هنرآنلاین: هنر جلوی از خلقت است. اولین هنرمند هم خداوند متعال است که انسان و عالم هستی را به بهترین شکل و بهترین تصویر ترسیم کرد. در دنیای کنونی علم، دانش، معرفت و دیگر عرصه‌های انسانی همگی برگرفته از طبیعت و خلقت خداوند متعال است. پس هنر از جایگاهی والا و ارزشی سترگ برخوردار است.

تحولات عصر روشنگری در غرب و ایجاد اندیشه‌های جدید باعث شد که عده‌ای در یک خط و گفتمان انحرافی هنر متعهد و هنر اخلاق مدار و هنری که مسئله توصیه و تجویز فضیلت و نکوهش رذیلت هدف آن باشد را قلب ماهیت داده و تبدیل به هنر برای هنر و قبح شکنی، قبح زدایی و در نهایت تبدیل به عنصری صرفا سرگرمی ساز کنند تا پرده‌ای مقابل چشم انسان و ابزاری برای کنترل جوامع توسط حکومت‌های غربی شود. همانطور که آدورنو اندیشمند برجسته آلمانی بیان می‌کند که با ابزار سرگرمی و صنعت سرگرمی سرمایه داری به جای سرکوب، جامعه و انسان را سرگم می‌کند.

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی با گفتمانی دینی و ارزش مدار درصدد ایجاد راه و سبیلی متفاوت از این اندیشه بود. هنر در خدمت انسان و ترویج ارش‌های اخلاقی و انسانی و در یک کلام هنرمتعهد و مسئول و آگاهی بخش در نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفت؛ هنری که در داخل و خارج هم همواره مورد هجمه بوده وسعی کردند با عناوینی چون حکومتی، سفارشی و.. آن را مخدوش کرده و از کارآیی و اثربخشی ساقط کنند.

به هر ترتیب ترویج این هنر امروز نیاز جامعه ایرانی و ارائه آن به کشورها و ملت‌های دیگر ضروری است. هنری که در آن عنصر سکس،خشونت و ترویج اباهه گری حرف اول را نزد. هنری که انسان را نه سرگم بلکه آگاه کند. به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) صیقل دهنده روح باشد. دهه کرامت فرصت مناسبی برای ترویج این نوع هنر است.

با همین گفتمان و به بهانه دهه کرامت مجموعه جشنوارهای هنری تحت عنوان جشنوارهای رضوی در کشور هرساله برگزار می‌شود که بستری برای شکوفایی هنر اصیل و توجه به معارف اهل بیت از جمله امام رضا(ع) و میدان دادن به هنرمندان و جوانان خوش ذوق است. جشنواره تئاتر رضوی، جشنواره خوشنویسی و... از جمله این جشنواه‌ها است. امسال ابتکار خوبی هم صورت گرفته بوده و سعی شده بود که برخی از استان‌های کشور هم درگیر این جشنواره شده و از جشنواره رضوی مرکز زدایی شود. به عنوان مثال جشنواره تئاتر رضوی در آذربایجان شرقی برگزار شد.

برگزاری این رویدادها اقدام خلاقانه، مبتکرانه و موثری در تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد در عرصه هنر و نضج بخشیدن به جریان هنری انقلابی است. متاسفانه در سال‌های اولیه انقلاب با برخی تحلیل‌های غلط جریان مومن به انقلاب وارد برخی از این عرصه‌ها نشدند که باعث حاکمیت جریان روشنفکری سیاه در این عرصه‌ها شد.

این امر روند تربیت و رشد نیروی انسانی مومن انقلابی در عرصه هنر را با مشکل مواجه کرد که در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی برای رفع این خلاء انجام شده است و جریان‌های مردمی وارد این عرصه شده‌اند

نکته دوم اینکه این جشنواره‌ها استمرار خوبی داشته‌اند و امسال پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی و نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از سری برنامه‌های بیستمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد. اثربخشی هر سیاست گذاری و اقدامی به استمرار آن است و با کارهای دفعی نمی‌توان نتایج پایدار گرفت.

نکته سوم ضرورت گسترش این جشنواره به عرصه‌های هنری دیگر مثل سینما، هنرهای نمایشی سنتی و دیگر عرصه‌ها است تا به عنوان یک بسته کامل و جشنواره جامع عمل کرده و بتوانند در عرصه های هنری مختلفی عامل اثر باشد.

همچنین ضروری است که طیف بیشتری از هنرمندان و کنشگران عرصه های هنری در این جشنواره حضور پیدا کنند و برای عمومی‌تر شدن این جشنواره و آگاهی بیشتر افکار عمومی با آن و افزایش کیفیت آثار ارائه شده در این جشنواره هم باید فکری شود تا هر ساله شاهد رشد آن باشیم و با روند ثابت و خطی روبرو نشویم که نشانی از تحول، توسعه و تعالی در آن نباشد.