گروه معماری هنرآنلاین: شهرها در طول سال‌ها تکامل پیدا کردند و هر لحظه این تحول به تغییرات معماری بزرگ‌تر می‌انجامد. کلان شهرها در سراسر جهان  دائماً در معرض نیروهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی یا محیطی هستند که هویت بنیادی آن‌ها را تغییر می‌دهند. همان‌طور که شهرها از نظر وسعت توسعه می‌یابند، پیشرفت در  شهرسازی پیچیده‌تر می‌شود.

شهرها از توالی روایت‌ها، ویژگی‌ها، روابط و ارزش‌های اجتماعی_فضایی شکل می‌گیرند که که منعکس کننده هویت مکان هستند. همچنین معیشت شهر نیز به مردم آن و ارتباط متقابل با آن‌ها بستگی دارد. شهرها همراه با جوامع و شرایط‌‌شان تغییر شکل می‌دهند تا نیازها و ارزش‌های ساکنانشان را منعکس کنند.

با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، سایت معماری آرک‌دیلی به بررسی داستان ۱۰ شهر که در کانون توجهات سال ۲۰۲۲ بوده‌اند، پرداخته است.

برلین، آلمان

برلین شهری است که با ترکیبی التقاطی از سبک‌ها و تاریخ غنی تعریف می‌شود. محیط ساخته شده آن براساس مجموعه‌ای از برنامه‌های ساخت و ساز شهری به طور چشمگیری شکل گرفته است، البته در کنار تخریب گسترده مناطق مسکونی، برنامه‌ریزی برای طراحی پروژه‌های متنوع فرهنگی جدید هم صورت گرفته است. معماری معاصر برلین در ترکیب با تأثیرات در سراسر اروپا، ایده‌های جدیدی را در مورد مفاهیم ساختمان، فرم‌ها و نماها به نمایش می‌گذارد.

برلین

دبی، امارات متحده عربی

رم کولهاس، یکی از بنیانگذاران دفتر معماری متروپولیتن (OMA)، برنده جایزه پریتزکر سال ۲۰۰۰ و نظریه‌پرداز برجسته شهری، یکی از اولین کسانی بود که پدیده بلندمرتبه‌سازی و تأثیر آن بر دگرگونی شهری را زیر سوال برد. در سال ۲۰۰۹، در خلال نهمین دوره دوسالانه شارجه، که شیفته منطقه خلیج فارس و جاه‌طلبی‌های شهری این منطقه شده بود درباره پتانسیل بازآفرینی شهرنشینی در امارات سخنرانی‌ کرد. او به بررسی تحولات مختلف در خلیج می‌پردازد، منطقه‌ای که شاهد تبدیل یک جامعه تا حدی عشایری و مبتنی بر شهر به یک جامعه کلان شهری فعال در سطح جهانی بود.

دبی

شیبام، یمن

آسمانخراش‌ها یکی از ویژگی‌های غیر قابل انکار سکونتگاه‌های معاصر هستند. از سائوپائولو تا نیویورک، از سئول تا دبی، این سازه‌های سر به فلک کشیده بخشی از بافت شهری به حساب می‌آیند. اما سازه‌های کشور یمن  یک نمونه باستانی برخلاف این روند است. شهر شیبام  توسط دیواری مستحکم احاطه شده ونمونه‌ای خیره‌کننده از نبوغ معماری است که قدمت آن‌ها به قرن شانزدهم می‌رسد و تا هفت طبقه ارتفاع دارد.

یمن

شیکاگو، آمریکا

شیکاگو یا شهر بادگیر مکانی است که با نام‌های زیادی شناخته می‌شود، اما برای معماران و شهرسازان این شهر نماد معروف‌ترین بناهای امریکا است. شیکاگو در یک دوره طولانی به عنوان یک مرکز معماری و نوآوری که به شکل‌گیری شهرها در سراسر امریکا کمک شایانی کرده، شناخته می‌شود.

شیکاگو

بیروت، لبنان

بیروت یکی از شهرهای خاورمیانه است که کشمکش‌ها و مناقشات زیادی را تجربه کرده است که سرانجام چنین اتفاقاتی باعث جدا شدن سطوح مختلف جامعه و بی‌هویت شدن شهر شد. اما طی سال‌های اخیر طراحی و معماری در آن شکوفا شده و رنگ خاکستری و تیره شهر را به رنگی سبز و شاد تبدیل کرده است.

بیروت

بارسلونا، اسپانیا

گروهی از معماران برجسته اسپانیایی شهر بارسلونا را به صورت مناطقی فشرده، محصور در دیوارهایی به سبک معماری قرون وسطایی طراحی کردند. هر منطقه را فضای سبز بزرگی محصور کرده بود که به عنوان پارکی برای ساکنان عمل می‌کند.

بارسلونا

سنگاپور، سنگاپور

سنگاپور که کوچک‌ترین کشور در جنوب شرقی آسیا به شمار می‌رود جذابیت‌های بصری بالایی دارد. این شهر با احترام به طبیعت در معماری، پیشرفت‌های چشمگیری در طراحی و معماری کرده است. استفاده از باغ‌های عمودی و آپارتمانی، مزارع شهری، خانه‌های پایدار در طی سال‌ها در این کشور رشد به سزایی داشته است.

سنگاپور

نیویورک، امریکا

جهان با یک قرن شهری مواجه است. جمعیت جهان در حال ورود به مراکز شهرها است زیرا تولید و کشاورزی به دلیل فناوری‌های مختلف به انسان کمتری نیاز دارد. جمعیت شهری جهان از ۷۵۱ میلیون نفر در سال ۱۹۵۰ به ۴.۴۶ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است و تا سال ۲۰۵۰ به ۶.۶۸ میلیارد نفر خواهد رسید. در حالی که معماران و طراحان می‌خواهند آینده شهرهای ما را تعریف و کنترل کنند، ساخت و ساز شهر نیویورک درسی است از آنچه ممکن است آینده ما را رقم بزند.

نیویورک

کپنهاگ، دانمارک

طبق گزارش جهانی، کشور دانمارک سال‌ها است که به طور مداوم در صدر جدول شادترین کشورها قرار دارد. این شهر به دلیل ساختمان‌های رنگارنگ و معماری معاصر رادیکال‌اش که هر دو منعکس‌کننده روحیه شادی‌بخش شهر هستند، شهرت دارد.

کپنهاک

لندن، انگلیس

زندگی در مجتمع‌های مسکونی در لندن به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. البته استارت‌آپ‌های مسکن استفاده از مسکن مقرون به صرفه را نیز ترویج می‌کند.

 

لندن