گروه سینمای هنرآنلاین ،تولید و پخش مسابقات سرگرمی در تلویزیون پیشینه‌ای طولانی دارد. شاید از همان میانه‌های دهه ۶۰ برنامه‌های سرگرم‌کننده و مسابقات مختلف از جمله «مسابقه هفته» و «مسابقه محله» باعث شد برگزاری چنین مسابقاتی با حضور اقشار مختلف مردم جزئی از برنامه‌های سرگرمی‌ساز تلویزیون شود. اما سابقه ساخت مسابقات سرگرمی در نمایش خانگی چندان طولانی نیست و عمده ساخت برنامه‌های سرگرمی با حضور چهره‌های مطرح انجام شده است.

ساخت رئالیتی‌شوهای (نمایش واقعی) مختلف با حضور بازیگران و چهره‌های سرشناس موسیقی و ورزشی در سال‌های گذشته باعث شد برخی از بازی‌ها و مسابقات از جمله «شب‌های مافیا»، «جوکر» یا «ارتش سری» اقبال بیشتری در میان عموم مردم پیدا کند. حتی تب استفاده از سلبریتی در تاک‌شوهای نمایش خانگی امکان بروز و ظهور استعدادهای جدید و استفاده از ظرفیت مخاطب در پیشبرد برنامه‌سازی را گرفته بود.

IMG_20230430_153924_106

طبیعی است که در چنین شرایطی برنامه‌ریزی و ساخت مسابقه‌ای همچون «تی ان تی» باعث می‌شود مخاطب خودش را در متن اتفاق‌های مختلف قرار داده و خودش را جزیی از خط اصلی برنامه سازی قلمداد کند. این مسابقه که حامد آهنگی آن را اجرا می‌کند متفاوت از نمونه‌های پیشین برنامه‌سازی در تلویزیون و نمایش خانگی است. در اینجا ما با فضایی از خلاقیت روبرو هستیم که بسیاری از اتفاق‌ها درون آن متکی به واکنش‌های شرکت‌کنندگانی است که همگی از جامعه ایرانی انتخاب شدند.اتفاقی که اگرچه در تلویزیون هم شاهد آن هستیم؛ اما در تلویزیون به دلیل برخی ملاحظات امکان حضور همه طیف‌های مختلف وجود ندارد و «تی‌ ان تی» توانسته بخشی از نیاز مخاطب برای حضور در متن برنامه‌سازی را برآورده کند.

«تی ان تی» فارغ از ابعاد اجتماعی و استفاده از ظرفیت مخاطبان یک مسابقه خلاقانه و متنوع است. تنوع بازی‌ها و استفاده از امکانات برای تصویربرداری باعث شده است هر قسمت از این برنامه برای مخاطب دیدنی باشد. پر واضح است که تاثیرات این برنامه و استفاده از سئوالات عمومی به رشد فرهنگ مطالعه و دانش جمعی نیز کمک کرده و می‌توان نسل جدید را با ظرفیت‌های تفریحی در کنار موقعیت‌های آموزشی تربیت کرد.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم در مسابقه «تی ان تی» شاهد جنبه‌ای از سرگرمی‌سازی هستیم که پیش از این حتی در تلویزیون نیز وجود نداشته است. نگاهی به مسابقه‌های حال حاضر تلویزیون نشان می‌دهد عنصر سرگرمی و رقابت با زیر پا گذاشتن انگیزه‌های مالی و تشویقی به کلی از بین رفته است و گاه به جای رقابت در چنین مسابقه‌هایی رفتارهای خارج عرف را شاهد هستیم. اما در این مسابقه فارغ از اتمسفر مثبت و شادابی که وجود دارد، رقابت واقعی میان شرکت‌کننده‌ها شکل گرفته و عنصر شانس در کنار مولفه‌های دیگری چون آمادگی ذهنی و جسمی به برنده شدن فرد در هر قسمت کمک می‌کند.