به گزارش هنرآنلاین به نقل از  اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی ، در این نشست محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: این نشست‌ها برای استفاده از همه ظرفیت‌ها در جهت تولید، رونق اشتغال و تعدد رویدادهای فرهنگی هنری پیش‌بینی شده و همه ما در این زمینه باید به مثابه یک پیکره عمل می‌کنیم.

وی افزود: زماینکه  قرار است شعار سال را محقق کنیم باید همه مجموعه‌ها به صورت انقلابی به میدان بیایند و با شناسایی راهکارهای مشترک و  شناخت متقابل به سمت عمق استراتژیک اهداف حرکت کنیم.

دولت کمک می‌کند تا خلاء بخش‌های خصوصی را پر کند

خزاعی ادامه داد: وضعیت تولید آثار در سال گذشته نشان می‌دهد که نقش دولت، در زمینه تولید فیلم ها در خوشبینانه‌ترین وضعیت خود‌ به طور تقریبی 10 تا 15 درصد بوده است. از این رو، در دولت سیزدهم اهتمام دولت برای تقویت بخش خصوصی جدی‌تر پیگیری می‌شود و دغدغه ما تقویت بخش‌های خصوصی سینماست.

وی عنوان کرد: چرخه اکران و تولید در سینما نمایشگر مشارکت بالای80 درصد بخش‌های خصوصی است و دولت کمک می‌کند تا خلاء های بخش‌های خصوصی را پر کند. بخش خصوصی در بعضی حوزه به ویژه تولیدات استراژیک هنوز توان کافی را ندارد و به تنهایی نمی‌تواند نقش‌آفرین باشد. تقویت ظرفیت‌های تولید به اشتغال و معیشت سینماگران کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه تولید هر فیلم به منزله اشتغال بالای 200 نفر است، خاطر نشان کرد: سال گذشته در فضای ناآارم کشور با حمایت سازمان سینمایی بالغ بر 3 هزار و 850 نفر در حوزه فیلم‌های سینمایی، کوتاه، مستند و پویانمایی مشغول به کار شده‌اند و این مقدار قطعا مطلوب ما نبوده است.

اهمیت هم‌افزایی‌ها در رونق اشتغال

وی افزود: امروز انتظار جدی برای ایجاد تحول و رونق بیشتر در حوزه فرهنگ از ما وجود دارد. نباید دست‌اندازها و چالش‌های سر راه‌‌‌، ما را از رسیدن به اهداف دور کند . امروز که روند تولید و اکران در سینما به حالت عادی و پررونق برگشته است همچنان عده‌ای ناراحت هستند. بعضی‌ها اساسا هم از رونق و هم از رکود سینما ناراحت می‌شوند و برای آنها فرقی نمی‌کند . 

تیر بدخواهان سینما، به سنگ خورد

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه عده ای مطلقا هم به رونق سینما و هم به رکود آن نگاه منفی دارند افزود: در سال گذشته چالش های متعددی سینما را دچار مشکل و آسیب کرد که متاسفانه خیلی از این اقدامات سرمنشاء داخلی در درون سینما داشته و عملکرد ناجوانمردانه این عده مورد قضاوت تاریخ قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: افرادی از درون سینما تلاش کردند سینما دچار مشکل کنند و کوشیدند تا تولید فیلم ها را متوقف کنند، برنامه ریزی کردند تا همکاران را از ادامه همکاری منصرف کنند و تیر این عده برای تعطیلی سینما به سنگ خورد.

خزاعی عنوان کرد: با این حال، به رغم  همه مشکلات روند نسبتا مطلوبی را پشت سر گذشته‌ایم و با برنامه‌ هایی که در دست داریم، امسال هم این روند مطلوب تر قابل پیش‌بینی است. تلاش شده تا  در حوزه تولید و اکران به سلایق مختلف مخاطبان سینما  توجه شود.

سهم 46 درصدی فیلم‌های اجتماعی در سال 1401

وی با اشاره به گزارش ارزشیابی سازمان سینمایی عنوان کرد: 46 درصد فیلم‌های سینمایی در سال گذشته، اجتماعی بوده‌اند. البته با آسیب‌شناسی و نقدهایی که در حوزه تولیدات سینمای اجتماعی وجود داشته، سعی کرده‌ایم با نگاه استانداردسازی با مراقبت بیشتری رفتار کنیم .

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: متاسفانه امروز تصویر واژگونه‌ای از ایران در اذهان جهانی شکل گرفته که در این تصویرسازی قطعا سینماگران هم دخیل بوده‌اند. به نظر می‌رسد به دلیل بی‌دقتی در برخی آثار، سیاه‌نمایی و تحریف جامعه و تاریخ معاصر و عرضه روایتی مخدوش و نازیبا از خانواده‌های ایرانی ذهینت اشتباهی در افکار عمومی جهان ترسیم شده است.

سازمان2

جفا به تاریخ این سرزمین به چه قیمت؟

به گفته وی، برخی به خاطر حمایت های دلاری و فاند کمپانی‌ها و جشنواره‌های غربی، جایزه و صندلی خالی  به سرزمین، مردم، هویت و تمدن و تاریخ این کشور جفا کردند.

وی خاطر نشان کرد: سازمان سینمایی کوشیده است به تناسب مطالبه و سلایق قشرهای محتلف جامعه برای تولید آثار در گونه‌های مختلف برنامه‌ریزی و راهبری کند. ژانرهای اجتماعی، خانوادگی، دفاع مقدس، کمدی، پلیسی و معمایی، کودک، ورزشی، تاریخی، فلسفی ، آموزشی و غیره در حوزه تولید و پخش و اکران مورد توجه سازمان سینمایی بوده است و در هر بازه اکران شاهد اکران فیلم های مختلف هستیم.

همکاری سازمان سینمایی و شهرداری در حوزه تولید، زیرساخت و رویدادها

خزاعی با بیان اینکه مجموعه‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله: رویدادها، زیرساخت‌ها، تولیدات مشترک می‌توانند هم‌افزایی داشته باشند، به نقش و جایگاه مهم شهرداری تهران در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: باید تلاش کنیم تصویر زیبایی از تهران که مدل کوچکی از ایران بزرگ است در فیلم ها و تصاویر خلق کنیم.

به گفته وی، در جهان تصویرمحور امروز اگر تصویر درستی از هویت تاریخی- فرهنگی کشورمان را ارائه ندهیم، بازی را واگذار کرده ایم، بویژه که سال‌هاست برخی تلاش می‌کنند تصویر مخدوشی از ایران معرفی شود.

رسالت مهم سینماگران در امیدآفرینی و نشاط اجتماعی

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به رسالت امیدآفرینی و مشارکت در گسترش نشاط اجتماعی تاکید کرد: شهرداری تهران به تناسب وسعت، منابع و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند پشتوانه خوبی در حوزه تحولات فرهنگی و سینمایی کشور برعهده گیرد.

با پشت میز نشینی نمی‌‌توان مشکلات سینما را حل کرد

وی با بیان اینکه می‌توان از طریق سینما به مقابله با پدیده گسست نسل‌ها و احیای ارزش‌های فرهنگی شهرها و محله‌ها و اقوام رفت، تاکید کرد: با پشت میز نشینی و مدیریت سنتی نمی‌‌توان مشکلات این حوزه را حل کرد و اگر همه در کنار هم قرار گیریم، خواهیم توانست بخشی از خلاء‌ها، مشکلات و کاستی‌ها را جبران کنیم.

سفیران کمک‌رسانی به یاری همکاران سینمایی هم بیایند

خزاعی با اشاره به فعالیت خیرخواهانه برخی همکاران سینمایی و تمجید از این حرکت خاطرنشان کرد: معتقدم هر کجا ظرفیتی برای اشتغال، رشد تولید و رونق کسب و کار خانواده سینما وجود دارد باید از آن کمک گرفت.

وی اضافه کرد: برخی از سینماگران سفیران کمک‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار هستند که کارشان ارزشمند و بزرگ است و می‌توان از این ظرفیت برای حل مشکلات خود خانواده سینما نیز بهره گرفت.

خزاعی تاکید کرد: آیا زمان آن نرسیده با همدلی و همگرایی مشکلات معیشت، اقتصاد و معاش همکاران‌مان را برطرف کنیم؟ کاش برخی از این دوستان گاهی نگاهی هم به داخل خانواده سینما داشته باشند. ما آماده‌ایم از این ظرفیت برای تحقق اهداف گسترده‌تر سینما استفاده کنیم.

خزاعی درخصوص همکاری با شهرداری تهران ضمن تشکر از تعامل خوب شهردار محترم، معاونت فرهنگی و اجتماعی و همراهی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در برگزاری رویدادهای سینمایی سال گذشته بویژه جشنواره فجر گفت: شهرداری تهران تعامل بسیار خوبی طی سال گذشته با سازمان سینمایی داشته و پیرو اعلام آمادگی دوستان در این حلسه و حسن نظر اقای زاکانی در این گونه همکاری های جمعی در سالجاری هم مجموعه های شهرداری از جمله برج میلاد و پردیس ملت برای برگزاری جشنواره‌ها استفاده خواهیم کرد. البته ، فراتر از امکانات شهرداری ما خواهان حضور مسئولان شهرداری در شورای‌های سیاست گذاری جشنواره های سینمایی هستیم تا بتوانیم در آثار سینمایی به دغدغه‌های شهری به صورت جدی تری ورود کنیم و در کنار هم به تولید مشترک برسیم .

وی با اشاره به نظر مشترک فیمابین برای اجرای طرح توسعه موزه سینما یادآور شد: در خصوص توسعه موزه سینما طرح جامع و کامل در سازمان سینمایی تهیه شده که با همراهی شهرداری قابل تحقق است و قصد داریم  فضای بیرونی این موزه که آسیب‌های جدی دارد را به فضای موزه اضافه کنیم و در این زمینه خواستار همکاری شهرداری هستیم .

‎رئیس سازمان سینمایی در پایان افزود: پلمپ دفاتر مسکونی و تجاری سینماگران هم از جمله مشکلاتی است که اگر بشود با همراهی شهرداری موقتا اجازه فعالیت به آنها داده شود به این بخش کمک بسیاری می‌کند.

سازمان1

موسسه تصویر شهر می‌تواند متولی کار پژوهشی در آثار اجتماعی باشد

حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در ادامه این نشست گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بحث تولیدات سینمای اجتماعی می تواند نقش موثری ایفا کند و راهکارهای کمک به این حوزه را در بحث شهری ارائه کند. ما با مراقبت اجازه تولید آثار اجتماعی تلخ و سیاه را نداده‌ایم. اگر موسسه تصویر شهر بتواند متولی این امر شود و کار پژوهشی را در آثار اجتماعی بر عهده بگیرد بسیار تعیین کننده است. سابقه همکاری میان ما و شهرداری وجود داشته که امیدوارم بیشتر هم شود.

تولیدات مشترک، عاملی برای تولید آثار هنری در حوزه شهری

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در بخش دیگری از این نشست گفت: زیست شهری بسیار آَشفته است و ما برای بهتر کردن شرایط آن باید همکاری خوبی با هم داشته باشیم و در این بین، اتفاق خوب زمانی رقم می‌خورد که بتوان با تولیدات مشترک به تولیدات بهتر شهری برسیم و فقدان کار هنری سفارشی را از بین ببریم. برای مثال آموزش ترافیک برای کودکان از جمله مواردی است که می‌تواند بسیار موثر باشد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آماده کمک به سینمای ایران

مهرداد باقری پبدنی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در بخش پایانی این نشست بیان کرد: سال گذشته  مسئولین سینمایی زحمات زیادی را برای برپایی جشنواره فیلم فجر متحمل شدند و کار بزرگ و سختی انجام دادند و امیدواریم امسال با رونق چرخه تولید، شاهد تولیدات سینمایی بیشتری باشیم.

وی اضافه کرد: با عنایت به برکاتی که در پی این گفتگو و استمرار آن حاصل خواهد شد می توانیم در حوزه سینمایی همکاری جدی‌تری داشته باشیم.

باقری پبدنی پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه‌‌های اجرایی در خصوص محقق شدن اهداف این جلسه را مطرح و در خصوص همکاری پردیس سینمایی ملت و پردیس تئاتر تهران با سازمان سینمایی اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی ، یزدان عشیری، علیرضا اسماعیلی، محمد حمیدی مقدم، سیدمهدی جوادی، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، محمدرضا سوقندی، سیدصادق موسوی از مدیران سازمان سینمایی و امیرحسین سمیعی ، نازنین پیرکاری مدیرعامل و حبیب والی نژاد و حسین کرمی اعضای هیات مدیره موسسه تصویر شهر و وحید گرائیلی از مدیران سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، از جمله حاضران این جلسه بودند.