گروه تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی صبح امروز  یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور کوروش زارعی دبیر جشنواره، سیدمحمدحسین بلاغی‌ مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی، سیدجواد رفائی دبیر جشنواره‌های رضوی و مرتضی سعیدی‌زاده مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سالن استاد طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار و در ابتدای این مراسم از پوستر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی رونمایی شد.

در ادامه مرتضی سعیدی‌زاده مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) ضمن اشاره به چند نکته درباره جشنواره عنوان کرد: جشنواره بیستم امام رضا (ع) در شانزده استان کشور برگزار و تاکنون دوازده اختتامیه آن برپا شده و تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت. در روند کلی در تعامل با جریان فرهنگی هنری کشور توانستیم کارگاه‌های آموزشی متنوعی را در فضای جشنواره برگزار کنیم. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در هرمزگان و جشنواره تئاتر خیابانی در جیرفت را به پایان رساندیم و تولیدات خوبی اتفاق افتاد و آمار امسال نسبت به سنوات گذشته به سمت حرفه‌ای و امام رضایی بوده است.

او با بیان اینکه در این دوره از جشنواره در رشته‌های مختلف هنری ده هزار اثر تولید شده است، افزود: جریان محتوایی جشنواره قابلیت قابل اعتنایی دارد و تولیدات مطلوبی تجربه شده و امیدوارم در انتها، تله تئاتر‌های خوبی از تولیدات تهیه و مهر ماه و در آستانه جشنواره آینده رونمایی شود و همچنین با رسانه ملی در تعامل هستیم تا این تله‌تئاترها پخش شود. اتفاق این دوره از جشنواره تندیس آن است و در نهایت به تندیس نشان ارادت رسیدیم که حاصل هنرمندی هنرمندان کشور است که در شب میلاد امام رضا (ع) رونمایی و به 80 هنرمند تقدیم خواهدشد.

مرتضی سعیدی‌زاده درباره بودجه جشنواره گفت: ۸۰۰ میلیون در بخش جوایز و ورودی هزینه شده و حدود یک و نیم تا دو میلیارد تومان هزینه جشنواره است.

سیدمحمدحسین بلاغی‌ مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی در ادامه گفت: امسال برای سومین سال جشنواره در استان آذربایجانی شرقی به میزبانی تبریز برگزار خواهدشد. امسال با تدابیر اندیشیده شده و رفع محدودیت‌های کرونا، جشنواره به صورت بهتر و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی بیشتر برگزار می‌شود. چهارده اثر به عنوان اثر نهایی برای اجرا از هشت استان از چهار گوشه ایران به تبریز دعوت شدند.

او ضمن اشاره به اینکه بحث توجه ویژه به سیره و معارف رضوی در بازخوانی آثار از نکات مدنظر بوده است، یادآور شد: اکثر آثار این دوره از جشنواره فاخر هستند. و این رویداد با حمایت و همکاری استانداری، شهرداری و مجموعه صدا و سیما استان برگزار خواهد شد. تمهیدی اندیشیده خواهد شد تا چند گروه خیابانی در محافل مردمی اجرا داشته باشند. توجه ویژه ستاد جشنواره در حوزه جوایز و ورودی‌ها نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. سعی می‌کنیم نمایش‌های این دوره از جشنواره به صورت صحنه‌ای در طول سال اجرا شوند.

سیدجواد رفائی دبیر جشنواره‌های رضوی نیز طی سخنانی گفت: طی دو- سه سال گذشته به دلیل کرونا جشنواره‌های امام رضا(ع) دچار سستی شده بود و خوشبختانه امسال این جشنواره در شانزده استان برگزار می‌شود. از هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره امسال تشکر می‌کنم و امیدوارم هنرمندان درجه یک سال آینده به کمک ما بیایند و در نشر فرهنگ رضوی ما را یاری کنند.

در ادامه نشست کوروش زارعی دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر ملی رضوی اظهار کرد: پس از دریافت حکم، فراخوان این رویداد تنظیم شد و توجه به بحث پژوهش را مدنظر قرار دادیم. در نظر داشتیم از بحث نذر و شفا در محتوای آثار این جشنواره فراتر سمت پژوهش برویم. از تعداد آثار رسیده به دبیرخانه، هشتاد نمایش به بازبینی رسید و بازبینی آثار در شهرهای گروه‌های متقاضی انجام شد.

او همچنین اضافه کرد: در نهایت چهارده اثر انتخاب شدند و آثار خوبی نیز به دلیل وضعیت اقتصادی کشور و محدودیت‌های ملی جشنواره پشت درهای جشنواره ماندند که از مدیران اداره کل ارشاد استان‌های‌شان تقاضا دارم که شرایط اجرای عمومی این نمایش‌ها را فراهم کنند.

زارعی با بیان اینکه امسال در جشنواره به جز تبریز میزبان هشت استان دیگر هستیم،گفت: استان‌های مازندران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران، اردبیل و یزد، آثارشان به بخش مسابقه جشنواره راه‌یافته است. نمایش‌ها در دو نوبت اجرا خواهد شد. پنج اثر خیابانی انتخاب شده که در صورت فراهم شدند شرایط در نقاط پرتردد شهر اجرا خواهند شد تا شهر تبریز فضای رضوی به خود گیرد و مردم نیز از این جشن بهره‌مند شوند.

او در ادامه عنوان کرد: امسال جوایز و کمک هزینه‌های جشنواره سه برابر شده تا ایجاد انگیزه شود. در کنار بخش کودک و نوجوان و خیابانی در بخش نمایشنامه‌نویسی، مسابقه‌ای در نظر گرفته شده که در اختتامیه جشنواره، برگزیده‌ها معرفی و پنج اثر نیز چاپ خواهد شد. نصراله قادری، لیلی عاج و شهرام کرمی بازخوان‌های این بخش بودند و کاندیداها تا فردا اعلام خواهند شد.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: برگزیدگان این رویداد به جشنواره تئاترفجر معرفی خواهند شد. امسال ظرفیت بین‌المللی شدن جشنواره وجود داشت چراکه پتانسیل این جشنواره در کشورهای اسلامی وجود دارد اما مسایل مالی، اسکان و پذیرایی مهمان‌ها در توان جشنواره نبود.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: آثار جشنواره  از دل کارهای ارسالی انتخاب شد و سفارشی از سوی ستاد داده نشد. بازبین‌ها خیلی از کیفیت آثار راضی بودند چراکه نمایش‎ها ضمن داشتن کیفیت لازم، مردمی نیز هستند. نیمی از آثار جشنواره از  نمایشنامه‌هایی که بنیاد رضوی در اختیار هنرمندان قرار داده است، تولید شده و آثار برگزیده امسال نیز در اختیار گروه‌های سال قرار خواهد گرفت.

شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ الی ۵ خرداد ماه در تبریز برگزار می‌شود.