به گزارش هنرآنلاین، نشست نقد و بررسی فیلم کوتاه «آینه مات» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا فهمیزی، با حضور امیر ابراهیم جلالیان رمان‌نویس و منتقد سینما و پریسا ساسانی منتقد و مجری کارشناس در سرای محله ساعی برگزار شد.

عاطفه صفایی، نفیسه لاهوتی، امیر عدنان، بهروز قدرتی، آرزو فروتن، مائده حجتی و علیرضا اخلاقی در این فیلم بازی می‌کنند که به لایه‌های پنهان شخصیت‌ها و واقعیت‌های پشت چهره‌های افراد می‌پردازد.

«آینه مات» چهارمین ساخته فهمیزی بعد از فیلم‌های کوتاه داستانی «نگاه»، «ساعت شنی» و «گمان» و مستند داستانی «خانه خاطره‌ها» است.

او در نشست نقد و بررسی فیلم جدید خود با اشاره به این که ساخت فیلم کوتاه مولود عشق، رفاقت و فداکاری کسانی است که سینما را با همه شیرینی‌ها و تلخی‌ها دوست دارند، درباره ساخته‌شدن این فیلم کوتاه توضیحانی ارائه داد.

فهمیزی گفت: «حدود یک سال بود فیلمنامه "آینه مات" را به‌عنوان تجربه جدید در حوزه فیلمسازی داستانی نوشته و منتظر سرمایه‌گذار برای ساخت آن بودم که نشد؛ تا این که دوست عزیزی، به‌اصطلاح اولین چراغ را روشن کرد. از امیر مهرورزان که فیلمبردار خوب سینمای ایران است، بعد از کلی تردید پرسیدم حاضر است این فیلم را فیلمبرداری کند که او در کمال ناباوری پذیرفت. در ادامه مسیر، سایر دوستان ازجمله کاوه ایمانی تدوینگر، محسن بابایی طراح گریم و دیگران کنار "آینه مات" ایستادند.»

فهمیزی که همچنین عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران است، ادامه داد: «ابهام در روایت داستان در این فیلم برای من اهمیت بسیاری داشت، به همین دلیل قصد داشتم تا جایی که می‌توانم این ابهام را برای تماشاگر نگه دارم و به‌واسطه این گنگی در روایت و شخصیت‌ها به جمله کلیدی فیلم یعنی "آدم‌ها آن چیزی نیستند که نشان می‌دهند" برسم و از سوی دیگر در سایه این ابهام هر بیننده‌ای برداشت خودش را از کار داشته باشد.»

آینه1

در ادامه پریسا ساسانی، منتقد و مجری کارشناس این نشست گفت: «ساخت فیلم کوتاه و روایت داستان در مدت‌زمان مشخص ۱۲ دقیقه‌ای، انتخاب سختی برای کارگردانی است که می‌خواهد مشق فیلمسازی خود را انجام دهد. بخصوص این که "آینه مات" تلاش دارد روابط پیچیده و پنهان انسان‌ها فارغ از جنسیت را روایت کند.»

او افزود: «معتقدم این فیلم به دلیل نوع روایت خود از روابط انسان‌ها، پتانسیل حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را دارد، زیرا موضوع خیانت، یکی از مهم‌ترین درگیری‌های انسان امروز در همه جوامع است.»

در بخش دیگر نقد و بررسی «آینه مات»، امیر ابراهیم جلالیان رمان‌نویس و منتقد سینما بیان این مطلب که ساخت فیلم کوتاه به‌مثابه نوشتن داستان کوتاه است، گفت: «یکی از علاقه‌مندی‌های من رمان‌نویسی است و نوشتن داستان کوتاه به تمرکز و توجه بسیاری نیاز دارد، زیرا هم ساختار و هم شخصیت‌پردازی کاراکترها باید به شکل موجز و مختصر و در خدمت داستان و فهم مخاطب باشد.»

او ادامه داد: «این موضوع در فیلم کوتاه هم صدق می‌کند و پرداخت شخصیت‌ها آن هم در فیلم ۱۲ دقیقه‌ای بسیار دشوار است. به همین دلیل فکر می‌کنم کارگردان در فیلم کوتاه "آینه مات" تمام و کمال هدفی را که در نظر داشته به مخاطب رسانده است.»

نویسنده رمان «غبارزدگان» با اشاره به این مطلب که فیلم کوتاه در حوزه نقدنویسی مهجور مانده است، اظهار داشت: «یکی از نکات قابل تأمل در حوزه نقدنویسی این است که بسیاری از منتقدان به صحبت کردن درباره فیلم کوتاه و گپ و گفت درباره آن‌ تن نمی‌دهند که این موضوع موجب مهجور واقع‌شدن فیلم کوتاه می‌شود.»

آینه2

جلالیان ادامه داد: «همان‌طور که از اسم "آینه مات" مشخص است با قصه‌ای مواجهیم که در روابط کاراکترها ابهام، پیچیدگی و سوءتفاهم وجود دارد. فکر می‌کنم فهمیزی به‌درستی توانسته این شخصیت‌ها را که بر اساس سه شخصیت اصلی داشتیم، روایت کند. دراین‌بین، بازیگر نقش علی هرچند حضور ندارد، اما با کلامش می‌تواند یک شخصیت بسازد و بازی کلامی قابل توجهی از خود ارائه دهد. امیر عدنان، بازیگر نقش روزبه نیز با چهره پوکر فیس خود می‌تواند لحظات روایت داستان را تحت کنترل خود درآورد و به‌اصطلاح برگ برنده را رو کند.»

نویسنده رمان «پاریس پونزدهم» بیان کرد: «روایت‌ها و داستان هر یک از کاراکترها یک سوءتفاهم بزرگ است که هرکدام گمان می‌کنند واقعیت دارد، ولی ندارد و این سوءتفاهم همان موضوعی است که فهمیزی از آن با عنوان ابهام یاد می‌کند.»

در ادامه این نشست که با حضور جمعی از منتقدان سینما ازجمله امید نجوان، محسن بیگ‌آقا، بهمن عبداللهی، ذبیح رحمانی، عدنان شاه‌طلایی، حسام فروزان و جمعی از استادان دانشگاه برگزار شد، درباره فیلم کوتاه «آینه مات» نقطه‌نظرها و گپ و گفت‌هایی مطرح شد.

انتهای پیام