به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران،‌ از آغاز ثبت‌نام در «سامانه خرید از کتابفروشی‌» تا یکشنبه (۶ شهریورماه ۱۴۰۱)، ۴۲۰ کتابفروشی از سراسر کشور برای فعالیت در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابفروشی‌ها اختصاص داده شده است.

در «سامانه خرید از کتابفروشی‌» امکان فروش مجازی در کنار فروش حضوری فراهم شده و کتابفروشی‌های متقاضی باید اطلاعات خود را به‌روز و فهرست کتاب‌های خود را به‌صورت آنلاین یا در قالب یک فایل در سامانه ثبت کنند تا پس از انطباق با اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران، امکان عرضه داشته باشد.

داشتن جواز کسب معتبر و مطابقت مدارک هویتی با مشخصات جواز کسب و شماره حساب اعلام‌شده از دیگر شرایط ثبت‌نام در این سامانه است. همچنین کتابفروشان باید دو تصویر از داخل و نمای بیرونی کتابفروشی خود که تابلو و اسم آن مشخص باشد ارسال کنند، چراکه صرفا کتابفروشی‌هایی که شکل فروشگاهی دارند، مجاز به ثبت‌نام هستند.

اگر مالک اصلی کتابفروشی‌ شخص دیگری باشد، ارائه وکالت‌نامه الزامی است. کتابفروشی‌های زنجیره‌ای هم باید طی نامه‌ای از سوی دفتر مرکزی معرفی شوند تا نحوه وابستگی حقوقی و مالی به ستاد مرکزی مشخص شود. متقاضیانی که در حال حاضر جواز کسب آن‌ها در جریان صدور یا تمدید اعتبار است نیز می‌توانند با ارائه نامه‌ای از اتحادیه مربوطه، در سامانه فعالیت کنند.

مدارک ارسالی از سوی کتابفروشی‌ها توسط پشتیبانی سامانه به‌صورت روزانه بررسی و در صورت صحیح و کامل بودن، تایید می‌شود. همچنین نقص مدارک به متقاضی اطلاع داده می‌شود تا نسبت به رفع آن اقدام کند.

کتابفروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت v.ketab.ir نسبت به ثبت‌نام در «سامانه خرید از کتابفروشی‌» اقدام کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر از ساعت ۹ تا ۱۸ با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ تماس بگیرند.