طبق آخرین آمارها و با توجه به نزدیک شدن به آغاز سومین ماه سال ۱۴۰۲، تعداد تماشاگرانی که از ابتدای امسال فیلم های روی پرده سینماها را تماشا کرده‌اند به بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید.

هنر آنلاین: «هفتمین جلسه این شورا روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در خانه سینما تشکیل و در این جلسه بعد از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده قرار سرگروهی ۴ فیلم ثبت شد».این مهمترین خط خبری روزهای سینمایی طی چند روز گذشته به شمار می رود.پرده نقره ای بعد از مدت‌ها رکود چندی‌است فیلم‌های جدیدی را روی پرده نقره‌ای تجربه می‌کند، آثاری که البته برخی از آن‌ها در بسته اکرانی گذشته تا اندازه قابل توجهی مورد اقبال مخاطب واقع شدند.

در ترکیب آثار اکران عیدفطر ما شاهد تنوع در رنگ‌بندی موضوعی آثار حفظ شده و فیلم‌های انتخاب شده از چهار ژانر متفاوت راهی پرده نقره‌ای بودیم؛ مسئله ای بسیار مهم که مخاطبان و اهالی رسانه اقبال قابل قبولی به آن نشان دادند.

طبق آخرین آمارها و با توجه به نزدیک شدن به آغاز سومین ماه سال ۱۴۰۲، تعداد تماشاگرانی که از ابتدای امسال فیلم های روی پرده سینماها را تماشا کرده‌اند به بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید.در حال حاضر ۱۶ فیلم در تعداد سانس‌های مختلف، برخی کم و برخی بیشتر روی پرده سینماها در حال اکران هستند و آمار فروش فیلم‌ها در روزهای آخر اردیبهشت نشان می‌دهد میزان مخاطب نسبت به سال گذشته در دو ماه ابتدایی سال افزایش قابل توجهی داشته است. مجموع مخاطبان این فیلم‌ها در سال ۱۴۰۲ فاصله چندانی با ۵ میلیونی شدن ندارد که در این میان حدود ۳ میلیون نفر صرفاً تماشاگران فیلم «فسیل» بودند. این کمدی نخستین فیلمی است که فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را در سینمای ایران تجربه کرده و رقم فروش آن به ۱۳۶ میلیارد تومان رسیده است. فاصله این فیلم با دومین فیلم پرفروش این مدت -آخرین ساخته سامان سالور به نام «سه کام حبس» -حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است و همین مسئله نگرانی‌هایی بین تولیدکنندگان فیلم و نیز سینماداران ایجاد کرده، چون با افزایش متقاضیان اکران فیلم‌های کمدی، تنوع در اکران در حال از بین رفتن است.

در این گزارش تازه‌ترین آمار فیلم‌های در حال اکران بر اساس ارقام ثبت شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا بامداد جمعه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه ارائه می‌شود که شامل آمار کلی فروش و تعداد مخاطب چند فیلمی که از سال گذشته همچنان روی پرده سینما هستند، نیز می‌شود.

«فسیل» به کارگردانی محمدکریم امینی: سه میلیون و ۲۲ هزار نفر تماشاگر و ۱۳۶ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان فروش

«سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور: ۲۱۰ هزار نفر تماشاگر و ۱۰ میلیارد و ۲۹۳ میلیون میلیون تومان فروش

«غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی: ۲۳۶ هزار نفر تماشاگر و ۹ میلیارد و ۷۹۱ میلیون تومان فروش

«عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی: ۲۰۱ هزار نفر تماشاگر و هشت میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان فروش

«آهنگ دو نفره» به کارگردانی آرزو ارزانش: ۱۵۹ هزار نفر تماشاگر و ۷ میلیارد تومان فروش

«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی: ۱۱۶ هزار نفر تماشاگر و پنج میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان فروش

«دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی: ۷۴ هزار نفر مخاطب و دو میلیارد و ۴۶۴ میلیون تومان فروش

«بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان: ۵۷ هزار نفر تماشاگر و ۲ میلیارد تومان فروش

«یقه سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی: ۲۸۹۶ نفر تماشاگر و ۱۵۸ میلیون تومان فروش

«بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی: یک میلیون و ۶۱۴ هزار نفر تماشاگر و ۵۴ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان فروش

«ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس: ۷۸۵ هزار نفر تماشاگر و ۳۰ میلیارد و ۲۴۱ میلیون تومان فروش

«چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی: ۳۹۸ هزار نفر تماشاگر و ۱۳ میلیارد تومان فروش

«خط استوا» به کارگردانی اصغر نعیمی: ۲۴۰ هزار نفر تماشاگر و ۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان فروش

«جزیره فضایی» به کارگردانی سیدجواد هاشمی: ۲۰۵ هزار نفر تماشاگر و پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان فروش

آمار مجموع فروش فیلم‌هایی که از سال ۱۴۰۲ روی پرده سینماها رفتند تاکنون به حدود ۱۸۳ میلیارد تومان رسیده و با اضافه کردن فروش دو ماه اخیر فیلم‌هایی که از سال گذشته روی پرده هستند، مثل «بخارست» و «ملاقات خصوصی»، جمع فروش بلیت برای سینما در فروردین و اردیبهشت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است که بیشترین سهم نیز متعلق به صدرنشین گیشه است.

جرقه این فصل نو در میزان مخاطبان سینما به طور دقیق از روزهای جشنواره فیلم فجر سال گذشته آغاز شد؛ زمانی که کشور با یک وضعیت ناآرامی مواجه بود و هجمه های زیادی علیه اهالی فرهنگ،هنر و رسانه از سوی بدخواهان متراکم شده بود؛ اما ما در این فستیوال مهم شاهد حضور اثر بخش مخاطبان و اهالی رسانه بودیم. این مسیر درخشش تا زمان اکران های نوروزی تداوم داشت؛ بعد از آن اکران بهاری با استقبال دو چندان مواجه شد؛ مسئله ای بسیار مهم که با یک کنکاش گری در حوزه سینما می توان به این مسئله رسید.حالا با صراحت می توان گفت فصل نویی در سینمای کشورمان ایجاد شده است؛ دور از انتظار نیست که با موج تازه‌ای از استقبال مخاطبان از فیلم‌های در حال اکران در سینماها مواجه شویم و این نویددهنده بهاری امیدوارکننده برای سینمای ایران است؛ فصلی که همراهی و دلگرمی سینما دوستتان آن را دو چندان می کند.