گروه تجسمی هنرآنلاین: چند سالی است که آثار هنرمندان ایرانی در خارج از کشور مورد توجه علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و جدا از حراج‌های بین‌المللی که آثاری از چند هنرمند شاخص ایرانی معمولاً در آن‌ها عرضه می‌شود، هنرمندان جوان و کمتر شناخته‌شده نیز به شکل‌های مختلف در کشور‌های دیگر معرفی می‌شوند. گاه گالری‌های خصوصی با حضور در آرت‌فر‌ها آثار هنرمندان خود را به نمایش می‌گذارند و در مواردی دیگر هنرمندان به شکل انفرادی یا به واسطه کیوریتور‌های ایرانی و خارجی آثار خود را در نمایشگاه‌های انفرادی یا گروهی عرضه می‌کنند.

در سال ۱۴۰۰ با وجود ادامه یافتن بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، رویداد‌های هنری به شکل فیزیکی یا آنلاین برگزار شد و تعداد زیادی از هنرمندان ایرانی در گالری‌ها یا رویداد‌های مختلف آثار خود را ارائه کردند. در ادامه این گزارش مروری داریم بر تعدای از نمونه‌های حضور هنر ایران در خارج از کشور.

«مینوتور» بهمن محصص در ساتبیز لندن رکورد زد

در فروردین ماه برای اولین بار اثری از بهمن محصص در حراج هنر مدرن و معاصر ساتبیز عرضه شد و ۱. ۴ میلیون دلار چکش خورد. آثار این هنرمند پیش از این در حراج‌های مربوط به خاورمیانه حضور موفقی داشت.

نمایش آثار ۱۸ هنرمند ایرانی در آرت دوبی ۲۰۲۱

پس از یک سال تعطیلی ناشی از شیوع کرونا، چهار گالری ایرانی با نمایش آثار ۱۸ هنرمند در چهاردهمین دوره آرت دوبی حضور داشتند. گالری زیرزمین دستان آثاری از یوشا بشیر، ‌ایمان راد، مملی شفاهی، تابا فجرک، شکوفه خرم رودی و فرخ مهدوی را نمایش داد. در غرفه گالری خاک آثاری از مسعود اخوان جم، مجتبی رمزی، ماندانا مقدم، کوروش شیشه‌گران، گلناز فتحی و نرگس هاشمی به نمایش درآمد و گالری دستان+۲ با آثاری از فریدون آو، ‌اندیشه آوینی، رضا درخشانی، بیتا فیاضی و استودیو شیزارو حضور داشت. گالری سرادی‌پور نیز غرفه خود را به یک هنرمند اختصاص داد و آثاری از مسلم خضری را نمایش داد.

آثار عارف منتظری در گالری لیلا هلر

گالری لیلا هلر دوبی مجموعه‌ای از آثار عارف منتظری را در نمایشگاهی با عنوان «آینه» به نمایش گذاشت. در این مجموعه عارف منتظری، شیشه بازنماینده خود به عنوان یک شیء ارائه شده و چالشی که به وجود می‌آید شکل دادن به این مفهوم بی‌شکل است. آینه که همیشه به عنوان یک سطح بازتابنده مورد استفاده قرار می‌گیرد، حال تبدیل به یک امر مستقل می‌شود که خود می‌تواند در سطوح دیگر منعکس شود.

نمایشگاه «کندی» با آثار حامد صحیحی در سوئد

مجموعه‌ای از آثار حامد صحیحی در گالری atchom گوتنبرگ، سوئد به نمایش درآمد. دغدغه اصلی مجموعه «کُندی» زمان است. اگرچه هیچ یک از آثار به طور مستقیم به زمان اشاره نمی‌کنند، اما به نحوه درک ما از زمان مربوط می‌شوند.

درخشش عکاسان ایرانی در ورلد پرس فوتو ۲۰۲۱

دو عکاس ایرانی با یک تک‌عکس و یک محموعه‌عکس روایی در دو بخش خبر‌های عمومی و ورزش موفق به قرار گرفتن در رده سوم بهترین‌های رقابت جهانی ورلد پرس فوتو ۲۰۲۱ شدند. در بخش خبر‌های عمومی، عکس نیوشا توکلیان از ایران با نام «مراسم سوگواری سردار قاسم سلیمانی در تهران» به جایزه سوم رسید. در بخش عکس ورزشی فرشته اصلاحی با یک مجموعه عکس روایی با نام «اندیشه پرواز» جایزه سوم را از آن خود کرد.

هنرمند ایرانی در فهرست نهایی نامزد‌های جایزه عالی هنر آسیا

مملی شفاهی در میان ۳۰ هنرمند برگزیده The Sovereign Asian Art Prize قرار گرفت. این جایزه سالانه، تثبیت‌شده‌ترین و معتبرترین جایزه هنری سالانه در آسیا و اقیانوسیه شناخته می‌شود.

اهدای جایزه تغییردهنده بازی هنر آسیا به پرویز تناولی

پرویز تناولی یکی از چهار چهره‌ای بود که جایزه تغییردهنده بازی هنر آسیا در سال ۲۰۲۱ را دریافت کرد. این جایزه ۱۵ اردیبهشت به افراد برگزیده اهدا شد. Asia Arts Game Changer Awards یک جشن بزرگ است که از فعالان حوزه هنر که در جهان تأثیر می‌گذارند، تجلیل می‌کند.

نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی در گالری The Lodge لس‌آنجلس آمریکا

در اردیبهشت ۱۴۰۰ نمایشگاه گروهی «چیز‌های بسیار مورد علاقه من» با آثاری از هنرمندان ایرانی در گالری the lodge لس‌آنجلس برگزار شد. این نمایشگاه که به خانه نشینی حاصل از کرونا توجه داشت توسط نرگس حمزیان‌پور گردآوری شد و آثاری از آرمین‌امیریان، ناصر عزیزی، کامران دیبا، حسین عدالتخواه، رنه فاکس، ‌امیر حبیب آبادی، البرز کاظمی، حامد خسروی، فرشیدو لارمیان، نگین محزون، ‌امید مجیدی نژاد، اردشیر محصص، ‌مانی مزینانی، ساناز مزینانی، نازنین پرویز، رضا رستم پیشه، بهار سبزواری، سمکو صالحی، کامران شریف، افسون، جاوید تفضلی، روژین شفیعی و تورج خامنه‌زاده در آن به نمایش درآمد.

دیپلم افتخار جشنواره عکاسی MML برای عکاس ایرانی

رضا عیسی‌پور در میان ۱۰ فینالیست جشنواره بین‌المللی عکاسی MML اسپانیا قرار گرفت. سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی کوهستان، طبیعت، ماجراجویی در کشور اسپانیا برگزار شد و ۱۸ اردیبهشت ماه منتخبین خود را معرفی کرد.

نمایشگاه آثار دو هنرمند ایرانی در نیویورک

در خرداد ماه گالری empty circle space میزبان مجموعه‌ای شامل ویدیوآرت، فوتو استوری و پرچم‌های سوزن‌دوزی شده از شهرام انتخابی و غزاله سیدآبادی بود. این نمایشگاه نگاهی به تاریخ و فرهنگ غرب آسیا داشت که از مدیوم‌های مختلفی در آن استفاده شد تا در کنار هم تصویر واضح‌تری از مجموعه به دست دهند.

نمایش آثار چاپی پرویز تناولی در لندن

گالری Grosvenor مجموعه‌ای از آثار دهه هفتاد پرویز تناولی را به نمایش گذاشت. تناولی در سال ۱۹۷۴ مجموعه‌ای از آثار چاپ سیلک اسکرین را تولید کرد که پس از آن با استفاده از روش‌های سنتی، به عنوان فرش بافته شدند.

نمایش آثار هنرمند ایرانی در اتاق طراحی مادرید

آثاری از اشکان صانعی در نمایشگاه مجازی Drawing Room Art Fairs به نمایش درآمد. ششمین دوره اتاق طراحی مادرید در دو بخش مجازی و حضوری برگزار شد که در بخش مجازی آن ۱۹ گالری شرکت داشتند و از ایران نیز گالری اُ به نمایش آثاری از اشکان صانعی پرداخت.

نمایش آثار هنرمندان ایرانی در منارت فر پاریس

نخستین آرت‌فر هنر مدرن و معاصر مِنارت فر menart fair با آثاری از هنرمندان خاورمیانه و شمال آفریقا خردادماه در پاریس برگزار شد. از ایران نیز گالری شیرین با نمایش آثاری از کوروش شیشه گران، هانیه دلکروا، حمید عجمی، کتایون روحی، سپهر بختیاری و فرناز ربیعی جاه حضور داشت.

نمایش آثار هنرمندان ایرانی در کاخ کرامول لندن

نمایشگاهی از آثار محسن وزیری‌مقدم، سونیا بالاسانیان، تیمو ناصری و مجید فتحی‌زاده در Cromwell Place لندن برگزار شد. این نمایشگاه با عنوان Cacophony به همت گالری آب‌انبار تدارک دیده شده و بخشی از هفته خاورمیانه بود که در همکاری با آرت‌فر ابوظبی برگزار شد.

همزمان با این نمایشگاه در بخش دیگری از کاخ کرامول نمایشگاه Abrakan با آثاری از پیمان برآبادی و بابک آل ابراهیم دهکردی است. این دو هنرمند از سال ۲۰۰۱ گروه دونفره متحد «پی بک» را به وجود آورده و به صورت مشترک به خلق تابلو‌های نقاشی می‌پردازند. آثار پی بک از سوی گالری دستان در کاخ کرامول به نمایش گذاشته شد.

فروش ۱۵ اثر از هنرمندان ایرانی در حراج بونامز

حراج هنر‌های مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز ۱۲ خرداد در لندن برگزار شد و در آن ۹۹ اثر از هنرمندان عراق، مصر، مراکش، لبنان، سوریه، ایران و... چکش خورد. از ایران نیز ۱۷ هنرمند با ۲۱ اثر در این حراج حضور داشتند و در نهایت ۱۵ اثر به مبلغ ۴۴۳۰۹۸ یورو فروخته شد. حسین زنده رودی، منوچهر یکتایی، حسین کاظمی، محسن وزیری مقدم، پرویز تناولی، صداقت جباری، صادق تبریزی، مسعود عربشاهی، بهجت صدر، سیراک ملکونیان و اردشیر محصص هنرمندانی بودند که آثار آن‌ها در این حراج چکش خورد.

نمایش آثار هنرمندان ایرانی در هفته هنر بروکسل

‌هفته هنر بروکسل ۲۰۲۱ در دو بخش آنلاین و حضوری در بلژیک برگزار شد. از ایران نیز گالری محسن با نمایش آثاری از پنج هنرمند در بخش آنلاین این رویداد شرکت داشت. ‌امیرحسین زنجانی، بهرنگ صمدزادگان، زهرا قیاسی، سیدمحمد مساوات و سمیرا هدایی هنرمندانی هستند که آثار آن‌ها در آرت بروکسل به نمایش درآمد.

ایران حماسی در ویکتوریا‌اند آلبرت

نمایشگاه «ایران حماسی» که هشتم خرداد تا ۲۱ شهریور در موزه ویکتوریا‌اند آلبرت لندن ادامه داشت، نخستین رویداد بزرگ در ۹۰ سال اخیر است که تصویری به نسبت کامل از هنر ایران ارائه می‌دهد. آنچه در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید، آثار هنری و‌اشیای بازمانده از سه تا پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح تا امروز است. در «ایران حماسی» بیش از ۳۰۰ اثر در معرض دید قرار گرفت که برخی از آن‌ها از مجموعه‌داران شخصی به‌امانت گرفته شده است.

نمایش اثری از هنرمند ایرانی در دوسالانه سوکل دو موند دانمارک

آبان ماه ۱۴۰۰ دوسالانه Socle du Monde ۲۰۲۱ در شهر هرنینگ، دانمارک برگزار شد. در این دوسالانه اثر حجمی از مهسا کریمی‌زاده نیز حضور داشت. کریمی‌زاده فارغ‌التحصیل رشته مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران است اما آثار خود را با مدیوم‌های مختلف در رسانه‌های گوناگون به وجود می‌آورد. مجسمه‌های سخت یا نرم و نقاشی و طراحی ابزاری برای بیان هنری او هستند.

بنیاد هنری شارجه میزبان آخرین چیدمان کارنامه پربار منیر فرمانفرماییان

«فواره خیام»، یکی از بلندپروازانه‌ترین آثار چیدمان منیر شاهرودی فرمانفرماییان در بنیاد هنری شارجه به نمایش درآمد. «چشمه خیام» به روایتی آخرین چیدمان کامل‌شده منیر فرمانفرماست که به سفارش سه‌سالانه بروخه در بلژیک با موضوع شهر سیال در سال ۲۰۱۸ ساخته شد.

جایزه ویژه جشنواره کاریکاتور Kolasin ۲۰۲۱ برای دو هنرمند ایرانی

مرداد ماه ۱۴۰۰ حمید صوفی و سامان ترابی جایزه ویژه ششمین جشنواره کاریکاتور «Kolasin ۲۰۲۱» در کشور مونته‌نگرو را به دست آوردند. فراخوان این جشنواره با موضوع «شجاعت» اعلام شده بود و ۴۰۵ هنرمند در این رویداد شرکت کردند که در نهایت ۸۴ نفر به مرحله نهایی مسابقه راه یافتند که در این میان ۱۶ کارتونیست ایرانی نیز حضور داشتند.

آثار چهار هنرمند ایرانی در استرالیا به نمایش درآمد

گالری یاووز سیدنی Yavuz Gallery نمایشگاه «ظاهراً سرزنده» Seemingly Playful را با آثاری از چهار هنرمند ایرانی که قبلاً در استرالیا نمایشگاه نداشته‌اند، برپا کرد. در این نمایشگاه که با همکاری گالری دستان برگزار شد، آثار مهدی قدیانلو، فرخ مهدوی، عسل پیروی و هدی زرباف به نمایش درآمد.

نمایش آثار هنرمند ایرانی در آلمان

در شهریور ماه نمایشگاه گروهی «Von offenen Narben + verhüllten Geweben» در Galerie im Saalbau شهر برلین برپا شد و آثار ۶ هنرمند از کشور‌های مختلف در آن به نمایش درآمد. آثاری از سمیرا هدایی نیز در این مجموعه حضور داشت. این نمایشگاه با موضوع «آشکارسازی زخم‌ها و مواد پنهان‌کننده - پارچه به عنوان زبان تاب‌آوری» شکل گرفت و هنرمندان از پارچه و دوخت استفاده کردند تا آثار خود را به وجود آورند.

نمایش آثار دونده هنرمند ایرانی در انگلیس

آثاری از محمد بررنگی، ورزشکار و هنرمند، در کارگاه چاپ یورکشایر غربی (WYPW) به نمایش درآمد. آثار این مجموعه نشان دهنده علاقه او به بهره‌گیری از داستان‌ها و ادبیات ایرانی و تلفیق آن‌ها با عناصر تصویری گوناگون است. بررنگی با وجود محدودیت‌های جسمی در مسابقات و نمایشگاه‌های زیادی در کشور‌های مختلف شرکت کرده است.

عکاس اصفهانی برنده جایزه بین‌المللی هیپا شد

احمد صالحی با ثبت تصویر یک پیرزن روستایی یکی از چهار برنده جایزه بین‌المللی عکاسی حمدان بن محمد بن رشید آل مکتوم موسوم به HIPA در بخش اینستاگرام شد که با موضوع نوستالژی برگزار شده بود.

حضور دو گالری ایرانی در The Armory Show ۲۰۲۱

آرمِری شو ۲۰۲۱ از ۹ تا ۱۲ سپتامبر در نیویورک برگزار شد و گالری‌های دستان و سرادی‌پور آثاری از هنرمندان ایرانی را در این رویداد به نمایش گذاشتند. گالری دستان آثاری از مقداد لرپور و گالری سرادی پور آثاری از مسلم خضری را در غرفه‌های خود نمایش دادند.

آثار هنرمندان ایرانی در موزه آسیا سوسایتی

نمایشگاه «شورشی، شوخ، عارف، شاعر» ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ در موزه Asia Society در نیویورک افتتاح شد. شیوا احمدی، مرتضی احمدوند، شیرین علی آبادی، افروز‌امیلی، نازگل انصاری نیا، محمود بخشی، علی بنی صدر، علیرضا دیانی، محمد احصایی، منیر فرمانفرماییان، پرستو فروهر، شادی قدیریان، رکنی حائری‌زاده، خسرو حسن‌زاده، شیرازه هوشیاری، وای. زی. کامی، عباس کیارستمی، فرهاد مشیری، تیمو ناصری، شیرین نشاط، شاهپور پویان، حامد صحیحی و پرویز تناولی هنرمندانی هستند که آثار آن‌ها به نمایش درآمد.

آثار آویش خبره‌زاده در کاخ کرامول لندن

نمایشگاه آثار آویش خبره‌زاده با عنوان «آیا کسی می‌تواند زمان را روایت کند؟ » در Cromwell Palace برگزار شد. در این مجموعه ۲۳ اثر به نمایش درآمد که بخشی از آن شامل نقاشی‌های الهام گرفته از فیلم‌های آندری تارکوفسکی، اینگمار برگمان و لوکینو ویسکونتی است.

حضور شش گالری ایرانی با ۱۲ هنرمند در هفته هنر بازل ۲۰۲۱

آرت بازل سوئیس ۲۰۲۱ شهریورماه برگزار شد. از ایران گالری اُ با آثاری از اشکان صنیعی و مریم مُهری در بخش پیپر پوزیشن حضور داشت. گالری محسن با آثاری از مجید بیگلری، زهرا قیاسی و سمیرا هدایی، گالری باوان با آثاری از الهام اعتمادی، کیمن مه آبادی و پیام قلیچی، گالری سرادی پور با آثاری از مهدیه ابوالحسن و عباس نسل شاملو در بخش ولتا بازل حضور داشتند. آرت فر لیسته نیز بخش دیگری از این رویداد بود که گالری سو با آثاری از ساله شریفی و گالری دستان با آثاری از مملی شفاهی در آن حضور داشتند.

نمایش آثار فرساد لباف در نیویورک

مهر ۱۴۰۰ نمایشگاه آثار فرساد لباف در High Line Nine Gallery نیویورک برگزار شد. این نمایشگاه که «بازنگری قطعات و موجودیت‌ها» نام دارد شامل کلاژ‌های کاغذی بود که با استفاده از عکس شکل گرفته و در مراحل مختلف کار تغییراتی روی آن‌ها ایجاد شده است.

نمایش آثار ندا ظرف‌ساز در دانمارک

مجموعه‌ای آثار ندا ظرف‌ساز در گالری تام کریستوفرسن دانمارک به نمایش درآمد. این نمایشگاه شامل چیدمان و طراحى بود و با عنوان «جنگلی در بین درختان وجود ندارد» در Galleri Tom Christoffersen شهر کپنهاگ برگزار شد.

نمایش آثار ۱۸ هنرمند ایرانی در استانبول معاصر

سه گالری از ایران در شانزدهمین نمایشگاه استانبول معاصر ۲۰۲۱ که از ۷ تا ۱۰ اکتبر در ترکیه برگزار شد حضور داشتند. گالری محسن با آثاری از‌امیرحسین زنجانی، بهرنگ صمدزادگان، مهسا نوری، حسین محمدی، ‌امیرحسین بیانی، میلاد جهانگیری و زهرا قیاسی، گالری باوان با آثاری از ثریا شرقی، نوید عظیمی سجادی و ژینوس میثاقی، گالری ایرانشهر با آثاری از سیامک فیلی‌زاده، سلمان خوشرو، شایا شهرستانی، داوود زندیان، مهدی شیر احمدی، رضا بهاروند، محمدرضا یزدی و فرشید داوودی در استانبول معاصر شرکت کردند.

نمایش آثار هنرمند ایرانی در میان برترین هنرمندان تورنتو

رویداد Greater Toronto Art ۲۰۲۱ در شهر تورنتو کانادا میزبان آثار بیست و یک نفر از برترین هنرمندان و مجموعه‌های هنری بود که به شدت با شهر ارتباط دارند. غزاله آورزمانی یکی از هنرمندانی بود که با دو اثر در این رویداد شرکت داشت.

نمایش برترین نمونه‌های مکتب سقاخانه ایران در گالری دانشگاه نیویورک ابوظبی

نمایشگاه «مدرنیسم‌ها: برترین‌های هنرمندان ایران، ترکیه و هند از گنجینه ابی وید‌گری دانشگاه نیویورک» از نیمه نوامبر در ابوظبی افتتاح شد. از هنرمندان ایرانی که در نمایشگاه حضور داشتند می‌توان به فرامرز پیلارام، حسین زنده‌رودی، سیا ارمجانی، کامران دیبا، منیر فرمانفرماییان و پرویز تناولی اشاره کرد.

بنیاد بیژن بصیری در ایتالیا افتتاح شد

روز ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در شهر فابرو واقع در استان اومبریای کشور ایتالیا «بنیاد بصیری» افتتاح شد. بیژن بصیری نقاش ایرانی-ایتالیایی متولد تهران در سال ۱۳۳۳ است که از آغاز نوجوانی فعالیت‌های هنری‌اش را آغاز کرد و سال ۱۳۵۴به ایتالیا رفت.

نمایش آثار دو هنرمند ایرانی در فیاک ۲۰۲۱

چهل و هفتمین دوره فیاک از ۲۱ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱ با حضور حدود ۲۰۰ گالری از کشور‌های مختلف برگزار شد. از ایران نیز گالری دستان با نمایش آثاری از فرخ مهدوی و هدی کاشی‌ها در این رویداد حضور داشت.

آثار محسن وزیری‌مقدم در ساتبیز لندن

آبان ماه ۱۴۰۰ نمایشی بدون فروش از آثار محسن وزیری مقدم در کنار حراج هنر قرن ۲۰ و خاورمیانه ساتبیز، در گالری‌های این مجموعه برپا شد. این نمایشگاه مروری بر آثار اوایل دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ وزیری مقدم داشت و زندگی پرثمر این هنرمند را بررسی می‌کرد.

هنرمندان ایرانی در آرت فستیوال دبی

گروه‌های فرهنگی ۱۷۰ کشور در آرت فستیوال دبی ۲۰۲۱ گرد هم آمدند که مؤسسه هنری سکو با ۱۴ هنرمند در آن شرکت کردند. صدف کباری، شیرین معیا، صبرینه توپچی، مریم مقدم، سارا( میترا) آزموده کلاتی، نرگس ملکی، روحا دباغیان، شهرزاد طاهری، لیدا گلدوست، فرحناز اولیایی، ساحل پناهی، نیلوفر راست گفتار، سحر علیزاده و نرگس سلیمانزاده هنرمندانی بودند که آثار آن‌ها در این رویداد به نمایش درآمد.

نمایش آثار ۱۶ هنرمند ایرانی در آرتیسیما ۲۰۲۱

پنج گالری ایرانی آثاری از هنرمندان را در ایتالیا به نمایش گذاشتند. گالری محسن با آثاری از ساسان ابری، بهرنگ صمدزادگان، سمیرا هدایی، ‌امیرنصر کم گویان و مجید بیگلری؛ گالری دستان +۲ با آثاری از بیتا فیاضی، مریم عیوضی، سروژ بارسقیان، فریدون آو و عسل پیروی؛ گالری این جا با آثاری از‌نگار فرجیانی و ابوالفضل هارونی؛ گالری اُ با آثاری از اشکان صانعی و فرنیاز ذاکر و گالری آب انبار با آثاری از مجید فتحی‌زاده و حسام سماواتیان در آرتیسیما ۲۰۲۱ حضور داشتند.

نمایش آثار ۷۰ هنرمند ایرانی در تورین ایتالیا 

گالری ویستا تهران و گالری فورنارِزیو تورین در آبان ماه ۱۲۹ اثر از ۷۰ هنرمند ایرانی را در قالب نمایشگاه «میکرو-ماکرو» در شهر تورین ایتالیا به نمایش گذاشتند.

آثار هنرمند ایرانی در جشنواره چاپ معاصر وول‌ویچ

ششمین نسخه جشنواره و نمایشگاه چاپ معاصر Woolwich لندن ۱۱ تا ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ برپا شد و آثاری از لاله معمار اردستانی در آن به نمایش درآمد. اردستانی در این مجموعه به زمانه شیوع COVID_۱۹ پرداخته و درباره فاصله اجتماعی صحبت می‌کند.

فروش هشت اثر از هنرمندان ایرانی در حراج بونامز لندن

حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز ۲۶ آبان در لندن برگزار شد. از ایران نیز ۸ هنرمند با ۱۴ اثر در این حراج حضور داشتند و در نهایت ۸ اثر به مبلغ ۴۴۲۹۶۶ یورو فروخته شد. حسین زنده رودی، مارکو گرگوریان، سهراب سپهری، صادق تبریزی، جعفر روحبخش و اردشیر محصص در این حراج به فروش رفت.

درخشش هنرمندان ایرانی در دوسالانه فرهنگ و هنر اسلامی البرده

در آذرماه ۱۴۰۰ شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی البرده ویژه پاسداشت استعداد‌های برتر فرهنگ و هنر اسلامی با معرفی برگزیدگان شش بخش در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی آغاز به کار کرد. امسال ۳۰ هنرمند در شش رشته برگزیده شدند که سهم هنرمندان ایرانی بسیار چشمگیر بود. مریم نوروزی هلیلانی، احمدعلی نظامی ریحانلو، مهسا جواد دواچی، محمدعلی حجازی، مسعود محبی‌فر، معصومه احمدمرادی، افسانه خادم‌الرضا مهدوی، اصغر احمدمرادی، زینب ابراهیم‌شاهی، رضا باباجانی و بیتا عامل هنرمندانی بودند که در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی خط، تذهیب و تایپوگرافی موفق به کسب جایزه شدند.

طراح ایرانی برنده جایزه نخست طراحی لوگو در آسیا و اقیانوسیه

رامین صادق تهرانی به عنوان برترین طراح لوگوی آسیا و اقیانوسیه در WOLDA ۲۰۲۱ انتخاب شد. Worldwide Logo Design Award معتبرترین رقابت جهانی در زمینه طراحی گرافیک و اختصاصاً در بخش طراحی لوگو است که در سه بخش برای هنرمندان قاره اروپا، قاره آمریکا و قاره آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود.

نمایش آثاری از رضا آرامش در دوسالانه هاوانا

چهاردهمین دوره Bienal de La Habana با موضوع «آینده و معاصر» از ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۳۰‌آوریل ۲۰۲۲ در کوبا برگزار شد. آثاری از رضا آرامش نیز در چهاردهمین دوره دوسالانه هاوانا با ارائه انفرادی در موزه ملی هنر‌های تزئینی هاوانا به نمایش درآمد. این نمایش با عنوان «جدا شدن؛ یک و هزار بار» از ۲۱ ژانویه در موزه ملی هنر‌های تزئینی آغاز شده و ۳۰‌آوریل ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد.

نمایش آثار هنرمندان ایرانی در آرت فریز لس‌آنجلس

در آرت فریز لس‌آنجلس که ۱۷ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ در آمریکا برگزار شد، آثار دو هنرمند جوان ایرانی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. گالری دستان نخستین حضور خود را در فریز لس‌آنجلس به نمایش آثاری از یوشا بشیر و هدی کاشی‌ها اختصاص داد.

نمایش آثار ۲۰ هنرمند ایرانی در آرت دوبی ۲۰۲۲

آرت دوبی ۲۰۲۲ از ۱۱ تا ۱۳ مارچ در دوبی برگزار شد و از ایران گالری +٢، گالری محسن، گالری مدار موازی و گالری زیرزمین دستان شرکت داشتند. گالری محسن با آثار مجید بیگلری و‌امیرحسین زنجانی حضور دارد. گالری +٢ آثاری از ناصر بخشی، مهرداد محب علی، مریم عیوضی، مقداد لرپور، عسل پیروی و‌اندیشه آوینی را ارائه کرده است. گالری مدار موازی با آثار یوشا بشیر، مملی شفاهی، فرخ مهدوی و هدا کاشی‌ها حضور داشت. زیرزمین دستان نیز آثاری از فریدون آو، سپند دانش و پی بک را ارائه کرد. همچنین گالری دستان در بخش NFT آثاری از یوشا بشیر و علیرضا اسدی را ارائه کرد. آثاری از محمد احصایی، رضا درخشانی، عارف منتظری و پریناز الیش قره گوزلو توسط گالری لیلا هلر نیویورک ارائه شد.