به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه قرآن امسال نسبت به سال‌های قبل حال و هوای دیگری دارد. صدای خنده و شادی کودکان و نوجوانان از هر گوشه به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد علاوه بر بزرگ‌ترها به بچه‌ها هم خوش می‌گذرد. یکی از بخش‌هایی که در این تغییر چشم‌گیر نمایشگاه اثرگذار بوده بخش «دهه هشتادی‌ها» است که سال‌های قبل با نام بخش «نوجوان» در نمایشگاه فعالیت می‌کرد.

مهدی جعفری جوزانی مدیر بخش دهه هشتادی‌ها که خود در حوزه تولید محتوای دیجیتال کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، به تغییرات چشم‌گیر نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل اشاره کرد و گفت: من از دوره‌های قبلی نمایشگاه قرآن که پیش از کرونا برگزار می‌شد خوشم نمی‌آمد و دوستش نداشتم. چرا که به نظرم هم برای من و هم برای بچه‌ها حوصله سر بر بود.

جوزانی ادامه داد: همیشه دوست داشتم نمایشگاه قرآن برای بچه‌ها جاذبه داشته باشد و از نمایشگاه خاطرات خوبی داشته باشند. می‌توان گفت همین برای انس بچه‌ها با قرآن کافیست. یعنی اگر از قرآن برای بچه‌ها جاذبه و خاطره خوب ایجاد کنیم، قدم‌های بعدی را بهتر می‌توانیم برداریم.

فیفا در نمایشگاه قرآن

لازم به ذکر است قسمتی از بخش دهه هشتادی‌ها به «جام رمضان» اختصاص دارد. نوجوانان در این بخش در لیگ بازی‌های کامپیوتری فوتبال شرکت کرده و با یکدیگر رقابت می‌کنند. ثبت‌نام این بخش از دو هفته قبل از آغاز نمایشگاه شروع شده و تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ نفر در لیگ فیفا ثبت‌نام کرده‌اند.

جعفری توضیح داد: خیلی‌ها شاید بگویند فیفا چه ربطی به نمایشگاه قرآن دارد؟ اتفاقا من هم عمداً بخش فیفا را راه‌اندازی کردم تا مردم همین سؤال را بپرسند. با این کار بچه‌ها از نمایشگاه قرآن خوششان می‌آید و دوستش خواهند داشت. آن‌ها از والدین خود می‌خواهند به نمایشگاه قرآن بروند تا او بتواند بازی کند. همین برای اثر گذاری بر نوجوانان خوب است. باغ آیات هم همین طور است و بچه‌ها دوستش دارند. باید برای بچه‌ها این جاذبه را ایجاد کرد تا خانواده‌ها بیآیند و از بخش‌های متنوع نمایشگاه قرآن لذت ببرند.

انواع بازی‌ها با تم قرآنی در نمایشگاه قرآن

مدیر بخش دهه هشتادی‌ها گفت: موضوع اتاق فرار و لیزرتگ در این بخش «راز ذوالقرنین» است که موضوعی قرآنی محسوب می‌شود. از بازی‌های کامپیوتری که در نمایشگاه در دسترس بچه‌ها قرار گرفته، بازی «فرمانده مقاومت» با موضوع حاج قاسم و بازی «پیربابا» با موضوع آموزشی موکب‌داری هم در دسته محصولات مذهبی قرار می‌گیرند. فیلم‌هایی که در بخش استیج برای بچه‌ها و خانواده‌ها پخش می‌کنیم همه انیمیشن‌هایی هستند که بچه‌ها را به سمت مفاهیم دینی و قرآنی هدایت می‌کنند. محتواهایی که ارائه می‌دهیم خنثی نیستند. اما مدل غرفه مدلی امروزی است.

جعفری جوزانی اذعان کرد: من عمداً این کار را می‌کنم چرا که اولاً خودم اهل شکستن خط‌ها هستم دوماً آقای معاف معاون قرآنی وزارت ارشاد، آدم خط شکنی هستند. همه این‌ها باعث می‌شود انگیزه بیشتری بگیریم و بتوانیم با جنس برخوردمان و رفتاری که داریم با آن‌ها احساس همدلی و هم‌دردی ایجاد می‌کنیم و بیشتر جذبشان کنیم. امیدواریم در دوره‌های بعدی بتوانیم فضا را زیباتر و تمیزتر از سابق کنیم تا انشالله حال همه خوب بماند.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۶ فروردین با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی(ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ خواهد بود.