به گزارش هنرآنلاین ، «جایزه داستان سیمرغ» از سال ۱۳۹۴ به ابتکار «انجمن داستان سیمرغ نیشابور» و با مشارکت بخش خصوصی پایه‌گذاری شد و هدف از برگزاری این جایزه ادبی، کشف، معرفی و تولید آثار خلاق و برتر داستانی است.

در این دوره از جایزه مذکور ۶۰۰ نویسنده از داخل و خارج از کشور داستان ارسال کردند که بیشترین داستان‌ها در این دوره به ترتیب از استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، خوزستان و گیلان ارسال شده است. همچنین از کشورهای آمریکا، انگلیس، افغانستان، تاجیکستان، مالزی، اتریش، سوئد و ترکیه داستان‌هایی به دبیرخانه این جایزه ادبی رسیده است.

در این دوره، سه داور در بخش هیأت انتخاب و سه داور در بخش هیأت داوری حضور دارند. در بخش هیأت انتخاب، سه نویسنده و صاحب نظر در زمینه ادبیات داستانی و نقد ادبی از استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی حضور دارند و در بخش هیأت داوری از سه نویسنده مطرح کشوری دعوت شده است.

داستان‌های رسیده در سه مرحله داوری می‌شوند. برای رعایت عدالت در داوری‌های اولیه و نهایی و نیز رفع هر گونه شائبه‌ای، آثار به صورت کدبندی شده در اختیار داوران قرار گرفته و تا هنگام داوری نهایی، هیچکس از هویت نویسندگان آثار برتر، اطلاعی نخواهد داشت.

 

داوران:

هیأت داوری: کاوه فولادی نسب، انسیه ملکان و مهیار رشیدیان

هیأت انتخاب: محمد اسعدی، معصومه قدردان و امیرحسین روح نیا

دبیر این دوره: مصطفی بیان

اعلام نامزدهای نهایی ششمین جایزه داستان سیمرغ

داوران «ششمین جایزه داستان سیمرغ» ۱۱ نویسنده «منتخب» از میان ۶۰۰ نویسنده شرکت کننده در این دوره از جایزه ادبی سیمرغ را اعلام کردند.

 

اسامی برگزیدگان مرحله پایانی ششمین جایزه داستان سیمرغ در بخش «ملی» به ترتیب حروف الفبا به این شرح هستند:

داستان «باد، آب، خاک، آتش» نوشتۀ نسترن حسین پور از تهران

داستان «برخورد نزدیک» نوشتۀ زویا صالحپور از کشور سوئد

داستان «به اعتبار ماهی خارو» نوشتۀ دریا چوبین از بندرعباس

داستان «خفه خون» نوشتۀ فاطمه حاجی پروانه از تهران

داستان «داس و پتک سرخ» نوشتۀ علی مشکات از کشور افغانستان

داستان «معمولی معمولی» نوشتۀ هامون حجار از تهران

داستان «نهنگ تنها» نوشتۀ عشرت سادات میرحسینی از شاهرود

 

همچنین اسامی برگزیدگان مرحله پایانی ششمین جایزه داستان سیمرغ در بخش «منطقه ای» (ویژه نویسندگان نیشابوری) به ترتیب حروف الفبا به این شرح هستند:

داستان «در به در» نوشتۀ معصومه دهنوی

داستان «شکوفه گیلاس» نوشتۀ فاطمه داغستانی

داستان «کسی که نبود» نوشتۀ خاطره قیصری

داستان «مینای خالی» نوشتۀ سارا عیش آبادی

بر اساس اعلام فراخوان، جوایز این جایزه ادبی در بخش ملی تندیس سیمرغ و ۱۰ میلیون تومان به نفر برگزیده خواهد بود و به سه نفر شایسته تقدیر نیز لوح تقدیر و یک میلیون تومان اعطا خواهد شد.

در بخش منطقه‌ای (ویژه نویسندگان نیشابوری) به نفر برگزیده تندیس سیمرغ و پنج میلیون تومان و به سه نفر شایسته تقدیر نیز لوح تقدیر و یک میلیون تومان اهدا خواهد شد.

تقدیر از مریم اسلامی در آئین اختتامیه ششمین جایزه داستان سیمرغ

در آئین اختتامیه «ششمین جایزه داستان سیمرغ» از مریم اسلامی، نویسنده و شاعر کتاب‌های کودک و نوجوان تقدیر خواهد شد.

مریم اسلامی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، داستان‌نویس، شاعر کودک و نوجوان و متولد سال ۱۳۵۵ در نیشابور است؛ او همچنین عضو «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران» و مؤلف بیش از یکصد عنوان کتاب شعر و داستان در حوزه‌ی کودک و نوجوان است.

وی برگزیدۀ جایزه ادبی پروین اعتصامی، دارای نشان ماهی سیاه کوچولو، برگزیدۀ جشنواره‌های کتاب رشد و سه دوره جشنواره شعر فجر است و همچنین داور جوایز ادبی قلم زرین، رشد، کتاب سال کانون پرورش فکری کودک‌ونوجوان و بوده است.

مریم اسلامی، دبیر مجلۀ «رشد کودک» از سال ۱۳۹۷ تاکنون است.

آئین پایانی «ششمین جایزه داستان سیمرغ» با حضور داوران کشوری، برگزیدگان، داستان‌نویسان مطرح کشور و نیشابور و همچنین علاقه مندان به ادبیات داستان نویسی، نیمۀ اول اردیبهشت ماه ۱۴٠۲ در نیشابور برگزار خواهد شد.