"مهدی بوستانی" هنرمند مستند ساز که در جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر حضور پیدا کرده است در گفت و گو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: پیش از این در جریان بخش مستند جشنواره تجسمی فجر نبودم و تا به حال در این بخش شرکت نکردم اما امسال از طریق انجمن مستند سازان مطلع شدم که جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر در کنار بخش های مختلف هنرهای تجسمی امسال رویکرد جدی نسبت به فیلم های مستند در حوزه تجسمی دارد.

وی در این باره افزود: از این رو با توجه به اینکه پیش از این مستندی با عنوان زن ایرانی را کار کرده بودم بخش هایی از این مستند که مربوط به دو هنرمند زن تجسمی است را به این جشنواره ارسال کرده‌ام.

این هنرمند درباره فراخوان این بخش اظهار کرد: طبق فراخوان یا موضوع فیلم مستند باید درباره هنرمندان تجسمی یا در معرفی یکی از هنرهای تجسمی باشد. اما در فراخوان مشخص نشده که آیا این فیلم ها نمایش داده می‌شود یا خبر. برخی موارد این چنینی در فراخوان به طور واضح طرح نشده است.

بوستانی با ابراز خوشحالی از برپایی بخش فیلم مستند در جشنواره تجسمی فجر گفت: به طور حتم فیلمسازان با اطلاع از برپایی این بخش در جشنواره در این زمینه فعال‌تر خواهند بود و در سال های بعد حضور پررنگ‌تری خواهند داشت.

او در ادامه گفت: به نظر می‌رسد مهم‌ترین هدف برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر از برپایی این بخش ترغیب فیلمسازان برای گرایش به ساخت فیلم های مستند تجسمی است اما در واقع وظیفه‌ای برای پخش این فیلم‌ها ندارند چرا که به طور حتم هر فیلمی که ساخته می‌شود زیر مجموعه هر مرکزی که باشد پخش به عهده آن مرکز است. به طور مثال اگر تلویزیون سفارش ساخت فیلم مستند دهد از طریق همین رسانه هم پخش می‌شود.

این هنرمند مستندساز در پاسخ به این پرسش که چرا فیلمسازان کمتر به ساخت فیلم های مستند در حوزه تجسمی می‌پردازند اظهار کرد: تخصصی بودن این بخش و مخاطبان خاصی که دارد باعث شده که کمتر فیلمسازان به این بخش کم‌تر بپردازند اما نکته اینجاست که وقتی ارگان های مرتبط با هر حوزه چنین زمینه‌ای را فراهم می کنند فیلمسازان هم رغبت بیشتری برای کار پیدا می‌کنند. به طور نمونه ما در بخش ورزش هم فعالیت کمرنگی داشته‌ایم این در حالی‌ست که اگر ارگان‌های مربوط به ورزش زمینه ساخت مستندهای ورزشی را فراهم کنند به طور حتم فیلمسازان هم در این زمینه فعالیت بیشتری خواهند داشت. به خصوص وقتی از این زاویه به مستند نگاه شود که اساسا فیلم وسیله ساده‌ای برای انتقال مفاهیم به مخاطبان است.

انتهای پیام/31/34