به گزارش هنرآنلاین ، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با صدور پیامی درگذشت پرویز اذکایی مورخ، پژوهشگر و همدان‌شناس را تسلیت گفت.

مشروح متن این پیام تسلیت به ترتیب زیر است:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

درگذشت دکتر پرویز اذکایی، مورخ، پژوهشگر و همدان‌شناس، را تسلیت می‌گویم.

دکتر اذکایی، عمر طولانی خود را وقف علم و دانش نمود و در حوزه تاریخ علم و فلسفه، فهرست‌نگاری و کتاب‌شناسی به تأمل و تعمق پرداخته و با اشتغال به تحقیق، تألیف، ترجمه و تصحیح متون ارزشمند، آثار گرانقدری درباره بزرگان ایران‌زمین همچون ابوریحان بیرونی و زکریای رازی به دست داده است.

آن مرحوم که خود کار در کتابخانه را تجربه کرده بود و به اهمیت آن آگاه بود، ۱۵ هزار جلد کتاب و نشریات ادواری کتابخانه شخصی و خانه خود را برای تبدیل شدن به یک کتابخانه عمومی وقف کرد. این اقدام ارزشمند ضمن ارج نهادن به سنت پسندیده وقف راهی را گشود تا دیگران نیز پای در آن نهاده تا درخت تناور فرهنگ، علم و اندیشه ایران اسلامی را بیش از پیش تقویت شود. او همواره کتابداری را یک شغل مقدس و افتخار خود را «کتابدار» بودن می‌دانست.

اینجانب فقدان این دانشمند را به خانواده محترم، اهالی فرهنگ و علم ایران اسلامی به‌ویژه استان همدان تسلیت عرض نموده و از خداوند مهربان برای او هم‌نشینی با صاحب این ماه و ایام، امیرالمؤمنین علیه الاسلام، و برای بازماندگان سلامتی و صبر خواستارم.