به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این نشست پیام آزادی در خصوص چگونگی استفاده از آلمان موتیف در ساختار موسیقی فیلم گفت: در فیلم «از کرخه تا راین» از صدای سوت مانندی در موسیقی آن استفاده شده که همچنان در خاطر بسیاری از مخاطبان باقی مانده است. همچنین در فیلم «ارباب حلقهها» زمانی که صدای فلوت ایرلندی در تنالیتههای مختلفی به گوش میرسد، موضوعی خاص در ارتباط با فیلم به ذهن تماشاگران متبادر میشود. روزی به یک استودیو برای ضبط صدا مراجعه کرده بودم و کولر آبی آن مجموعه دارای صدایی خاص بود که من مطابق با آن و روی ساز پیانو ملودی را ساختم. به عقیده من مهمترین نکته در ساخت موسیقی فیلم، روانشناسی تصاویری است که با آن مواجه هستیم و این موضوع در فیلمهای انیمیشن صورتی دشوار دارد.
وی ادامه داد: در واقع شنیده شدن هر صدایی میتواند الهام بخش شما در تولید ایدههای موسیقایی باشد و برای همین باید با حساسیت بیشتری با صداهای پیرامون خود مواجه شوید.
آزادی با تشریح محیط نرم افزار کیوبیس گفت: در نرمافزارهای این چنینی صداهایی قابل ساخته شدن است که میتوان به وسیله آن، در محیط استودیو صدای سازهای مختلفی را شبیه سازی کرد. ۳۰ سال پیش اگر قصد ساخت یک ملودی را داشتید، تنها میتوانستبد به ساز پیانو متوسل شوید، اما امروزه آهنگسازان با استفاده از نرمافزارهای مختلف، میتوانند نسخههای اولیه هر موسیقی را آماده کرده و برای آشنایی با فضای نهایی اثر، آن را در اختیار کارگردان قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: نیاز است تا آهنگساز با حضور در محیط و شرایط واقعی محل فیلمبرداری، اتمسفر جاری در آن را درک کنند و این مقوله نیز با موضوع روانشناسی در ارتباط است.
وی در پاسخ به سوال یکی از هنرجویان در خصوص چگونگی مواجهه فیلمساز با فیلمی ساخته شده نیز بیان کرد: گاهی آهنگسازان از زمان پیش تولید با اثر همراه میشوند و در اینصورت میتوانند پیشنهادهای خود را در خصوص فیلمنامه نوشته شده و شیوه تدوین اثر ابراز کنند. آهنگساز باید زمان مشخصی را برای تعریف موتیف موسیقایی یک اثر در اختیار داشته باشد تا بتواند موسیقی ساخته شده را به سامان برساند و در این خصوص نیاز است تا تدوینگر نیز همکاری داشته باشد و نماهایی متناسب با زمان موسیقی ساخته شده را در فیلم بگنجاند. زمانی که آهنگساز با فیلم از پیش ساخته شده مواجه میشود، چارهای جز اتکا به تصاویر نهایی اثر ندارد.
آزادی بیان کردا: گر تمپو موسیقی فیلم از پیش در اختیار تدوینگر قرار بگیرد، او میتواند متناسب با موسیقی دریافتی، نقاط کات شدن را انتخاب کند. این موضوع خصوصا در آثار اکشن اهمیت بیشتری دارد و موجب افزایش هیجان در تماشاگر میشود.
این آهنگساز تاکید کرد: در آثاری که در ژانرهایی به غیر از اکشن به تولید میرسد، آهنگساز فرصت بیشتری برای ابراز خود دارد و میتواند رویکردهایی خلاقانه را در پیش بگیرند. جیمز هورنر خالق موسیقی فیلم «تایتانیک» به افرادی که قصد دارند در حوزه موسیقی فیلم فعالیت کنند توصیهای میکند. در واقع به باور او چنین افرادی حکم آدمهای اجارهای را دارند تا جهان فیلم را تبدیل به موسیقی کنند. در واقع یک آهنگساز به واسطه اهمیت موسیقی میتواند در حوزه مسائل تکنیکی نیز عقاید و نظرات خود را ابراز کند. ممکن است یک فیلمساز سالها با یک فیلمنامه زندگی کرده باشد و آهنگساز باید بتواند برگردان موسیقایی از آن ارائه کند و این کار با ارائه آلبوم شخصی متفاوت است.
آزادی خاطرنشان کرد: هانس زیمر در ورکشاپ خود عنوان کرد موسیقی ترکیبی از علم و احساس است و به همین دلیل نباید آن را فرآیندی کاملا مکانیکی در نظر گرفت. برای فراگیری بخش علمی این هنر میتوان به معلمهای مختلف و یا محیطهای دانشگاهی مراجعه کرد اما نکته مهم این است که در نهایت هیچ آهنگسازی نمیتواند منبع خود برای ساخت یک ملودی را شناسایی کنند و مشخص نیست که این موضوع در کجا ریشه دارد.
این آهنگساز در خصوص فاصله گرفتن سینمای ایران از تولید فیلمهای موزیکال بیان کرد: به عقیده من یکی از بزرگترین آهنگسازان ایرانی در این زمینه بهمن دهقانیار است و او توانسته است ملودیهای ماندگار و خاطره انگیز را تولید کند. به عقیده من فضای سینمای امروز تغییر کرده است، در حالی که در دهههای گذشته، هر سال شاهد دو فیلم کودک و نوجوان با فضایی موزیکال بودیم. گویا در شرایط فعلی تهیهکنندهها به دلیل مناسبات مالی علاقه چندانی به تولید این آثار ندارند و ساخت فیلمهای کمدی را ترجیح میدهند.
اگر رویکرد مناسبی در ساخت فیلمهای موزیکال در پیش گرفته شود، قطعا ترانه سرایان و آهنگسازان موفقی میتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
آزادی با اشاره به موسیقی اتمسفریک بیان کرد: بسیاری از فیلمها نیازی به موسیقیهای سانتیمانتال و ملودی محور ندارند و برای همین باید در آنها خلق موسیقی فضاساز مورد تاکید قرار گیرد. این موضوع بسته به تشخیص کارگردان است و ممکن است یک کارگردان علی رغم بهره بردن اثرش از فضایی مینیمال، ترجیح دهد فضایی متضاد با تصویر را در پیش بگیرد.
وی در خصوص سازهای مورد استفاده در موسیقی فیلم گفت: متاسفانه امروزه از سازهای مجازی و پلاگینهای مختلف در ساخت موسیقی برخی از فیلمها و سریالها استفاده میشود، در صورتی که این رویکرد به هیچ عنوان صحیح نیست و موجب بیکاری نوازندگان حرفهای میشود. البته در سینمای اروپا و همچنین هالیوود استفاده از روشهای اینچنینی ممنوع است.
آزادی در پایان این نشست گفت: موسیقی امری است که گویی از منبعی ناشناس به آهنگساز الهام میشود و باید در نهایت در تماشاگر ایجاد احساس کند. حضور در ورکشاپها باعث فراگیری هنر و علم موسیقی میشود اما روانشناسی درست تصویر در ساخت موسیقی یک فیلم دارای درجه اهمیت بیشتری است. آهنکسازان موفق، و مخصوصا جوانتر بسیار اهل فیلم دیدن هستند و موضوع درک و تحلیل فیلم در پروسه ساخت موسیقی اهمیت بسیار بسیاری دارد. یک آهنگساز باید به صداهای پیرامون با دقت توجه کند و حس شنوایی تربیت شدهای داشته باشد. این موضوع سبب میشود که معمولا آهنگسازان از حضور در کنسرتهای موسیقی لذت نبرند، چراکه بلافاصله متوجه ایرادهای آن میشوند.
در این نشست روند ساخت موسیقی یک فیلم از لحظه انتخاب آهنگساز در مرحله پیش تولید تا آماده سازی محصول نهایی مورد تاکید قرار گرفت.
چهلو دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با رویکرد «خِردمحوری و اندیشهورزی» به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال تهران در حال برگزاری است.
انتهای پیام