گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «مثلاً ارغوانی» به نویسندگی و کارگردانی سجاد یاری‌ فیروزآبادی و دراماتورژی مهرناز نوروزی از سوم آذرماه ساعت 21 در سالن شماره یک خانه نمایش دا روی صحنه رفته است. مصطفی ‌دارابی، احمد افشاری، علی چایچی، هستی احمدی‌منش، فاطمه ‌کاظمی و محسن ‌کریمی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

سجاد یاری‌فیروزآبادی، استاد دانشگاه و دانش‌آموخته تئاتر در اروپا در گفت‌وگو با هنرآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا این نمایش را پیش از این هم روی صحنه آورده گفت: در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی سال گذشته نمایشی با عنوان «ارغوانی» را اجرا کردم که نمایش کنونی نسبتی با آن ندارد و دچار نود درصد تغییر شده است.

او در ادامه ضمن اشاره به اینکه این نمایش یک آزمون و خطاست، افزود: «مثلاً ارغوانی» سهم منِ معلم از درام و امر دراماتیک با طعم نمایش‌های ایرانی است که سیاه‌بازی، تعزیه، تخت‌حوضی و ... نیست.

این نویسنده و کارگردان که نخستین تجربه کارگردانی خود را با این نمایش پشت سر می‌گذارد، درباره موضوع و مضمون آن یادآور شد: وقتی صحبت از آزمون و خطا می‌شود، آرام آرام موضوع و مضمون رنگ می‌بازد. اما به صورت ساده و متعارف نمایش «مثلاً ارغوانی» داستان دو خانواده است که یکی رضوانی نام دارد و صاحب قدرت و دیگری که بزرگمهر باشد در حال ورشکستگی‌. در این میان افشین‌خان، امینِ خانواده بزرگمهر با همکاری نسرین شاهسوار منشی خانواده دسیسه می‌کنند که با وکالتنامه جعلی بخشی از دارایی‌های دو خانواده را تصاحب کنند.

او با بیان اینکه تمرین‌های نمایش حدود چهار ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن خاطرنشان کرد: «مثلاً ارغوانی» یک نمایش فیزیکال و بدنی است که قصد قصه‌گویی ندارد. شخصیت‌ها به عنوان قهرمان چند قدم پیش می‌آیند و سپس حرکت عرضی همچون خرچنگ دارند و ادامه به نفر بعدی واگذار می‌شود و قصه پایان ندارد. در این نمایش بازیگران در حین ایفای نقش موسیقی زنده در دستگاه‌های مختلف می‌نوازند. به اعتقاد من بدن بازیگر ایرانی به واسطه التهابات چند دهه اخیر رو به پنهانکاری رفته و نمی‌تواند خود را هویدا کند و در این نمایش سعی شده هنجارشکنی شود.

یاری فیروزآبادی همچنین اضافه کرد: این نمایش با سه نسخه مختلف طراحی شده است. نخست همان نسخه متعارف است با قصه، بازیگر، نور و طراحی‌ها و پایان‌بندی فرمالیته. در نسخه دوم از آنجا که روایت قصه متکثر است، بازیگران حین روایت این امکان را دارند با حفظ خطوطی نظر خود را در ارتباط با مسائل روز جامعه عنوان کنند. نسخه سوم تعاملی است و پس از نمایش 10 تا 15 دقیقه گفت‌وگو با مخاطب قوت می‌گیرد.

او درباره ویژگی‌های «مثلاً ارغوان» چنین گفت: نمایش سعی کرده است چندژانری باشد و فضایی رئالیستی، فانتزی، کمدی بر اساس موقعیت، تعاملی و مداخله‌گری داشته باشد.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از مشاور اجرا: مهرناز نوروزی، دستیاران: نازنین میرزایی و کیامهر نوروزی، طراح لباس: حسین حکیمی، عکاس: روزبه سلطانی، نور: کیان قدرشناس، طراح نور و صحنه: سجاد یاری‌ فیروزآبادی، مدیر صحنه: نازنین میرزایی و گرافیست پوستر و بروشور: حمیده تیموری.

علاقه‌مندان این امکان را دارند بلیت نمایش را از سامانه تیوال تهیه کنند.