به گزارش هنرآنلاین، حسن روح‌الامین هنرمند نقاش در جدیدترین اثر خود با عنوان «روح الرضا علیه السلام» لحظه وداع امام رضا (ع) با امام جواد (ع) را به تصویر کشیده که نقاشی رنگ روغن روی بوم است.

این اثر شامگاه دهم خرداد، شب میلا امام رضا(ع) در آیین اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا (ع) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر، محمدعلی مجاهدی شاعر پیشکسوت آیینی، جمعی از مسئولان، هنرمندان و شاعران به صورت رسمی در مشهد مقدس رونمایی شد.

وداع1

همچنین تصویر نقاشی «شرطِ توحید» اثر دیگری از روح‌الامین هفتم خرداد به مناسبت ولادت امام رضا (ع) به همت خانه‌ طراحان انقلاب اسلامی و سازمان هنری رسانه‌ای اوج بر دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(ع) تهران نصب شد.

در بخشی از این دیوارنگاره آمده است: امام رضا (ع) می‌فرمایند: «کلمه لااله‌الا اللّه حصار من است و هرکس وارد حصار من شود از عذابم در امان است، اما این شرطهایی دارد و من از شرط‌های آن هستم.» حدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب.

شرط توحید

«شرطِ توحید» نقاشی رنگ روغن روی بوم است که سال ۱۴۰۰ خلق شده و درباره واقعه ورود امام رضا (ع) به نیشابور است که ایشان هنگام ورود به آن شهر حدیثی را از پدرانشان نقل کردند که به سلسلة الذهب مشهور شد.

حدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب حدیث قدسی منقول از امام رضا(ع) در باب توحید و شروط آن است. امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرد.

راویان این حدیث همگی امامان معصوم‌ هستند تا به پیامبر(ص) و سرانجام به خداوند می‌رسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسلة الذهب» به معنای «زنجیره زرین» توصیف کرده‌اند. طبق برخی گزارش‌ها، همزمان با نقل حدیث، بیش از ۲۰ هزار نفر آن را مکتوب کردند.