گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این بازیگر و مترجم، «تیشرت‌هایی که دوست‌ دارم» را آخرین کتاب هاروکی موراکامی دانست و به هنرآنلاین گفت: این اثر به‌نوعی درباره علاقه او به جمع‌آوری کلکسیون است که به تیشرت‌هایش اختصاص دارد.

او با این توضیح که موراکامی در کتاب با روایت خاطراتش از دوران نویسندگی باز هم به‌گونه‌ای به مفاهیم تنهایی و سردرگمی انسان اشاره می‌کند، ادامه‌داد: این که چرا تیشرت‌ها را جمع‌آوری کرده؟ کدام یک را می‌پوشد کدام را هرگز به تن نکرده است. چون هر کدام از تیشرت‌های این نویسنده مفهوم و پیامی در خود دارند که بسیار جالب است.

یاسری با بیان این که این اثر هر چند کوتاه به‌نوعی بیانگر شیوه زندگی نویسنده است، افزود: او همیشه در رمان‌هایش می‌خواهد به این موضوع برسد که زندگی مدرن چقدر انسان‌ها را تنها کرده ‌است. «تیشرت‌هایی که دوست‌ دارم» هم روایت و خاطرات این نویسنده است. با اشاره به این موضوع که انسان همواره به‌دنبال هویت خویش است، گویی این مجموعه نیز بخش کوچکی از زندگی و هویت نویسنده است؛ مثل همیشه بیانگر این که انسان‌ها چقدر درگیر مفاهیمی چون آزادی و بلاتکلیفی، رنج و بالاخره مرگ هستند. مفهموم مرگ به عنوان بخشی از زندگی و نه نقطه مقابل زندگی مفهومی است که در تمامی آثار موراکامی دیده می‌شود.

دریا یاسری

او با این توضیح که کتاب «تیشرت‌هایی که دوست‌ دارم» مجوز گرفته و توسط نشر پیام چهارسو منتشر می‌شود، تصریح‌کرد: این اثر شامل حدود ۱۰۰ تصویر رنگی و سیاه و سفید از مجموعه تیشرت‌های موراکامی است که در مراسم یا مناسبت‌های مختلف تهیه یا به او هدیه داده شده است.

هاروکی موراکامی، خالق آثاری چون «کافکا در ساحل»، «چوب نروژی» و «سوکوروتازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» و از نویسندگان معاصر ژاپنی است که کتاب‌هایش به ۵۰ زبان زنده‌ دنیا ترجمه شده‌اند. داستان‌های موراکامی نمونه‌ای از سبک سوررئالیسم و رئالیسم جادویی هستند.