قباد شیوا هنرمند برجسته و پیشکسوت گرافیک کشور در آستانه انتخابات انجمن گرافیک به خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت: انتخابات امسال بر خلاف هر دوره از گروه‌هایی از کاندیداها تشکیل شده است و هر گروه لیستی را معرفی کرده است و اعضا امسال به لیست‌ها رای می‌دهند نه به افراد. با اینکه خودم در این انتخابات شرکت نمی‌کنم اما به شخصه این شکل انتخابات را می‌پسندم.

وی در این باره افزود: در دوره‌های قبل اعضا تنها رئیس انجمن را انتخاب می‌کردند و رئیس هم دوستانش را دور خود جمع می‌کرد و هیچ کاری هم پیش نمی‌رفت اما امسال با برگزاری انتخابات به این شکل افراد مختلف با عقاید و سلیقه‌های متفاوت گردهم جمع می‌شوند و یکی را هم در میان خودشان به عنوان رئیس انتخاب می‌کنند. در این صورت انتظار می‌رود شاهد برنامه ریزی‌های دقیق‌تری از طرف انجمن باشیم.

این هنرمند گفت: چند روز پیش هم یکی از گروه‌هایی که لیستی را به انجمن ارائه داده بودند برای مشورت پیش من آمدند و من هم درباره اهداف و فعالیت‌هایی که بهتر است انجمن در برنامه‌های خود به آن توجه داشته باشد توصیه‌هایی کردم.

شیوا با بیان اینکه مدت‌هاست که به رغم عضویت در انجمن عملا هیچ همکاری با انجمن گرافیک ندارد گفت: سال‌هاست که به دلیل عدم کارایی انجمن گرافیک از آن کنار کشیده ام. البته هنوز از اعضای انجمن هستم اما همکاری با انجمن گرافیک ندارم. چرا که معتقدم انجمن به اهدافی که از ابتدای راه اندازی آن در نظر داشتیم عمل نمی‌کند و به بیراهه رفته است.

وی در این باره ادامه داد: از ابتدایی که انجمن تشکیل شد اصرار داشتم انجمن به سندیکا تبدیل شود تا بازوری حقوقی و قانونی هم داشته باشد اما در این زمینه هیچ اقدامی‌انجام نشد و سال‌هاست که انجمن مانند یک کلوپ تنها مکانی برای گردهمایی و دید و بازدید هنرمندان گرافیست شده است حتی در زمینه‌های آموزشی هم هیچ اقدام خاصی انجام نمی‌دهند. این می‌شود که هر روز که می‌گذرد شاهد اقداماتی علیه گرافیست‌ها هستیم و انجمن قدرت انجام هیچ کاری را ندارد. به طور مثال در گوشه ای از چاپخانه مکانی را در اختیار چند گرافیست کم تجربه می‌گذارند و کارهای بازاری تولید می‌کنند. اگر انجمن مجوز قانونی داشت می‌توانست در مقابل این اقدامات بایستد.

شیوا همچنین گفت: از طرفی بارها تاکید کردم که انجمن به قدری باید سطح کیفی کارش را بالا ببرد تا هنرمندان گرافیست چندین برابر تلاش کنند و خود را بالا بکشند تا بتوانند عضو انجمن گرافیک شوند اما متاسفانه این انجمن بود که خود را پایین کشید و اکنون همه عضو انجمن هستند.

وی با ابراز تاسف از تقلب‌هایی که برخی هنرمندان انجام می‌دهند و بخشی از طرح هنرمندان دیگر را با کمی‌تغییر به نام خود به نمایش می‌گذارند اظهار کرد: متاسفانه همیشه شاهد اینگونه اتفاقات بوده‌ایم اما اگر انجمن به سندیکا تبدیل می‌شد و قدرت قانونی داشت می‌توانست به جلوی بسیاری از این اقدامات را بگیرد و به شکایات رسیدگی کند اما اکنون این امکان برایش وجود ندارد.

انتهای پیام/31/34