گروه تئاتر هنرآنلاین، آخلیلی که در این نمایش به ایفای سه نقش متفاوت و مجزا مشغول است، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من برای ایفای نقش‌های مختلف در این نمایش طی صحبت‌هایی که با کارگردان کار داشتم تصمیم گرفتم تا بافت و تاروپود شخصیت‌ها را خیلی جدا از خود آرزو خلیلی در  نظر نگیریم تا هر سه زن در نهایت به صورت کاراکترهای باورپذیر  و آشنا برای مخاطب شکل گرفته و روی صحنه زندگی کنند.

او ادامه داد: از آنجایی که کار به سبک اکپرسیونیسم نوشته و اجرا شده است، دست ما برای حرکت نقش‌ها به سمت انسان لامکان و لازمان و نهایتا شکل‌گیری فردی انسان محور باز بود اما تاکید خودمان بر این بود که این موضوع باعث نشود تا شخصیت‌های زن نمایش به موجودی غریب و بیگانه برای مخاطب تبدیل شوند. در واقع سعی شد تا حس همراهی و همذات‌پنداری مخاطب با تک تک شخصیت‌ها حفظ شود.  لذا نهایتا من و کارگردان طی تمرین‌ها و صحبت‌هایی که داشتیم تصمیم گرفتیم تا به جای ۳ زن، تفاوت یک زن را در سه شرایط مختلف از زندگی به نمایش بگذاریم. ما شرایط مختلف را با حالات مختلف در دوره‌های متفاوت و احساساتی گوناگون تعبیر کردیم و به همین شیوه جلو رفتیم تا حاصل کار شکل‌گیری سه زن متفاوت از دید تماشاگر شد.

خلیلی1

بازیگر نمایش «کابوس‌های بیدار» افزود: برای خود من خیلی مهم بود که بعضی از جاها با کاستن از زنانگی و اضافه کردن به بعد انسانی کاراکترها بتوانم توجه مخاطبان را برای همذات پنداری بیشتر جلب کنم که امیدوارم موفق شده باشم.خلیلی در پاسخ به تفاوت بازی در آثار رئالیستی و اکسپرسیونیستی گفت: از منظر بازیگری مهم‌ترین عامل باورپذیر بودن نتیجه نهایی است. اگر این قسمت به خوبی انجام شود، میتوانیم انتظار داشته باشیم که مراحل بعدی و تکمیلی کار هم مثل نشانه‌هایی که می‌تواند ما را به سمت نکات کلیدی که برای کارگردان مهم هستند هدایت کند به خوبی پیش برود. درست مثل دومینو یا پلکان هست اگه شما پله اول را طی نکنی نمیتوانی وارد پله چهارم یا دهم شوی و اگر قطعه اول دومینو درست بیافتد با فرض چیدمان درست قطعه‌ها قطعا آخرین قطعه هم فرو خواهد افتاد. به این ترتیب مشخص می‌شود که برای من طی صحبت هایی که با کارگردان کار داشتیم اولین و مهم‌ترین گام درآوردن زمینه رئالیسم کار بود تا بتوانم شخصیتی باورپذیر ارائه کنم و پس از آن با نشانه‌هایی که برای کارگردان مهم بود به تزئین و تکمیل کار بپردازم. مهمترین و سخت‌ترین بخش کار هم در عین سادگی رسیدن به همین گام نخست هست، زیرا اگر زیر پای ما سفت و قابل اعتماد نباشد قطعا نمیتوانیم گام‌های درستی برداریم یا بپریم.

گفتنی است «کابوس‌های بیدار» به نویسندگی محمد کار آزاد و کارگردانی بهروز پوربرجی این شب‌ها در سالن 6 بوتیک هنر ایران روی صحنه است.

انتهای پیام