گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محمد رامشه با عنوان «دونده» در گالری سو برپاست. رامشه در گفتگو با هنر آنلاین با بیان اینکه در این مجموعه ۴۶ اثر نقاشی و طراحی به نمایش درآمده است گفت: شروع این مجموعه با فضا‌های شهری و ساختمان‌ها بود اما بعد به فیگور‌هایی رسیدم که در فضای طبیعی هستند.

رامشه ادامه داد: منظور من از «دونده» خودم است زیرا من هر روز صبح تا عصر خیلی منظم کار می‌کنم و در این کار کردن هر روزه مسائلی مانند اخبار بیرونی روی کار‌هایم تأثیر می‌گذارد. من قبلاً فیگور کار نمی‌کردم اما به مرور فیگور به کار‌هایم اضافه شد. با این حال دغدغه من بیشتر خلق تصویر بود تا اینکه بخواهم چیزی را بیان کنم. کار‌هایم به چهار بخش تقسیم شده و هر بخش تداعی‌کننده یک دوره است. انتخاب فضای شهری ابتدا به دلیل مواجهه با ساختمان‌های مکعبی بود که از پنجره می‌دیدم. در همان دوران یک عکس دیدم که در آن آدمی روی آب شناور بود و بر اساس آن یک فیگور کشیدم. این کار ادامه پیدا کرد و فیگور‌ها را در فضا‌های مختلف قرار دادم. به مرور فضای شهری حذف شد و فیگور‌ها اهمیت بیشتری پیدا کردند.

محمد رامشه

رامشه افزود: پیش از این در طراحی‌های خود به سراغ طبیعت می‌رفتم و با توجه به آن پیش زمینه احساس کردم می‌توانم آدم‌ها را در آن فضای طبیعی قرار دهم، زیرا نوع فضاسازی که در طبیعت داشتم با فیگور‌ها تناسب داشت. پالت رنگی من سبز و آبی بود و این اتفاق ناخودآگاه شکل گرفت. حتی تلاش کردم فضا شاداب‌تر و روشن‌تر شود اما این اتفاق نیفتاد. قبلاً کار‌هایم فضا‌های خاکستری‌تر و مونوتن داشت اما حالا که در این مجموعه برای اولین بار رنگ وارد کارم شده است نیز همچنان مونوتن باقی مانده است.

او با بیان اینکه همه کار‌هایش منابع تصویری دارد گفت: من مجموعه زیادی از عکس‌ها با موضوعات مختلف را جمع‌آوری کرده‌ام که همیشه با نگاه کردن به آن‌ها ترکیب‌بندی‌هایی را در ذهنم ایجاد کرده و تصاویر جدیدی به وجود می‌آورم و طراحی می‌کنم. برای کشیدن آدم‌های این مجموعه بیشتر به دنبال تصاویر تئاتری رفتم زیرا جنبه روایتگری بیشتری دارند. با توجه به اینکه محتوای تئاتر چه چیزی است می‌توانستم فیگور‌هایی انتخاب کنم که با کارم هماهنگ باشد.

محمد رامشه

رامشه درباره بخشی از مجموعه که به گل‌ها پرداخته است گفت: من مقداری کاغذ A۵ داشتم که به خاطر ابعاد کوچک آن نمی‌توانستم کار خاصی روی آن‌ها انجام دهم. اما فرم ارگانیک گل توجه مرا جلب کرد و به عنوان تمرین و بازی با رنگ به آن پرداختم. توجه من بیشتر به این بود که پیش زمینه و پس زمینه چقدر روی هم تأثیر دارند و با رنگ‌ها چطور می‌توانم کار کنم. علاوه بر این چون کاغذ‌ها از طرف یک دوست به من داده شده بود این کار‌ها به نوعی یادبود آدم‌ها نیز به حساب می‌آید.

رامشه ادامه داد: طراحی‌های این مجموعه با آب مرکب و قلم فلزی انجام شده‌اند. من هر روز را با دو ساعت طراحی از یک سری تصویر شروع می‌کنم و بعد سعی می‌کنم آن‌ها را به نقاشی تبدیل کنم. در این کار از متریال‌های مختلف بدون محدودیت استفاده کرده و ترکیب‌بندی‌های گوناگون را امتحان می‌کنم. با نمایش این طراحی‌ها می‌خواستم بخشی از پروسه کارم را به نمایش بگذارم.

نمایشگاه آثار محمد رامشه با عنوان «دونده» تا ۲۵ شهریور در گالری سو به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰ برپاست.