به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان، مهدی حجوانی رئیس هیات مدیره این انجمن، در ابتدای مراسم با اشاره به سنت دیرینه برگزاری آیین سالگرد تاسیس انجمن طی ٢۴ سال گذشته، گفت: این دورهمی امسال هم طبق روال گذشته انجام می‌شود؛ با این تفاوت که برای ایجاد نوعی همدلی با شرایط جامعه و مردم، یادی از درگذشتگان انجمن خواهیم کرد که طی دوران کرونا جز در فضای مجازی، امکان پرداختن به او میسر نبود.

محمود برآبادی نیز در این مراسم با تاکید بر همگرایی و تمرین دموکراسی به عنوان یکی از کارکرد نهادهای مدنی در جامعه، به ضرورت حضور فعال‌تر نویسندگان، شاعران، مترجمان و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان در فضای فرهنگی اجتماع پرداخت.

در بخش دیگری از این برنامه، مرجان فولادوند طی سخنانی با تبیین تاثیر آیین مهر بر فرهنگ مدنیت ایران درباره فلسفه شادی در اساطیر این سرزمین و اثرات آن بر پیوستگی فرهنگی ایران در طول تاریخ پرداخت.

یادی از اعضای درگذشته انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بخش دیگری از این برنامه بود که با سخنان سیدعلی کاشفی خوانساری درباره مریم روحانی، علی رووف، ابوالقاسم سبطی، منوچهر سلیمی، رودابه کمالی و سید احمد وکیلیان همراه بود. در این بخش معصومه انصاریان و فرزندان منوچهر سلیمی و رودابه کمالی نیز به ایراد سخنانی راجع به زنده‌نامان ادبیات کودک و نوجوان پرداختند.

تفال به دیوان حافظ، بخش پایانی این مراسم بود که افسون امینی اجرا کرد. این برنامه با اجرای سعیده موسوی‌زاده و همکاری کمیته روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.