به گزارش هنرآنلاین، «جایزه معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران» به‌صورت مستقل توسط فصلنامه معماری و ساختمان برگزار می‌شود. این جایزه به منظور ارائه و انعکاس ارزش‌های جاری مربوط به بناهای تاریخی و متعلق به میراث با ارزش کشورمان است و در موضوع حفاظت نه تنها الگوهای با ارزش کشورمان را معرفی می‌نماید بلکه این مهم را فرهنگ‌سازی و در این جهت ترغیب می‌نماید.

شرکت‌کنندگان این جایزه می توانند در گروه‌های دسته‌بندی شده زیر شرکت نمایند:

گروه اول: ابنیه شهری و ابنیه عمومی تاریخی

این گروه شامل مرمت تمام بناهایی است که متعلق به یک دوره معین از تاریخ معماری ایران است که دارای شخصیت و سبک ویژه باشند معماری‌های شاخص پهلوی اول و دوم را نیز شامل شود. ابنیه ای که ارزش یادمانی داشته نیز در این گروه قرار می گیرد. از نظر کارکرد نیز ابنیه مسکونی، مذهبی (مساجد، مقابر، تکایا و …)، تجاری (بازارها با تمام اجزایشان مانند راسته‌ها، تیمچه ها، سراها، دالان‌ها و …)، ابنیه عمومی و زیر ساختی (پل‌ها، آب انبارها، یخچال‌ها، کاروانسراها، قلعه‌ها، میل‌ها، بندها، پل بندها، حمام‌ها و …) و ابنیه و مجموعه‌های صنعتی.

گروه دوم: طراحی شهری

عبارت است از مرمت کف‌سازی‌ها، بدنه‌سازی‌ها، لند اسکیپ و مبلمان شهری و فضاهای تاریخی می‌شود که به لحاظ عملکردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: میادین شهری و محله‌ای، سبزه میدان‌ها و جلوخان‌های ابنیه عمومی معابر تاریخی، باغ‌های تاریخی، گورستان‌ها، پادگان‌ها و در نهایت راه‌های تاریخی.

گروه سوم: بناهای روستایی

این گروه شامل مرمت ابنیه روستایی – فضاهای عمومی روستایی و منظر طبیعی وابسته به منظر روستایی است و موارد زیر را شامل می‌شود:

– روستاهای متروک رها شده مانند بخش تاریخی روستای اسفهک، روستای تاریخی اسفندیار و…

– خانه‌های تاریخ در داخل یک روستا که دارای جمعیت است ولی خانه به صورت کامل برای عملکردی معین مرمت می‌گردد.

– خانه روستایی که در آن سکونت وجود دارد و بنا برای ساکنان آن مرمت می شود اعم از اینکه بخشی از خانه جهت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد یا تنها مورد استفاده ساکنان است.

گروه چهارم: طراحی ابنیه میان‌افزا

این گروه شامل مرمت ابنیه‌ای است که ساختمان فاقد قدمت یا ارزش سبکی یا ارزش یادمانی ویژه‌ای است ولی با مداخله‌ای معمارانه عملکرد بهتر و ارزش‌ها معماری ویژه به بنا اضافه می‌گردد.

موارد زیر می‌تواند در این گروه مطرح باشد:

سوله‌ها، خانه‌های بدون سبک، اسکلت‌های فلزی و بتنی رها شده، فضای زیرپل‌های درون شهری، خانه‌های حاشیه‌نشینان شهری، باقی‌مانده گودهای کوره‌پزخانه‌ها و یا معادن متروک.

پس از قضاوت و بر اساس رای هیات داوری، جایزه به رتبه اول و دوم در چهار گروه بالا تعلق خواهد گرفت.

معیارهای داوری:

– خلاقیت در مرمت و احیاء، با حفظ اصالت بنا

– شناخت تاریخ بناها و فضاها

– شناخت ارزش‌های موجود در بناها و فضاها بر بنا

– شناخت آسیب‌های عمده وارد شده به بناها و فضاها

– طرح رویکرد نظری، ایده، کانسپت طرح و ارائه تصویر شفاف از آداب و رسوم امروز در بنای مرمت شده قدیمی و در عین حال حفظ ترکیب متناسب از بنای اصلی

– بیان روش‌های حفاظت اجزاء و سازه و همچنین حفظ بستر اقلیمی، فرهنگی و بومی با معیارهای معماری ایرانی

– بیان میزان مداخلات و دلایل آن

– طرح احیاء عملکردی بناها و فضاها

– جلب مشارکت مردم و نهاد سازی در پروژه‌های شهری و روستایی

– طراحی تاسیسات و ایده‌های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

* پروژه‌های انتخاب شده برای ارائه توضیحات طرح (در صورت لزوم فراخوانده خواهند شد) و در حضور هیات داوری، موارد و نقطه نظرات طراحی را ارائه خواهند نمود

مهلت ارسال آثار:

ارسال مدارک پروژه به دبیرخانه جایزه از پنج شنبه ۵ آبان ماه تا پایان وقت اداری یکشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱ تعیین گردیده است.

توجه: در روند داوری در صورت صلاحدید هیات داوری از طراح جهت توضیح در مورد پروژه، دعوت به عمل آمده و یا بازدید از پروژه انجام خواهد گرفت.

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت شرکت در جایزه:

– معرفی ساختمان اصلی و زمان ساخت که طرح داخلی مورد نظر در داخل آن اجرا شده است با ارائه نشانی دقیق سایت و در صورت امکان نقشه یک پلان و یک نما از ساختمان اصلی با ذکر مقیاس یا تصاویری از هر یک از نماهای اصلی و محوطه باز ساختمان.

– پلان‌‌ها و برش‌ها یا تصاویر گرافیکی و سه بعدی طرح با ذکر مقیاس و نام فضا (در صورت موجود بودن).

– نقشه‌های مربوط به هر یک از عناصر خاص و پیچیده ساخته شده در داخل فضا (اعم از جداکننده سقف‌ها و مبلمان) در مقیاس مناسب. (در صورت موجود بودن)

– معرفی طرح اجرا شده در قالب عکس‌‌های بزرگ و گویا از پروژه که نمایانگر جزئیات طرح و نورپردازی در شب باشند با شرح هر عکس.

– توضیحات لازم در مورد زیر بنا و پیشینه بنا، ایده اصلی طراح، اهداف دنبال شده در طراحی، مزایای گزینه انتخاب شده برای اجرا، موانع و محدودیت‌های طرح و اجرا، نقش کارفرما در شکل‌ گیری طرح و… همراه با نمودارهای لازم، تصاویر قبل و بعد بنا و هر آنچه که داوران را در قضاوت طرح یاری کند.

– کلیه نقشه‌ها و عکس‌ها باید روی فوم بُرد به ابعاد ۵۰×۷۰ سانتیمتر (حداقل در ۲ شیت و حداکثر در ۴ شیت) و در یک صفحه توضیحات ارائه گردد.

– ارائه مدارک ارسالی بر روی لوح فشرده (تنها جهت چاپ در فصلنامه شماره ویژه جایزه) برای کلیه شرکت‌کنندگان اجباری است.

– نام پروژه، محل اجرا، نام کارفرما، نام طراح اصلی یا گروه طراحی که با عنوان صاحب اثر شناخته خواهد شد، نشانی و شماره‌‌های تماس لازم، همکاران اجرایی و تاریخ شروع و خاتمه‌ طرح و ساخت باید به‌صورت جداگانه در یک برگه A4 همراه مدارک توسط شرکت‌کننده به دبیرخانه ارائه می‌ گردد و کد چهار رقمی به‌ عنوان رسید به شرکت‌کنندگان تحویل داده می شود.

– نام پروژه، نام صاحب اثر، نشانی، شماره تلفن و فکس روی پاکت نوشته شود.

– محدودیتی برای ارائه پروژه‌های متعدد متعلق به یک شخص حقیقی و حقوقی وجود ندارد ولی هر یک از آثار بایستی در پاکت‌های جداگانه ارسال شوند. تمامی پروژه‌های شرکت‌کننده در جایزه معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران در مجله معماری و ساختمان منتشر می‌گردد.

هیات داوران:

• فرامرز پارسی

• داود اسداله وش عالی

• صابر اسدی

جوایز:

جوایزی که به برندگان رتبه اول و دوم در چهار گروه اعلام شده تعلق می‌ گیرد شامل:

ـ نشان جایزه ( مجسمه برنز) به برندگان

ـ گواهی نامه

ـ چاپ و انتشار در شماره اختصاصی فصلنامه معماری و ساختمان

* ثبت نام در این جایزه و کلیه جوایز مربوط به فصلنامه معماری و ساختمان رایگان است.

زمانبندی و مهلت ارسال آثار:

تاریخ دریافت مدارک: از ۵ تا ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱

زمان برگزاری: آذر ماه ۱۴۰۱

محل برگزاری: فرهنگسرای نیاوران

دبیرخانه جایزه:

دفتر فصلنامه معماری و ساختمان

تلفن: ۸۸۷۸۹۸۶۷ – ۸۸۷۸۹۸۰۹   فکس: ۸۸۷۸۹۹۷۴

سایت مرتبط: www.memary.net