به گزارش هنرآنلاین، احمد همتـی، مدیرکل ارشاد فارس، گفت: چهارده گروه نمایش صحنه ای استان با پشت سر گذاشتن مرحله اول بازبینی به بخش رقابتی چهارمین جشنواره تئاتر فجر فارس راه یافتند که در اخبار بعدی گروه های منتخب برای جشنواره خیابانی نیز اعلام می‌شود.

این مقام فرهنگی،گفت: تمامی علاقمندان برای شرکت در این جشنواره با محور موضوعات ویژه در نظر گرفته شده برای امسال، تقاضای شرکت در جشنواره را انجام و از میان یک‌صد نمایشنامه پس از بازخوانی تعداد 53 متن از شیراز و47 متن نیز از شهرهای فارس دریافت شد.

همتی،با اشاره به اینکه امسال تلاش برای برگزاری کارگاه های تخصصی آموزشی با رویکردی علمی در حال برنامه ریزی است؛ ادامه داد: هدف از اجرای جشنواره بیست و چهارم، ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه، توجه به تولید آثار نمایشی با رویکرد توجه به مسائل اجتماعی و شاخص‌های سبک زندگی از جمله، پرهیز از موضوعاتی همچون قانون گریزی، دروغ و غیبت ، پرخاشگری، مصرف مواد مخدر، مصرف گرایی و تجمل گرایی،تاکید بر اهمیت خانواده و نقش زن در خانه و اجتماع ، است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛ با تاکید بر این مطلب که هر گروه در جشنواره امسال سه اجرا را برای مخاطبان و داوران ارائه می‌دهد، گفت: تئاتر فارس می‌تواند با فراهم آوردن امکان ارتباط برای نمایش‌های فاخر ایرانی،به ارتقای کیفی این هنر در کشور کمک کند.

وی ضمن اشاره به اینکه، کیفیت نمایش در فارس در قیاس با استان‌های همسایه بسیار مطلوب است اما در برابر با استانداردهای کشوری و جهانی، همچنان راه های نرفته ای را پیش رو دارد و باید تجربیات بیشتری را پشت سر بگذارد تا بتواند در تمامی جهات ، حرف‌های تازه ای برای گفتن داشته باشد، افزود: بخش اول شورای نظارت برنمایش شهرستان‌ها بابازبینی ازآثار؛ آمادگی گروه‌ها رااعلام کرد و دربخش دوم یک هیات درشیراز مشخص شد تا از میان 37 نمایش، 20 تئاتررا که آماده بازبینی شدند موردقضاوت مرحله اول قرار دهند که ازاین میان چهارده گروه برای جشنواره 92 انتخاب شده‌اند تا انشاءا... با رقابتی حرفه ای و درخور استان ادب پرور فارس و سومین حرم اهل البیت (علیهم السلام) بتوانندبه مراحل منطقه ای وکشوری دست یابند وبرای استان افتخارآفرینی کنند.

همتـی، بیان کرد: خلاقیت و تجربه گری در تئاتر از جمله ویژگی‌های بارز نمایش ایرانی است که همواره مورد اقبال هنرمندان جهانی نمایش نیز قرار گرفته است ، اما تئاتر کشور در زمینه نمایشنامه نویسی و بازیگری همچنان متکی به اصول کلاسیک تئاتر است و نتوانسته از این پوسته برای به روز شدن و همراه شدن با شیوه های جهانی تئاتر خارج شود.

این مدیر فرهنگی با اعلام اینکه احمدسپاسدار؛ اردشیرظهیری مهرآبادی؛ محمدهنرجویان و روح ا...رنجبر ، ازجمله اعضای بازبینی درسطح استان و شهرستان‌های فارس بوده‌اند، بیان کرد: با شناخت و درک بیشتر هنرمندان استان از شیوه های نوین اجرای تئاتر در کشور و جهان و با گسترش تعامل میان هنرمندان داخلی با تئاتری‌های جهان می‌توان به ارتقای کیفی نمایش ایران در تمامی ابعاد و زمینه‌ها رسید.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی فارس، حضور گروه های نمایش ایرانی در جشنواره های بین‌المللی و یا فراهم شدن امکان اجرای عمومی آن‌ها در تهران و نقاط مختلف جهان ، وهمچنین تعامل گروه‌های داخلی درسطح استانی ومنطقه ای وکشوری،یکی از کارکردهای برگزاری جشنواره‌ها است .

همتی گفت :در کنار این اتفاق هنری، گروه های داخلی ضمن شرکت در جشنواره‌ها و یا اجراهای عمومی لازم است که دانش روز تئاتر را نیز از هنرمندان کشوری و بین‌المللی فراگیرند و با ادغام آن دانسته‌ها با خلاقیت‌های فردی خود، نمایش ایران را به عنوان هنری بزرگ به جهانیان معرفی کنند.

این مقام مسئول ضمن ابراز خرسندی از عملکردانجمن هنرهای نمایشی استان و شهرستان‌های فارس دربرپایی هرچه مناسب‌تر ونخصصی تر جشنواره بیست و چهارم ، گفت: هفت نمایش از شهرستان‌های نی ریز، کازرون، فسا، قیروکارزین، لارستان ، اقلید و سپیدان، به ترتیب شامل: طوبی درجنگ به کارگردانی محمدفروزان/ راهم (محمدخالقی) / راپورت(محمدباقرمحمدحسینی) / مکثث(جوادصادقی) / کمپوزیسیون(غزل بهارستانی) / یک ایستگاه مانده به آخر(محمدحسین اقلیدی) / تهران 20 شهریور(محمدفریدونی) ؛ دربخش رقابتی جشنواره امسال حضوردارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با معرفی هفت گروه نمایشی ازشیراز درمرحله اصلی جشنواره ؛ اعلام کرد: "فراموشی" به کارگردانی مسعوداحمدی، "رقصیدن درتاریکی" علی نیکومنش؛ "راحه دراین قصه غرق می‌شود" احسان شادمانی، "منوصداکن لیرشاه" آرمان طیران؛ "دوچرخه وسینما"بهنام کشاورز؛ "توقف نه توقف نه وایسا"سپیده کریمی و همچنین "برخوانی مضحکه لیرنوروزی" نیزبه کارگردانی سپیده گل تراش ؛ جزء تئاترهایی هستندکه در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجراستان فارس، برای کسب مقام‌های اول تاسوم و به ویژه نمایش برگزیده منطقه ای وکشوری همانندسایرگروه های شهرهای استان، کارهای ارزشمندخودرادرمعرض دیدداوران؛ هنرمندان ؛ علاقه‌مندان ورسانه ها قرار می‌دهند.

انتهای پیام/38