به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بهارک بابک درباره برگزاری کارگاه‌های «روایتگری قصه» در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: در این دوره از جشنواره، سه کارگاه با عنوان‌های «بیا و بشنو»، «قصه‌ی شاهان؛  افسانه میداس و انگشتان جادویی» و «بارانِ و چمچه خاتون» برای بچه‌ها برگزار کردم. این کارگاه‌ها تلفیقی از فعالیت‌هایی چون بازی‌های حرکتی، نمایشی، روایتگری قصه یا خوانش کتاب بودند، البته در برخی از کارگاه‌ها نیز دست‌ورزی و ساخت‌وساز را نیز داشتیم.

او ادامه داد: عمده تمرکز ما در این کارگاه‌ها بر روی افسانه‌های فولکلور ایران نظیر «ماه‌پیشونی» و بخش‌های بین‌الملل و قصه‌های اسطوره‌ای نظیر روایت اپوش، دیو خشکسالی، تیشتر فرشته باران و ... بود.

این مدرس، بر لزوم آموزش ریشه‌های فرهنگی به کودکان و نوجوانان تأکید کرد و گفت: تمام تلاشم بر این بود که بتوانم با این کارگاه و در میان این روایت‌ها، بچه‌ها را با بازی‌های سنتی، لالایی‌ها، اتل‌متل‌ها و هیچانه‌‎ها، آشتی دهم و آشنا کنم.

بابک تصریح کرد: متأسفانه امروزه به دلیل گسترش فضای تکنولوژی، بسیاری از کودکان ما از گنجینه‌های موجود در ریشه‌های تاریخی ما بی‌اطلاع هستند، بنابراین اجرای چنین کارگاه‌هایی می‌تواند اقدامی مؤثر در این راستا باشد.

او ادامه داد: استقبال از کارگاه‌ها بیش از انتظار و بسیار خوب بود، زیرا بچه‌های همدان بسیار پرشور، با استعداد و پر انگیزه ظاهر شدند. همین امر نیز موجب انتقال این حس خوب به من شد و توانستم شادتر و با انگیزه‌تر به این کارگاه‌ها، بپردازم. با توجه به اینکه هدف و اصالت این کارگاه بر پایه شادمانی کودکان و سپس آموزش قرار داشت، سعی کردم که فضایی شاد، خلاقانه و دل‌انگیز را دنبال کنم.

بابک ضمن ابراز خرسندی از برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، بیان کرد:  باعث خوشحالی است که بعد از تحمل، دو سال درد و رنج بیماری کرونا، مجدداً جشنواره برگزار شد و شاهد تعامل مجدد هنرمندان با یکدیگر و رقم خوردن اتفاقات خوبی در عرصه هنر تئاتر هستیم.

این مدرس تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری، امری حیاتی است زیرا هر چقدر ما برای کودکان کار کنیم، کم است. امیدوارم که همه افراد دغدغه‌مند در این عرصه، دست به دست یکدیگر دهند تا نگذارند این اتفاقات مهم در کشور به دست فراموشی سپرده شود زیرا آسیب‌های آن قطعاً جبران ناپذیر خواهد بود.

بابک خاطرنشان کرد: امیدوارم که در سال‌های آینده این جشنواره پویاتر و سرزنده‌تر برگزار شود و شاهد حضور کشورهای بیشتری در این رویداد باشیم، زیرا حضور هر چه پررنگ‌تر بخش بین‌المللی می‌تواند به تبادل فرهنگی موفق منجر ‌شود و این قطعاً به نفع فرهنگ و هنر سرزمین ما خواهد بود.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.