به گزارش هنر آنلاین ، کتاب «آخرین فاتح ایلیاتی ایران؛ پژوهشی درباره زندگی آقا محمدخان قاجار» نوشته مرتضی میرحسینی به‌تازگی توسط نشر آفتابکاران منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب درباره آقا محمدخان قاجار است کسی که بر خاندان زند چیره شد بقایای دودمان افشار را کنار زد و سلطنت تازه ای در ایران برپا کرد فاتحی متعلق به دنیای فاتحان ایلیاتی که سوار بر اسب و بعد از چند سال جنگ و لشکر کشی قدرتش را به سراسر این سرزمین گسترش داد و هر که سد راهش بود یا به اطاعت واداشت یا فرو شکست. کسی که در تاریخ ایران به سنگدلی مشهور است و حکایت‌های بسیاری درباره بی رحمی‌هایش نقل می‌کنند او پس از تصاحب تاج و تخت از زنده و مردهٔ همهٔ کسانی که از آنها نفرت داشت انتقام گرفت. سرانجام بر تمام رقبا و دشمنانش چیره شد و به شمار اندکی از آنان رحم کرد اما واقعیت‌های دیگری نیز درباره زندگی و زمانه او که می‌خواست جانشین شاهان صفوی باشد، وجود دارد. این کتاب درباره همین واقعیت هاست.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

آقا محمدخان در استرآباد بود که خبر عقب نشینی بدفرجام پدر و کشته شدنش را شنید. به او گفتند پدرش چگونه شکست خورده، چگونه به عقب نشینی مجبور شده، چگونه از اسب افتاده و چگونه کشته شده است. سن آقا محمدخان در آن زمان به بیست سال نمی‌رسید و هنوز حوادث بسیاری پیش رو داشت، اما این تجربه بر عمیق‌ترین لایه‌های وجودش اثر گذاشت و آن را تیره‌تر کرد. که تاب تحمل تجربه‌ای چنین سنگین را نداشت و تا چند هفته بعد از آن گیج و مبهوت بود.

بدتر اینکه باید جای پدرش را هم می‌گرفت و خاندانش را از نابودی حفظ می‌کرد. اولین تصمیمش این بود که خود و سایر بازماندگان را از منطقه خطر دور کند و همه آن‌هایی را که از جنگ جان سالم به در برده بودند زنده نگه دارد. به توصیه یکی از نزدیکانش به نام محمدخان قوانلو، همان کاری را کرد که پدرش قبلاً می‌کرد. همراه با خویشان و همه کسانی که هنوز به خاندانش وفادار مانده به آن سوی اترک رفت و به ترکمان‌ها پناه برد. باید بین مرگ و تبعید یکی را انتخاب می‌کرد و او تبعید را انتخاب کرد. اما برخی از قاجارها که در آخرین جنگ در سپاه محمدحسن خان جنگیده بودند در مازندران ماندند و همان زمان یا چندی بعد خودشان را به کریم خان تسلیم کردند. گفته‌اند خان زند همه آنان را بخشید و حتی بزرگانشان را در دولت خود، برای امارت بر شهرها به خدمت گرفت.

این کتاب در ۱۵۴ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.