گروه معماری هنرآنلاین: استودیو معماری کنگو کوما امکانات مدرنی را برای موزه آلبرت کان طراحی کرده که محل نگهداری «آرشیو سیاره» است تا مجموعه‌ای از عکس‌های بیش از ۵۰ کشور را بین سال‌های ۱۹۰۹ تا ۱۹۳۱ ثبت ‌کند.

بانکدار فرانسوی آلبر کان با هدف مستندکردن تنوع شرایط انسانی با عکس‌های رنگی، در پروژه‌ عظیم «آرشیو سیاره» (۱۹۰۹ – ۱۹۳۱) گروهی از عکاسان را استخدام و آن‌ها را به بیش از پنجاه کشور اعزام کرد. عکاسان در نهایت چیزی در حدود ۷۲هزار صفحه اُتُکرُم (اولین فرآیند رنگی موفق از نظر تجاری) تهیه کردند. این پروژه از اولین پروژه‌های عکاسی مستند در جهان است که به‌شکل رنگی انجام شده است.

مدیر علمی این پروژه گفته است: «آرزوی کان این بود که در دوران مهم، تغییراتی که بسیار محسوس و گریزناپذیر هستند را ثبت کند.»

موزه آلبرت پاریس

دفتر معماری کنگو کوما مستقر در پاریس، ساختمان موزه قدیمی را بازسازی کرده و یک بال نمایشگاهی جدید نیز به اضافه کرده است. این ساختمان جدید به گونه‌ای طراحی شده که مجموعه موزه و باغ‌ها با مناظر پنج قاره مختلف ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد.

معماران  استودیو کنگو کوما که می‌دانستند کان علاقه خاصی به ژاپن دارد سعی کردند ایوان چوبی این بنا به شکل خانه‌های قدیمی ژاپنی طراحی کنند. این بنا توسط یک فضای پناهگاه مانند احاطه شده که هدفش محو کردن مرز بین داخل و خارج از خانه است. کنگو کوما و همکاران می‌گویند: رویای آلبرت کان برای ترکیب باغ و فضای نمایش با ترکیب محیط و معماری محقق شده است.

موزه آلبرت کان در سمت جنوبی موزه واقع شده و دارای ورودی جدیدی است. نمای ساختمان از دو عنصر تشکیل شده؛ در خیابان، صفحه‌های همپوشانی از لوورهای آلومینیومی را نشان می‌دهد و ارتفاعات رو به باغ از بامبو تشکیل شده‌اند.

معماران  استودیو معماری کنگو کوما گفته‌اند: «صفحه‌ای ساخته شده از آلومینیوم و چوب بین مسیر و محیط بیرونی قرار می‌گیرد در حالی که به پیچ و خم افقی و عمودی ادامه می‌دهد و رابطه بین این دو را کنترل می‌کند. این به ساختمان پوستی بیولوژیکی می‌دهد که به آرامی با محیط‌های مختلف سازگار می‌شود و در تعامل با آن‌هاست.»

آلبرت کان

ساختمان ۲۶۰۰ مترمربعی  موزه شامل دو گالری برای نمایشگاه دائمی و اینستالیشن موقت است. طبقه فوقانی که هنوز تکمیل نشده  شامل یک رستوران و مرکز بایگانی است و در کنار آن، ساختمان موزه سابق به یک سالن نمایش تبدیل شده است.

علاوه بر ساختمان‌های اصلی، تیم کوما با معمار منظر، میشل دزوین، برای تعمیرات اساسی بقیه ملک و بازسازی باغ‌ها همکاری کرده است. هشت ساختمان اصلی به عنوان امکانات مناسب برای بازدیدکنندگان و کارکنان تغییر کاربری داده، از جمله یک گلخانه بزرگ که می‌تواند برای رویدادها یا نمایشگاه‌ها استفاده شود.

موزه آلبرت کان پس از شش سال تعطیلی در آوریل ۲۰۲۲ بازگشایی شد..

موزه آلبرت کان پاریس

احترام به طبیعت، استفاده از متریال‌های طبیعی و استفاده از فضای سبز جزء جدا نشدنی کارهای کنگو کوما معمار مشهور ژاپنی است.