به گزارش هنرآنلاین به نقل از  مشاور رسانه‌ای پروژه، مستند کوتاه «شوهر ایران خانم» به کارگردانی مرجان خسروی بالدی که به‌صورت مستقل توسط شرکت هفت چشمه Seven Springs Pictures به مدیریت میلاد خسروی بالدی تهیه و ساخته شده است موفق شد در بخش رقابت فیلم‌های کوتاه بین‌المللی سی‌امین دوره جشنواره «هات داکس» کانادا، جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند و به طور مستقیم به اسکار 2024 راه یابد. 

جشنواره «هات داکس» hotdocs از مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره‌‌های بین‌المللی در حوزه مستند است که در سال 1993 توسط انجمن فیلم مستقل کانادا، تأسیس گردید. هدف این جشنواره، نمایش و حمایت از آثار مستندسازان و ارتقای جایگاه تولید مستند، عنوان شده است. در دوره سی‌ام این جشنواره که از تاریخ 27 آپریل تا 7 می (7 تا 17 اردیبهشت 1402) برگزار شد، تعداد 214 فیلم از 72 کشور در چهار بخش رقابتی و چندین بخش غیررقابتی حضور داشته‌اند.

روز گذشته، طی مراسم رسمی در سالن «لایت باکس» تورنتو، جوایز این رویداد در 15 بخش مختلف اعلام شد که از این تعداد، فقط چهار فیلم واجد شرایط شرکت در اسکار 2024 شناخته شدند.

در بیانیه هیئت داوران جشنواره «هات داکس» آمده است: «شوهر ایران خانم» یک پرتره خانوادگی صادقانه است که به دلیل ظرافت هوشمندانه و روایت بدون قضاوت به ما این امکان را می‌دهد که به واقعیت نزدیک شویم و اکنون سزاوار این جایزه است.

«شوهر ایران خانم» با الهام و استعاره از رمان «شوهر آهو خانم» علی‌محمد افغانی، راوی زندگی خانواده‌ای از عشایر بختیاری است.

مرجان خسروی بالدی، پیش‌ از این جشنواره با ساخت فیلم‌های‌ کوتاه و مستند «وادیار»، «برف می‌نامد»، «رؤیای یک اسب» و... علاوه بر حضور در جشنواره‌های معتبر ایدفا، بیگ اسکای، اوپسالا، کراکوف، آف‌ اودنسه، دی‌ام‌زد و... جوایزی چون: بهترین فیلم بلند جشنواره بیگ‌اسکای، بهترین فیلم مستند از جشنواره فیلم جنایت و مکافات، بهترین کارگردان جوان از جشنواره فیلم‌های کوهستانی تگرنزی و... را نیز در کارنامه دارد. 

عوامل مستند کوتاه «شوهر ایران خانم» عبارتند از:

کارگردان و پژوهشگر: مرجان خسروی بالدی، تهیه‌کننده و پخش بین‌الملل: میلاد خسروی بالدی Seven Springs Pictures ، مدیر فیلم‌برداری: مهدی آزادی، تدوین: لقمان سخنور، دستیار تدوین: سمانه میقانی، صداگذار: آرش قاسمی، موسیقی: مهدی خسروی، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فطوره‌چیان، برنا جمشیدی و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز