به گزارش هنرآنلاین، آراتا ایسوزاکی، معمار، شهرساز و نظریه‌پرداز برجسته ژاپنی که جایزه معماری پریتزکر را در سن ۸۷ سالگی دریافت کرده بود، روز چهارشنبه در خانه خود در اوکیناوا درگذشت. میسا شین، همراه و همدم قدیمی‌اش، در بیانیه‌ای مرگ او را تایید کرده است.

ایسوزاکی که درباره‌ی تغییرات لرزه‌ای بر عمل و تئوری معماری تحقیق می‌کرد، هم عامل و هم پیام‌آور تغییر بود؛ ویژگی‌ای که هرگز در کارش تکرار نشد. هر یک از ساختمان‌های او در جهان منحصر به فرد بود.

این معمار سرشناس ژاپنی طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های ماندگاری را در شهرهای مختلف جهان بر عهده داشته که مجموعه بزرگ ورزشی سن جوردی در شهر بارسلون، یکی از مهمترین ورزشگاه‌های ساخته شده برای بازی‌های المپیک ۱۹۹۲، موزه هنرهای معاصر لس آنجلس و نیز ساختمان مرکز کنوانسیون ملی قطر از جمله آنهاست.

62471625

موزه هنرهای معاصر در لس آنجلس (موکا)

از دیگر بناهای طراحی شده توسط آراتا ایسوزاکی می‌توان به برج معروف آلیانس در میلان ایتالیا، ساختمان آکادمی مرکزی هنرهای زیبا در چین، بنای داموس در لاکرونیای اسپانیا و ساختمان موزه هنرهای مدرن گونما در ژاپن اشاره کرد.

ایسوزاکی در بسیاری از سازه‌های اصلی ساخته شده در ده‌ها کشور، سنت‌های شرقی و غربی را جذب و بازتفسیر کرد و تأثیرات معماری را وارد و صادر کرد.

او در کتاب‌های متعددی که به تالیف رساند، آداب و رسوم نادر ساختمان‌سازی ژاپن را توضیح داد و بر روح ناملموس این کشور تأکید کرد.

ایسوزاکی که سفیر فرهنگی بود، در حوزه کاری خود به یک کارگزار قدرت تبدیل شد. همکارش تادائو آندو او را «امپراتور معماری ژاپن» نامید.

62471607

ساختمان کتابخانه مرکزی شهر کیتاکیوشو در ژاپن