گروه مد و لباس هنرآنلاین: محمد غفاری، فعال حوزه طراحی و ساخت طلا و جواهر درباره شرایط حاکم بر صادرات زیورآلات و سنگ‌های قیمتی به هنرآنلاین گفت: به‌طورکلی، دو راهکار به‌منظور انجام صادرات در این بخش وجود دارد. نخست آنکه برندها، اقدام به تأسیس دو شعبه کنند که یکی در داخل و دیگری خارج از ایران مشغول به فعالیت باشد و در ادامه یک همکاری بین سازمانی به انجام رسد که به‌اصطلاح پارتنر شیپ نامیده می‌شود. شعبه ایرانی اقدام به طراحی جواهر کرده و شعبه خارجی کار ساخت و فروش را به انجام می‌رساند.

او افزود: شکل دیگر انجام فعالیت صادراتی، همکاری با برندهای بزرگی است که این کار را انجام می‌دهند و به دلیل قدرت مالی بالایی که دارند، حتی باوجود سخت‌گیری‌های مالیاتی اما همچنان در این زمینه فعال هستند و حاضرند باقیمت‌های خوبی، طرح‌های خاص را خریداری کرده و با بهترین کیفیت ساخت، آن‌ها را به دیگر کشورها صادر کنند.

این فعال حوزه طراحی و ساخت طلا و جواهر در ادامه بیان کرد: در شرایط فعلی، افزایش اختلاف میان ارزش ریال و دلار، سبب شده که فرصتی طلایی برای صادرات طلا و جواهر به دست آید هرچند صادرکنندگان همچنان با چالش‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

غفاری به سخت‌گیری‌های دولت در زمینه دریافت مالیات از فعالان صنف طلا و جواهر اشاره و تصریح کرد: افزایش رقم‌های مالیاتی بر اساس نظر مجلس و در ادامه مصوبات دولت، میزان سود را در این بخش کاهش داده و البته با افزایش قیمت‌ها، مشتریان هم بار مالی سنگینی را در زمان خرید متحمل می‌شوند.

او گفت: بسیاری از فعالان داخلی، تلاش می‌کنند تا 9 درصد مالیات دریافتی از مشتریان را از سود خود دریافت کنند و نه هزینه تولید محصول که همین امر سبب شده بخشی از فشار افزایش مالیات بر فعالان این بخش کاسته شود.

غفاری در پایان، به رقابت نزدیک ایران با کشورهای عربی و هندوستان در زمینه صادرات زیورآلات اشاره کرد و تایلند را کشور پیشتاز صادرات سنگ‌های قیمتی و جواهر در سطح جهان دانست.