گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار احسان گرمسیری با عنوان «از مجموعه تبر» در گالری سیحون برپاست. گرمسیری در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۲ مجسمه برنزی با پایه‌های آهنی در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت:‌ایده اولیه این آثار سال ۹۳ شکل گرفت اما به صورت متمرکز در یک سال اخیر روی آثار این نمایشگاه کار کردم.

گرمسیری ادامه داد: موضوع اغلب کار‌هایم تضاد دوگانه انسان‌ها است. این تضاد دوگانه در هر چیزی وجود دارد مانند شب و روز، زن و مرد و... ولی من بیشتر تضاد درونی انسان مدنظرم است و سعی کردم تقابل خیر و شر که می‌تواند به تکامل بیانجامد را به صورت نمادین در آثارم بیاورم. خطوط نرم و سیال به عنوان نماد زنانگی و بُعد خیر در کنار خطوط اکسپرسیو و گوشه‌های تیز و برنده به عنوان نماد خشونت و بُعد شر در کنار هم نشسته است و فرم کامل شده‌ای از دل این‌ها درآوردم.

این هنرمند افزود: فرم آثارم الهام گرفته از سر تبر‌های مفرغی لرستان است که مربوط به سه هزار سال پیش است و در موزه‌های مختلف نگهداری می‌شود. ویژگی‌هایی که در ذهنم بود و می‌خواستم آن‌ها را در فرمی پیاده کنم در این سر تبر‌ها وجود داشت و من تلاش کردم به نسبت دانش مجسمه‌سازی که داشتم این‌ها را دفرمه کنم و سعی کردم آنچه در ذهنم هست در قالب فرم انتزاعی شکل دهم.

او با بیان اینکه بیشتر مخاطبان متوجه این ارتباط نمی‌شوند گفت: مخاطب عام که تبر‌های لرستان را ندیده است متوجه این شباهت نمی‌شود اما با توجه به عنوان نمایشگاه برایشان سؤال می‌شد که ربط این آثار به تبر چیست. اما کسانی که کار‌های قبلی مرا دیده بودند متوجه می‌شدند که رنگ و بویی از سرتبر‌های مفقودین و حسی از آن‌ها در کار‌هایم وجود دارد و فکر می‌کنم موفق بودم که حس و حال مفرغ‌های لرستان را در کار‌هایم بیاورم.

گرمسیری ادامه داد: از لحاظ فرمی تلاش می‌کردم از تبر‌ها فاصله بگیرم، زیرا آن‌ها متعلق به یک دوران دیگر بوده و توسط افرادی با طرز فکر‌های دیگر ساخته شده بودند و ممکن بود جنبه کاربردی یا حتی تزیینی داشته باشند. ولی من این فرم‌ها را از جنبه تزئینی و کاربردی آن‌ها خارج کرده و به عنوان یک فرم مینی مال به آن‌ها نگاه کردم، هرچند جزییاتی مانند سوراخ‌هایی که در آن‌ها وجود داشت را در کار‌هایم استفاده کردم.

او با بیان اینکه با دفرمه کردن تبر‌ها سعی کرده فرم‌های سیالی به وجود بیاورد گفت: قسمت برنده تبر حالت منحنی دارد و من از آن استفاده کردم تا بخش لطیف کارم را نشان دهد و زائده‌های تیزی که برای شکستن روی تبر وجود داشته است را برای بخش خشن کارم استفاده کردم.

گرمسیری با بیان اینکه آثارش به روش ریخته‌گری و پرداخت ساخته شده است، درباره متریال کار خود گفت: فرم آثارم به شکلی است که لازم بود با برنز ساخته شوند. به خاطر وجود لبه‌های تیز و ظرأفت‌هایی که دارند نمی‌توانستم به سراغ سنگ یا چوب بروم و از بین فلزات هم بهترین متریالی که می‌توانست مناسب اجرای چنین فرمی باشد برنز بود. البته سرتبر‌های لرستان نیز برنزی بودند و این آثار با حفظ وحدت متریال می‌تواند در ادامه آن‌ها، اما به شکلی دیگر باشد.

گرمسیری ادامه داد: در چند سال گذشته که روی تبر‌های لرستان کار می‌کنم آثاری در قالب سه مجموعه متفاوت با سه فرم را شکل داده‌ام که تعدادی از آن‌ها را در سمپوزیوم‌ها با مواد مختلف در ابعاد بزرگ شهری ساختم. اما این نخستین مجموعه نمایشگاهی است که ارائه کرده‌ام و دو مجموعه بعدی را نیز در آینده نمایش خواهم داد.

نمایشگاه آثار حجمی احسان گرمسیری با عنوان «از مجموعه تبر» تا ۱۱ خرداد در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برگزار می‌شود.