گروه معماری هنرآنلاین: روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ فرصتی است برای یاد کردن از معمارانی که تا چندی پیش در کنار ما حضور داشتند و با فعالیت‌های خود بخشی از رویای معماری را محقق می‌کردند. معمارانی که در راه رشد و تعالی این حوزه از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و سپس چشم از جهان فروبستند تا این آثارشان باشد که جای آنان را در دل دوستدارانشان همواره زنده نگه دارد.

در این مطلب، مروری داریم بر مهم‌ترین معمارانی که جایشان در نوروز سال ۱۴۰۲ خالی خواهد بود.

ایرج اعتصام

ایرج اعتصام معمارمعاصر و شهرساز برجسته درسال ۱۳۰۹در گرگان متولد شد. این هنرمند مدیریت و طراحی پروژه‌هایی مانند مجموعه شاه چراغ شیراز، پردیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، پارک کوروش، مجموعه ساختمانی حجاج در مدینه منوره و بازسازی محل اقامت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را برعهده داشته است. از جمله آثار تألیفی ایرج اعتصام می‌توان به ترجمه کتاب عقاب دو سر، از گذشته تا آینده اسکان بشر، ترجمه کتاب معماری اسلامی، فرم، عملکرد و معنی اثر و ... اشاره کرد. او ۲۹ آذر ماه در شهر سن خوزه آمریکا درگذشت.

آراتا ایسوزاکی

آراتا ایسوزاکی معمار، شهرساز و نظریه‌پرداز برجسته ژاپنی در سن ۸۷ سالگی، در اوکیناوا درگذشت. این معمار سرشناس ژاپنی طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های ماندگاری را در شهرهای مختلف جهان بر عهده داشته که مجموعه بزرگ ورزشی سن جوردی در شهر بارسلون برای بازی‌های المپیک ۱۹۹۲، موزه هنرهای معاصر لس آنجلس و نیز ساختمان مرکز کنوانسیون ملی قطر از جمله آنهاست.

رنه گیل‌هوست

رنه گیل‌هوست، معماربرجسته فرانسوی و برنده جایزه معماری آکادمی سلطنتی در سن ۹۳ سالگی درگذشت. او از پیشگامان ساخت مسکن اجتماعی در فرانسه بود. رنه گیل‌هوست ۱۶ دی‌ در پاریس دارفانی را وداع گفت.

بالکریشنا دوشی

بالکریشنا دوشی معمار معاصر، برنده جایزه پریتزکر و مدال طلای ریبا چهارم بهمن در احمدآباد هند درگذشت. بالکریشنا دوشی با احترام برای زندگی و فرهنگ شرقی و با الهام از معماران غربی، فلسفه و بیانی متمایز از معماری را ایجاد کرد.

کاوه مهربانی

کاوه مهربانی، پژوهشگر حوزه معماری مدرن ایران درسن ۶۶ سالگی درگذشت. معماری فعالیت جانبی او و گرایش اصلی‌اش، پژوهش در معماری مدرن ایران و هنر بود. این هنرمند در چند طرح مانند بافت مسکونی در عودلاجان، میدان امام حسین(ع) و خیابان جمهوری از فردوسی تا فلسطین، به عنوان مشاور طراحی حضور داشته است. کاوه مهربانی سردبیر مهمان مجله معمار شماره‌های ۷۸، ۸۹ و ۹۳ بوده که عمدتا به معماری مدرنیستی تهران، دکو و مدرن ایران اختصاص داشته است. همچنین در شماره ۹۰۱ مجله داموس درباره تهران، سردبیر مهمان بوده است.

علیرضا امان

علیرضا امان، معمار پیشکسوت پنجم اسفند در ۸۲ سالگی درگذشت.

رافائل وینولی

رافائل وینولی معمار معاصر و برنده جایزه موسسه معماران آمریکا در سال ۱۹۴۴به دنیا آمد. وینولی با بیش از نیم قرن تجربه در این حرفه، به دلیل طراحی‌های جسورانه‌اش در شهرهای مختلف جهان معروف است. او۱۳ اسفند ماه در نیویورک درگذشت.

یوجین کوهن

یوجین کوهن، معمار برجسته آمریکایی پس از یک سال مبارزه با سرطان در سن ۹۲ سالگی، هیجدهم اسفندماه درگذشت. او به دلیل توانایی‌اش در یافتن راه‌حل‌های خلاقانه و ایجاد اجماع بین طراحان و توسعه دهندگان از طریق درک او از رابطه بین معماری و تجارت معروف است. کوهن طراحی شش برج از بلندترین برج‌های جهان را برعهده داشت.

ایرج کلانتری

ایرج کلانتری طالقانی معمار معاصر و برجسته سال ۱۳۱۶ در تهران متولد شد. به واسطه تجربیات متعدد در حوزه طراحی پروژه‌های ماندگار معماری، آموزش معماری در دانشگاه‌های کشور و‌ نیز حضور مؤثر در شوراهای مشورتی و راهبردی در زمینه مسائل شهر و معماری چهره‌ای ‌‌شناخته‌شده در معماری ایران بود.

او در فضای معماری معاصر ایران بیش از هر چیز به عنوان معمار و طراحی هنرمند، چیره‌دست و صاحب‌سبک شناخته می‌شد که علاوه بر شناخت معماری معاصر جهان، شناخت و فهم دقیقی از تاریخ و سنت‌های معماری ایرانی داشت. ایرج کلانتری درسن ۸۵ سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت.