به گزارش هنرآنلاین، مرحله سوم عملیات فتح‌المبین در نیمه اول فروردین ماه ۱۳۶۱ با هدف پاکسازی مناطق تصرف شده در شرق ارتفاعات «تینه» به وسیله قرارگاه نصر آغاز شد. قرارگاه قدس که «ارتفاعات ۲۰۲» تنگه ابوقریب را به تصرف درآورده بود، می‌کوشید از فرار نیروهای در حال عقب‌نشینی عراق جلوگیری کند. نیروهای قرارگاه فتح ضمن عبور از تنگه زلیجان به سمت «برغازه» و «دوسلک»، موفق شدند این دو منطقه را به تصرف درآورند، با نیروهای قرارگاه نصر الحاق کرده و سپس به سمت مرزهای بین‌المللی پیشروی کنند.

فرماندهان سپاه و ارتش پس از کسب نتایج موفقیت‌آمیز در مرحله دوم عملیات، به این نتیجه رسیدند که نیروهای دشمن به دلیل ازهم‌پاشیدگی در سیستم فرماندهی خود، احتمالاً از منطقه عملیاتی فرار خواهند کرد. پس تصمیم گرفته شد هرچه سریع‌تر با انجام عملیات دیگری قوای دشمن را منهدم کنند و خطوط پدافندی قوای خودی تصحیح و تقویت شود. بر همین اساس پس از طراحی مانور این مرحله از عملیات نیروهای خودی در بامداد روز هفتم فروردین، حمله خود را آغاز کردند و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد دشمن برای مصون ماندن از انهدام و اسارت نیروهایش، بسیاری از مواضع خود را به‌ناچار ترک کرد و به منتهی‌الیه خطوط پدافندی خود در منطقه چنانه، دوسلک و غرب ارتفاعات تینه عقب‌نشینی نمود.

جهاد خوزستان در مرحله سوم عملیات خاکریز دیگری را به موازات جاده دهلران از تپه‌های علی‌گره‌زد تا تپه سبز ادامه داد. جهادگران ساخت این خاکریز را جلوتر از خط‌شکنان شروع کردند و به موازات شکل‌گیری خاکریز نیروها پشت آن مستقر می‌شدند. این خاکریز ۶ کیلومتری، محل اصلی تجمع نیروها برای حمله‌ور شدن به سمت «سایت ۵» بود. جهاد خوزستان در این مرحله اقدام به احداث جاده تدارکاتی از دل تپه‌ماهورها به سمت سایت کرد.

این جاده ۱۲ کیلومتری تنها راه تخلیه مجروحان از منطقه سایت به‌حساب می‌آمد. پس از اتمام این جاده اقدام به احداث خاکریز بلند و سنگرهای متعدد در دورتادور سایت ۵ کردند و با پدافند از سایت امکان نفوذ عراقی‌ها را غیرممکن ساختند. یکی از جهادگران واحد تبلیغات خوزستان پابه‌پای تانک‌ها می‌دوید و با فیلم‌برداری از نحوه پیشروی رزمندگان، لحظات حساس عملیات را ثبت می‌کرد. این جهادگر، عبدالمجید منصوری در حین فیلم‌برداری در محور «سایت ۵» به شهادت رسید.

یک گروه تبلیغاتی از جهاد وارد جبهه رقابیه شدند. دو برادر به نام مصطفی و مرتضی نعمتی جم از جمله جهادگرانی بودند که از دفتر مرکزی جهاد سازندگی اعزام شده بودند. آن‌ها در حال فیلم‌برداری از نحوه کار جهادگران و نبرد رزمندگان در خط اول تنگه برقازه به شهادت رسیدند. واحد تبلیغات جبهه و جنگ جهاد سازندگی پس از عملیات فتح‌المبین گروه فیلم‌برداری از خطوط مقدم را تقویت کرد و با فعال شدن گروه «روایت فتح» توانستند برنامه‌های مستندی در قالب «روایت فتح» در رسانه ملی پخش کنند.