گروه سینمای هنر آنلاین: سینمای ایران در ماه‌های اخیر در حال پشت سرگذاشتن دوران رکود کروناست، دورانی که همانند دیگر مشاغل و صنوف، سینماها هم تعطیل شدند و تولیدات سینمایی هم بشدت کاهش پیدا کرد و روند اکران‌ها هم با اخلال جدی مواجه شد.

با پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی و توجه دولت سیزدهم به ضرورت رونق سینما و استقبال مردم از این هنر صنعت، دوباره گیشه‌های سینماها در حال رونق گرفتن، هستند و یکی از فیلم‌های کمدی در حال اکران هم به فروش بیش از صد میلیاردی دست پیدا کرده که جزو فروش‌های خوب در سال‌های اخیر محسوب می‌شود هر چند از نظر بیننده همچنان برخی از فیلم‌های دهه‌های گذشته از فسیل در جایگاه بالاتری قرار دارند که تا به امروز قریب 3 میلیون نفر را توانسته به سینماها بکشاند.

در کنار رونق کلی سینما و ژانرهای مختلف آن، سینمای دفاع مقدس هم با حضور یک اثر تازه نفس و با کیفیت دوباره جان گرفت. محمدحسین لطیفی در آخرین ساخته خود سراغ مسیح کردستان رفته و زندگی شهید بروجردی را دست مایه یک فیلم سینمایی قرار داده است؛ فیلمی که لطیفی آن را «غریب» نامیده به این منظور که شاید واژه‌ای که بیشترین ظرفیت برای توضیح زیست محمد بورجردی را داشته باشد، همین واژه غریب باشد.

غریب به روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در کردستان و شیوه فرماندهی منحصر به فرد او در اتحاد مردم و رفع شرایط بحران پرداخته‌ است. در سال ۱۳۵۸ با آغاز ناآرامی‌ها در کردستان به دست احزاب کومله و دموکرات، محمد بروجردی از طرف امام (ره) مأموریت می‌یابد تا به‌عنوان فرمانده سپاه کردستان وضعیت را به حالت عادی بازگرداند. این فیلم در چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش‌های مختلف: طراحی صحنه، چهره‌پردازی، جلوه‌های ویژه میدانی موفق به دریافت سیمرغ شد. همچنین سیمرغ بهترین نقش اول زن جشنواره نیز به بازیگر این فیلم اختصاص یافت.

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مقاومت بین‌الملل و بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به غریب تعلق گرفت. غریب در هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز به عنوان بهترین فیلم، انتخاب شد.

در این فیلم بابک حمیدیان، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، حسام محمودی، مهران احمدی، فرهاد قائمیان و هژیرسام احمدی به هنرمندی پرداخته‌اند. انصافا حمیدیان در این نقش درخشان ظاهر شده و بیننده با او همزاد  پنداری می‌کند و کار تصنعی در نیامده است.

 

غریب فیلمی خوش ساخت، با ریتمی مناسب و بازی خوب بازیگران است که در کنار نقش آفرینی خوب حمیدیان بازیگران محلی هم از پس ایفای نقش خود بر آمدند و این ترکیب یک هارمونی خوب را شکل داده است.

این عوامل در کنار شخصیت و اهمیت شهید بروجردی باعث شده غریب جه در اکران جشنواره‌ای خود و چه در گیشه موفقیت قابل توجهی را به دست آورد و با استقبال مخاطب مواجه شود. همین استقبال باعث شده که غریب بعد از اکران در سینماها، اکران آنلاین خود را شروع کند. غریب در سینماها حدود 10 میلیارد تومان فروش داشت که مبلغ قابل توجهی برای یک فیلم دفاع مقدسی است.

 

فیلم سینمایی غریب از چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه آغاز شده که بر اساس اعلام پلتفرم عرضه کننده رکورد تماشای برخط را شکست.
 
این اثر سینمایی در اکران آنلاین فیلم‌های غیر کمدی، رکورد فروش و تماشای برخط را به خود اختصاص داد و توانست در ۲۴ ساعت نخست پخش، نزدیک به یک میلیارد و سیصد میلیون تومان فروش داشته باشد.
اکران آنلاین از ابتکارات حوزه سینما در دوران کرونا است که توانست تا حدی نجات‌دهنده سینمای ایران در دوران کرونا باشد و حالا تبدیل به یک رویه ثابت شده که ابتکار خوبی هم است و می تواند یار کمکی سینما برای کمک به اقتصاد هنرمندان و سینما باشد.
ستقبال از فیلم غریب نشان داد که جامعه تشنه آشنایی با قهرمانان و شهدای خود است. چه خوب است که نهادهای فرهنگی کشور با بازاندیشی در ساختارهای خودو و صرفه جویی در هزینه های جاری و سازمانی، مبالغ بیشتری را برای تهیه این نوع فیلم ها و معرفی شهدا به نسل جدید اختصاص دهند. بدون تردید آشنایی امروز نسل جدید و جامعه با شهید محمد بروجردی زمین تا آسمان متفاوت از قبل ساخت فیلم غریب است. این امر اهمیت هنر و سینما را به رخ می کشد.