و رازآمیز در شهر رتردام است و معمارش، آن را طوری طراحی کرده که مخفیگاهی برای تفکر و استراحت باشد.

پاویون موقتyourtopia که به روشنی، خانه سنتی عشایر، خانه اسکیموها یا خیمه های کروی (yurt) را در ذهن تداعی می کند، سازه فلزی نوآورانه ای با دهانه 14 متر است. تونل آهنی کوتاهی، بازدید کننده ها را به سمت ورودی اصلی هدایت می کند.

بر روی درآهنی این بنا، کلماتی بریده و جدا شده اند. کلماتی مثل زمین/بهشت، شهری/روستایی، آرمان شهرِتو/واقعیت، آزادی/ پول، زیبا/جعلی، مجلل/ خشن، واقعیت/ رسانه، پیر/ جوان، رنگی/ سفید، مردم/ صلح، جنگ/ حیوان، طبیعت/ هرج و مرج، نظم/ بی نظمی، شهر/ جنگل، عشق/ تنهایی، زیاد/ هیچ، نگاه کردن/ نادیده پنداشتن، جستجو کردن/ گم کردن و... این کلمات به صورت دو به دو روبه روی هم قرار گرفته اند تا یادآور نسبی بودن هر کدام از این کلمات شوند. بر اساس همین نسبی بودن است که تفکر به شکلی کاملا خصوصی می تواند در این پاویون جان تازه بگیرد و زندگی آغاز کند.

بازدیدکننده پس از ورود، با فضایی مدور و درختانی غریب و ناشناخته روبرو می شود که حس یک باغ گرمسیری را القا می کنند. سقف و کف سفید، محیطی تمیز و آرام بخش را تشکیل می دهند و بازدیدکننده را به آرامش، استراحت و تجربه یک فضای پر شده از نور فرا می خوانند. نور آزادانه از طریق یک نورگیرسقفی وارد این غار تنهایی می شود. در سراسر غرفه، ننوهایی برای استفاده کاربران آویزان است که آرامش فضا را بیشتر می کند.

مسائل اجتماعی نظیر تاثیر جهانی شدن، اشتیاق برای حفظ حریم خصوصی و عدم تعادل در میزان رفاه افراد جامعه، نقش معماران معاصر را به طور اساسی تغییرداده است. طراحان در توصیف طراحی این غرفه، با یک سوال بنیادی مواجه بوده اند و شاید هنوز باشند: «حداقل ها برای رسیدن به حداکثر کیفیت زندگی چه می تواند باشد؟

انتهای پیام/

پرستو نوروزی منابع: www.search.nl www.designboom.com www.hetnieuweinstituut.nl image © designboom