گروه سینمایی هنرآنلاین: «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار در پلتفرم فیلم‌نت در دسترس مخاطبان قرار دارد. این فیلم محصول سال 1397 است و الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، پدرام شریفی، بانیپال شومون، شبنم مقدمی و فرید سجادی حسینی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

 «شبی که ماه کامل شد»، داستان زندگی عبدالحمید و فائزه است که اتفاقی آشنا شده و ازدواج می‌کنند. اما پس از مدتی فائزه متوجه می‌شود که خانواده عبدالحمید در استان سیستان و بلوچستان کارهای غیر قانونی می‌کنند و تصمیم می‌گیرد با شوهرش به پاکستان فرار کند اما در آنجا با برادر عبدالحمید، عبدالمالک ریگی که تروریست است، ملاقات می‌کنند.

جدا از تمام موفقیت‌های جشنواره‌ای و اکران عمومی، نکاتی هم در فیلم وجود دارند که می‌توانند مخاطب را به تماشای «شبی که ماه کامل شد» ترغیب کنند. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- آثار سینمایی (از جمله تریلرهای سیاسی) با تکیه بر حوادث واقعی (یا حوادث ملهم از واقعیت) همواره جایگاهی ویژه‌ در تاریخ سینما داشته‌اند. با مروری ساده می‌توانیم بسیاری از این آثار را به یاد بیاوریم که در تاریخ سینما ماندگار شده‌اند. «شبی که ماه کامل شد» هم به یکی از مقاطع مهم و ملتهب تاریخ معاصر می‌پردازد و همین می‌تواند طیفی گسترده‌ از مخاطبان را – با سلایق متفاوت – برای دیدن چنین فیلمی کنجکاو کند.

۲- با این وجود، آبیار ترجیح داده ماجرا را از زاویه‌ای نمایش دهد که سابقه چندانی در میان فیلم‌های ایرانیِ ملهم از حوادث مهم واقعی نداشته است. او داستان را از زاویه یک عشق ازدست‌رفته به تصویر می‌کشد. شاید دانستن این‌که «شبی که ماه کامل شد» فیلمی درباره ماجراهای مربوط به عبدالمالک ریگی و گروه تروریستی‌ اوست این توقع را در ما ایجاد کند که قرار است با یک اثر امنیتی-سیاسی روبه‌رو باشیم اما «شبی که ماه کامل شد» به‌ندرت وارد حوزه آثار استراتژیک می‌شود. در عوض با یک ملودرام تمام‌عیار روبه‌روییم که قرار است روی احساسات رقیق مخاطب دست بگذارد. به همین دلیل است که این ساخته نرگس آبیار به یک فیلم متفاوت تبدیل می‌شود.

۳- آبیار در «شبی که ماه کامل شد»، بیش از تمام آثار دیگرش، نشان می‌دهد توانایی قابل ستایشی در به تصویر کشیدن صحنه‌های پرتنش دارد. در بخش‌هایی از فیلم با سکانس‌های ملتهب تعقیب‌وگریز روبه‌رو می‌شویم که تقریبا همگی به‌شکلی تحسین‌برانگیز به تصویر کشیده شده‌اند. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که به افزایش تاثیرگذاری فیلم می‌انجامد.

۴- بی‌شک کیفیت بازی‌ها نقش مهمی در نتیجه نهایی داشته است. شاکردوست پس از چند سال تلاش سرانجام با «شبی که ماه کامل شد» خیلی‌ها را متقاعد کرد او را به‌عنوان یک بازیگر توانا جدی بگیرند؛ هوتن شکیبا که پیش از این هم یک چهره شناخته‌شده بود، با این فیلم جایگاه ستارگی‌اش را تثبیت کرد و به متخصص بازی در نقش مردانی تبدیل شد که میان عواطف پیچیده و متناقض دست‌به‌گریبان هستند و فرشته صدرعرفایی با گریمی که او را تقریبا ناشناس کرده، نشان می‌دهد حتی زیر گریم سنگین هم می‌تواند احساسات مختلفی را منتقل کند و گلیم خود را از آب بیرون بکشد. از بازی دقیق شبنم مقدمی هم نمی‌توان گذشت.

۵- کمی بعد از «شبی که ماه کامل شد» یک فیلم دیگر هم درباره ماجراهای پیرامون گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی ساخته شد («روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان). مقایسه این دو فیلم که موضوعی مشابه اما پرداختی کاملا متفاوت دارند فرصت مغتنمی است که نشان می‌دهد چطور هر ماجرایی از ابعاد زیادی برخوردار است که هر بار می‌توان سراغ یکی از ابعاد رفت و هر بار نتیجه کاملا متفاوتی گرفت.