گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «رستم و سهراب» نوشته داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان و کار رضا حسن‌خانی از ۲۰ آذرماه ساعت ۱۹:۳۰ با بازی آسو خسروی در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

حسن‌خانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «رستم و سهراب» گفت: یکی از علاقه‌مندی‌های من شاهنامه و در عرصه کارگردانی کار روی گونه نمایش ایرانی از دغدغه‌های من است. بر این اساس تصمیم گرفتم این نمایش را به سبک ملودرام روی صحنه بیاورم و در آن از گونه‌های نمایش ایرانی چون نقالی، تعزیه، موسیقی و... بهره ببرم.

او در ادامه افزود: مهم‌ترین انگیزه من از اجرای این نمایش استفاده از شیوه ملودرام با پیرنگ احساس و تقدمش برپایه شخصیت‌پردازی بوده است. شخصیت زن نمایش به گونه‌ای طراحی شده تا عواطف مخاطب را جذب کند و این موضوع به صورت رابطه علت و معلول در این کار بسیار مشهود است.

حسن‌خانی ضمن اشاره به اینکه در آثار ملودرام مسائل اخلاقی خانوادگی، عشق و ازدواج بسیار اهمیت دارد، یادآور شد: تمرکز من در این نمایش بر مسائل اخلاقی، خانوادگی، عشق و ازدواج بوده است. بر این اساس ابتدا رستم به تهمینه علاقه‌مند شده و در ادامه با او ازدواج می‌کند و سهراب نیز حاصل عشق آنهاست و...

این مدرس و استاد دانشگاه با بیان اینکه «رستم و سهراب» یک روایت احساسی با شخصیت‌های ساده است، درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش اظهار کرد: رستم و سهراب یک تراژدی و از نمونه‌های فاخر ادبی ما در جهان است و از این رو این نمایش نیز فضایی تراژدی‌ دارد و قصدمان بر این است تا به مخاطب بگوییم اگر تاریخ کشورش را نشناسد رو به نابودی خواهد رفت. البته این نمایش به گونه‌ای طراحی شده که هیچ قضاوتی نمی‌کند و در انتها تصمیم را به عهده تماشاگر می‌گذارد. هدف من از اجرای نمایش این بود که جوان‌ها را با مشاهیر و داستان‌های ایرانی آشنا کنم. در مبحث اجرا نیز مهم‌ترین اصل، پایبندی من به اساطیر کشورم با ساختاری مدرن و نگاه جدید بوده است.

14811_rostamsohrab2_image.2d42c6

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش گفت: در این شرایط بهترین فرصت است تا من به عنوان هنرمند تاریخ و پایبندی به ایران را به مخاطبان‌مان بشناسانم تا علاقه‌مندی بیشتری نسبت به کشورم ایجاد کنم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از دستیار کارگردان: سعیده کلهر، نوازنده سه‌تار: محمدجواد عسگری، نوازنده سایدارم و نی: علی فتحی، نوازنده ترومپت: حسن خسروی، نوازنده دف: نیکو خلیفه، طراح پوستر: پارسا عباسی، طراح نور: رضا حسن‌خانی، مدیر صحنه: آیدا تفرشی، منشی صحنه: حانیه کندک‌لو، عکاس: سیدرضا حسینی، انتخاب لباس: مریم پارسا، گریم: سپیده آسیابانی، تنظیم بروشور: آیدا تفرشی، مدیر تدارکات: محمد ساعتچی و دستیاران صحنه: محمد ساعتچی و فاطمه قاسم‌زاده.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.