به گزارش هنر آنلاین به نقل از روابط عمومی دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل این دفتر ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان به تشریح برنامه ها وسیاست های پیش روی دفتر در سال 1402 پرداخت.

اسماعیلی با اشاره به تدوین نقشه راه و بیانیه مأموریت دفتر آموزش گفت: مأموریت اصلی دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری به عنوان مرجع تخصصی در نظام آموزش فرهنگ و هنر کشور، توانمندسازی افراد از طریق توسعه آموزش های هنری برای ایجاد جامعه‌ای قدرتمند و مولد و نزدیک کردن محیط اجتماعی به جامعه ای متمدن و پیشرفته متکی به فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی است.

وی افزود: چشم انداز ترسیم شده برای دفتر آموزش سازمانی پویا، پیشگام، جریان ساز و الهام بخش در نظام آموزش هنر کشور و کارگشا در خلق آینده ای درخشان در تراز ایران اسلامی، ایجاد فرصت های آموزشی  برابر، برای تمامی علاقه مندان، هنرجویان و هنرمندان کشور در راستای تحقق عدالت آموزشی،  نقش آفرین در ارتقاء کیفیت زندگی ایرانیان با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری و ارتقای سواد هنری عمومی، تولید و باز تولید محصولات آموزشی هنر با هویت اسلامی- ایرانی ترسیم شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری در خصوص اهداف کلان آموزش هنر گفت: اهداف کلان در حوزه نخبگان هنری شامل خلاقیت و نوآوری، بصیرت آفرینی و دانش افزایی و مهارت افزایی و همچنین اهداف کلان در حوزه عمومی هنر شامل سواد آموزی هنری ، مصرف کالا و آثار فرهنگی و هنری و التذاذ هنری می باشد ضمن اینکه نقشه راه و بیانیه مأموریت سازمانی و میثاق رفتار حرفه ای مراکز آموزش هنر در پایگاه اطلاع رسانی دفتر آموزش به نشانی https://amoozeshehonar.farhang.gov.ir قابل مشاهده است.

اسماعیلی درباره برنامه های عملیاتی دفتر آموزش در سال 1402 گفت: در این سال چند کلان برنامه مهم در دستور کار قرار دارد که امیدواریم بتوانیم با هماهنگی و حمایت معاونت امور هنری و سایر بخش های ستادی وزارت ارشاد آن ها را به نحو شایسته ای عملیاتی کنیم. از جمله تداوم "طرح ملی آموزش هنر برای همه" در ۳ قالب کلاس های حضوری، برگزاری دوره های برخط و همچنین راه اندازی واحدهای سیار آموزش هنر منظور شده است و پیش بینی می شود در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز ، در مجموع حدود ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گیرند . همچنین مقرر است با انعقاد تفاهمنامه با نهادهایی همچون بنیاد برکت ، درصد بالایی از هنرجویان این دوره ها با دریافت وام خوداشتغالی به مشاغل پایدار فرهنگی و هنری دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: طرح " گنجینه آموزش هنر" از دیگر برنامه های سالجاری است که در اواخر  سال گذشته رونمایی شد و امسال اجرایی می شود و در این طرح مقرر است سبک های آموزشی هنرمندان برجسته در رشته های مختلف فرهنگی و هنری مستند سازی شود. در طرح مذکور که برای نخستین بار اجرایی می شود استادان و هنرمندان مطرح و برجسته در حوزه  آموزش های فرهنگی و هنری، تجربیات و سبک و روش آموزشی خود را به صورت عملی ارائه نموده که به صورت چند رسانه ای مستند سازی و تولید می گردد تا در گنجینه ای ارزشمند حفظ و نگهداری شود تا بتوان این تجربیات فاخر هنری را جاودانه و ماندگار نمود.

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: سامانه آموزش های برخط فرهنگ وهنر به نشانی www.Lms.acmacademy.ir که در اواخر سال گذشته راه اندازی شد اولین پلتنفرم آموزش تعاملی از راه دور در حوزه فرهنگ و هنر است که توسط این دفتر و با حمایت معاونت امور هنری  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده است . در این سامانه کلاس های  آنلاین و کلاس های ابری بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی در رشته های مختلف فرهنگی و هنری توسط اساتید برجسته برای علاقمندان ارائه می شود و درپایان دوره ها به شرکت کنندگان گواهی نامه های معتبر اختصاص می یابد و در سالجاری فعالیت های این سامانه در سطح وسیعی پیش بینی شده که از فروردین ماه کلاس های آنلاین در این سامانه برگزار می شود.

مدیرکل دفتر آموزش وزارت ارشاد تأکید کرد: برنامه دیگر این دفتر در سال جدید برگزاری " نشان ملی آموزش هنر" است که  با هدف ترویج هنرهای ملی و بومی و آموزش صحیح آکادمیک هنر و دسترسی عادلانه افراد به آموزش هنر و در نهایت پرورش هنرمندان کارآمد و خبره،  همچنین بهبود کمی و کیفی فعالیت های هنرستان های هنرهای زیبا و آموزشگاه های آزاد هنری و تجلیل از جایگاه هنرآموزی،  هر ساله به هنرآموزان، مدیران، مبتکران سبک های آموزش هنر و استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان تخصصی آموزش هنر اهداء می شود .

وی در پایان یادآور شد: تدوین نظام جامع آموزش های فرهنگی و هنری، تهیه و تألیف منابع و کتب درسی در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش، معرفی و تجلیل از ناشرین برتر حوزه آموزش هنر و برگزاری المپیاد آموزش هنر از دیگر کلان برنامه های دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری در سال 1402 می باشد.