به گزارش هنرآنلاین، حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بدنیال درخواست تعدادی از کتابفروشان منطقه شمیرانات موضوع الحاق آن‌ها به اتحادیه تهران را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: مذاکراتی با استانداری و نهادهای ذیربط انجام شده است تا کتابفروشانی که در منطقه شمیرانات و شهر ری هستند و زیرمجموعه اتحادیه‌های غیرتخصصی به شمار می‌روند، نیز بتوانند به اتحادیه تهران بپیوندند. این کتابفروشان حرکت تازه‌ای را برای پیگیری این موضوع در استانداری و وزارت کشور آغاز کرده‌اند.

حسن‌پور تصریح کرد: تعداد کتابفروشان منطقه شمیرانات در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کتابفروشی است، شهر ری نیز همین تعداد دارد. موضوغ درخواست این کتابفروشی‌ها هم‌اکنون در استانداری است. ما موافقت اتاق اصناف را گرفته‌ایم و باید مقدمات آن فراهم شود تا این انتقال صورت گیرد، فعلا وعده‌هایی که داده شده مبنی بر همکاری است. موضوع را از وزارت کشور نیز دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت ارشاد نیز به گفته معاون فرهنگی تشکیل اتحادیه مستقل کتابفروشان را دنبال می‌کند، آیا این موضوع منافاتی با افزوده شدن کتابفروشی‌های استان تهران به اتحادیه ندارد؟ گفت: در این خصوص شورای عالی نظارت کشور تصمیم می‌گیرد، به نظر می‌رسد معاون فرهنگی نظرش را مطرح کرده که قابل احترام است.

حسن‌پور تصریح کرد: ناشران و کتابفروشان از هم جدا نیستند و جدا شدن دو اتحادیه مشکلی را حل نمی‌کند، ناشر و کتابفروش به هم مرتبط هستند و نمی‌توان منافع صنفی این دو را از یکدیگر جدا دانست، ابتدا کتابفروش‌ها بودند و بعد عده‌ای از آن‌ها ناشر شدند. یک اکوسیستم کاملا یکسانی برای این دو وجود دارد که بر هم زدن این اکوسیستم موجب بی‌نظمی و آسیب خواهد شد.

ناشران و کتابفروشان منطقه شمیرانات چند سالی است که طبق تقسیم‌بندی شهری شامل استان تهران هستند و در نتیجه نمی‌توانند زیرمجموعه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران شوند. پیش از این نیز در سال‌های گذشته تعدادی از این واحدهای صنفی از اینکه زیرمجموعه اتحادیه خرازان و لحافدوزان شمیرانات هستند، انتقاد داشتند، در آخرین اقدام این واحدهای صنفی در نامه‌ای به مدیرکل ارشاد استان تهران در دی ماه سال ۱۴۰۰ خواستار استانی شدن اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران شدند.

در این نامه آمده است: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به‌صورت تخصصی فقط شامل کتابفروشان و ناشران تهران است، لذا به امور این صنف به‌صورت تخصصی رسیدگی می‌کند، این در حالی است که کتاب‌فروشان و ناشران شمیرانات که تعداد آنها قابل توجه است، فاقد اتحادیه رسمی و تخصصی هستند. آیا ما باید از اتحادیه صنف خرازی و نوشت‌افزار که در رسته‌های نوشت‌افزار، بدلیجات، جوراب، روبالشی، لحاف‌دوزی، پوشاک، لوازم آرایشی و… که اصلاً با نشر کتاب ارتباطی ندارند، اخذ مجوز کنیم؟ این اتحادیه و هیئت مدیره محترم آن با توجه به ماهیت آن که بعدها کتابفروشان در آن جای داده شدند، نمی‌تواند به صنف کتاب‌فروشان و ناشران کمک کند و به‌دلیل اینکه رسته‌های اصلی و پایه‌ای این اتحادیه که از بدو امر تشکیل شده ارتباطی با ناشران و کتابفروشان نداشته، لذا هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی و کمکی که مرتبط با صنف نشر و کتاب باشد، از سوی آن‌ها برای ما صورت نمی‌پذیرد. »

با توجه به انحلال اتحادیه خرازان شمیرانات، ناشران و کتابفروشان این منطقه به زیرمجموعه اتحادیه عکاسان، ویرایشگران و خشکشویان منطقه شمیرانات اضافه شده‌اند که این اتحادیه نیز تخصص لازم در زمینه فعالیت نشر را ندارد. لذا این واحدهای صنفی بیش از گذشته در صدد افزوده شدن به اتحادیه تهران هستند.