گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی لیلی زرقانی با عنوان «لیمیا» در گالری خط سفید برپاست. زرقانی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: ۱۳ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم به وجود آمده‌اند. این مجموعه را از اوایل سال ۹۸ شروع کردم اما ریشه آن به دوران دانشجویی و توجهی که به مکتب سقاخانه داشتم برمی‌گردد. توجه من به مکتب سقاخانه در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد اما در این سال‌ها تحولات اجرایی و تکنیکی هم در آن رخ داده است.

زرقانی ادامه داد: در این مجموعه روی موضوع طلسم‌ها کار کردم و مطالعات کتابخانه‌ای در این زمینه داشتم. امروزه همچنان افرادی هستند که چنین باور‌هایی دارند و به سراغ دعانویس و رمال ‌می‌روند و زندگی خود را با این طلسم‌ها می‌گذرانند.

زرقانی افزود: در تابلو‌هایم با حروف، اعداد و تصاویر بازی کردم و از نقوش کاشی و آنچه در هنر سنتی ایران وجود داشت استفاده کردم. نماد‌هایی مثل آدم، پنجه، پرنده و... را به کار بردم که در سقاخانه‌ها وجود داشتند و مردم آن‌ها را برای برآورده شدن آرزو‌هایشان استفاده می‌کردند.

او با بیان اینکه نماد‌ها را با بیان جدیدتر روی بوم آورده است گفت: در رنگ‌بندی آثار نیز به هنر ایرانی وفادار بودم و رنگ‌های فیروزه‌ای، طلایی، قرمز و... را استفاده کردم. این مجموعه ریشه در هنر ایرانی و باور عوام دارد اما در تکنیک‌ها تغییراتی ایجاد کردم. می‌خواستم کار‌هایم حالت هنر عوامانه داشته باشد و در عین اینکه مبانی هنر‌های تجسمی را در کار رعایت کردم، خود را جای کسانی گذاشتم که نقاشی آکادمیک بلد نیستند و به این شکل کار‌هایم را اجرا کردم. همچنین با توجه به اینکه در رشته مرمت‌اشیاء تاریخی تحصیل کرده‌ام سعی کردم فضای قدیمی در آثارم به وجود بیاورم که حال و هوای گذشته را هم القا کند.

زرقانی ادامه داد: به نظرم هنوز امکان این وجود دارد که هنرمندان امروز به مکتب سقاخانه توجه کنند، زیرا این مکتب در یک دوره مطرح شد و بعد ر‌ها شد. اگر کسی علاقه‌مند باشد که از المان‌های ایرانی استفاده کند می‌تواند این سبک را ادامه دهد و قرائت جدیدی از مکتب سقاخانه ارائه دهد.

نمایشگاه نقاشی لیلی زرقانی تا ۵ اردیبهشت در گالری خط سفید به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک ۲۲ برپاست.