به گزارش هنر آنلاین به نقل از اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، از روزها قبل صدای پای بهار در گوش شهر پیچید. شکوفه‌ها روی شاخه درختان گل کرده‌اند و شمشادهایی که با چهره آراسته، زینت خیابان‌های شهر شده‌اند، خبر از رسیدن فصل زیبای خدا می‌دادند.

زمستان رفت و زندگی از نو آغاز شد؛ طبیعت جان گرفت و به شکرانه حیات دوباره‌اش، دورهم جمع می‌شویم و خدا را برای این‌همه حال خوش سپاس می‌گوئیم. حالا که تقویم، نخستین روز بهار را خبر داده، حال ما هم به احسن‌الحال دگرگون شده است و آماده یک شروع دوباره هستیم.

از روزها قبل جنب‌وجوش‌ها برای پذیرایی از نوروز آغاز شد و میهمانی که همه منتظرش بودند رسید. در ۵۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه بامداد اول فروردین میهمان ما از راه رسید. زمین چرخید و بهار انقلاب کرد و نیمه شب، وعده سحری تازه به ما داد.

زندگی در بهار دیدنی‌تر است، همه چیز رنگی است. سبز و قرمز و صورتی. هفت‌سین‌ها برپاست و خانه‌ها دور از غبار، دل‌ها هم شادتر است. شهر ما هم در بهار دیدنی‌تر است. اصفهان همیشه زیباست، اما نوروزش چیز دیگری است. سبزی درختان، تمیزی خیابان‌ها، آبی آسمان و شادی مردمان. همه این‌ها حال ما را خوش می‌کند.

مردم برای رسیدن به این حال خوش، انتخاب‌های متفاوتی دارند. بعضی‌ها لحظه حلول سال را در خانه می‌گذرانند، در کنار خانواده. برخی به زیارتگاه‌ها می‌روند، در اماکن متبرکه و معنوی حاضر می‌شوند و عده‌ای در جشن‌هایی که به بهانه نوروز تدارک دیده شده است.

در اصفهان، فرصت برای حضور در این دورهمی‌ها فراهم است. از گلستان شهدا که وجودش شهر را عطرآگین کرده تا پل خواجو، نماد تاریخ و تمدن این شهر کهن. به همین بهانه، دو برنامه بزرگ در لحظه تحویل سال نو در این دو مکان برقرار شد. رویدادی که «هم‌اکنون» نام گرفت.

ویژه برنامه تحویل سال نو در گلستان شهدای اصفهان حال و هوایی متفاوت داشت. از ساعت‌ها قبل خانواده‌ها با بساط نوروز در جوار شهیدان حاضر شدند. از سبزه و سنبل و سمنو تا قرآن و مناجات و عطر عود. فرقی ندارد لحظه تحویل سال نیمه‌شب باشد یا زمان دیگری. آن‌ها که می‌خواهند معنویت زندگی شهدا بر سالشان بتابد و با معرفت و حال خوش به استقبال سال نو بروند، گلستان شهدا را انتخاب می‌کنند. هر کس در کنار شهیدی نشسته بود. خانواده شهدا سفره هفت‌سین در کنار مزار شهیدشان پهن کردند. قطعه شهدای گمنام نیز مانند نوروز هر سال لاله‌گون شده است. اینجا حال منتظران نوروز دیدنی بود. اشک می‌ریختند و دست به دعا برداشته بودند. ظهور را طلب کردند و حال خوب و عاقبت بخیری.

از گلستان شهدا به پل خواجو رفتیم، نماد تاریخ و اصالت این شهر. مردم جمع شدند تا تحویل سال را در کنار شاهرگ حیاتی اصفهان، یعنی زاینده‌رود جشن بگیرند. مسافران نوروزی هم تعدادشان زیاد بود. برنامه‌ای شاد تدارک دیده شد، موسیقی، جشن، آتش‌بازی با ترکیب زیبای نور و رنگ و هر آنچه که یک دورهمی شاد و جذاب را در لحظه تحویل سال شکل می‌دهد. نوروز میراث کهن گذشتگان و سنت ایرانیان است که به بهانه دوباره آمدنش، شبی دیدنی را در کنار زاینده‌رود برای اهالی نصف‌جهان رقم زد.

 

هم‌اکنون، سال تحویل، زنده‌رود

برنامه «هم‌اکنون» با اجرای نیما کرمی و حمید مرادی از شبکه اصفهان نیز به روی آنتن رفت، در قالب برنامه زنده‌رود با هجده سال سابقه. برنامه‌ای که از حدود چهار ساعت قبل از تحویل سال آغاز شد و با آیتم‌های مختلفی از جمله حضور هنرمندان، اجرای گروه سرود و موسیقی همراه بود.

نکته قابل توجه برگزاری ویژه برنامه تحویل سال در پل خواجو، برگزاری آن در جوار زاینده‌رود جاری بود که طراوت ویژه‌ای به شهر اصفهان بخشیده است. شهروندان اصفهانی و گردشگران نیز با استفاده از این فرصت ساعاتی دلنشین را در کنار زاینده‌رود گذراندند.

حضور گردشگران و مسافران نوروزی در این برنامه قابل توجه بود. تعداد زیادی از حاضران در این برنامه از استان‌های مختلف کشور، راه‌های دور و نزدیک حضور پیدا کرده بودند. علاوه بر این اجرای ویژه قطعات موسیقی اصیل ایرانی از جای جای کشور شور ویژه‌ای به برنامه بخشید.

رویداد هم‌اکنون، در لحظه تحویل سال میزبان تعداد پرشماری از اهالی نصف جهان و مسافرانی شد که به این شهر سفر کرده‌اند. آن‌ها در لحظات آغاز سال نو، دست به دعا برداشتند و سال جدید را با همدلی در کنار یکدیگر آغاز کردند.