به گزارش هنرآنلاین، مستند پرتره معمولا محبوب است و در بسیاری از موارد، جذاب و تماشایی. «برای پس از مرگم» یکی از بهترین نمونه تولیدات چند سال اخیر است که با جسارت به سمت یک شخصیت، شخصیت مهم وموثر رفته و غبار از سیمایی زدوده که در حوزه علم و عرفان و معرفت، صاحب نام و البته تحت جفا بوده است.

«برای پس از مرگم» برای نخستین بار به زندگی روحانی اندیشمندی می‌پردازد که قرائتش از دین، نیاز جامعه امروز است. علی صفایی حائری، روحانی زمینی است، کسی که منوچهر محمدی، سیدرضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور در آثارشان بارها (غیرمستقیم) به شخصیت او اشاره کرده‌اند. «برای پس از مرگم» نخستین تلاش سینمای مستند برای روایت زندگی اوست، روحانی پاکدست و متواضع که می‌تواند سیمای دین اسلام  و معصومین را بازنمایی کند.

فیلم یک شروع خوب دارد، جایی که محمدمهدی عسگرپور از زمان درگذشت آیت‌الله صفایی حائری می‌گوید و پس از آن، روایتی است از زندگی و زمانه او. تعداد تصاویر آرشیوی اندک است و بیشتر اطلاعات از طریق مصاحبه به بیننده منتقل می‌شود. یکی از بخش‌های مهم فیلم، فصل بازجویی علی صفایی حائری است، جایی که طنز، نکته‌سنجی و جذابیت شخصیت بروز و نمود بیرونی دارد.

«برای پس از مرگم» به روح زمانه، به جامعه امروز نزدیک است. جامعه دچار گسست امروز نیازمند تصویری رحمانی از دین و وفاق و همدلی است. تکلیفی که علی صفایی در خود می‌دید و عمرش را بر پایه آن صرف کرد.

«برای پس از مرگم» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و نوروز امسال در گروه «هنر و تجربه» و هاشور (آنلاین) نمایش داده می‌شود.