گروه سینمایی هنرآنلاین: سینمای ایران بعد از دو سال رکود که به واسطه شیوع ویروس کرونا گریبان آن را گرفته بود، بالاخره فرصت پیدا کرد نفسی تازه کند. بنابراین در چند ماه اخیر فیلم‌های مختلفی اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز و به رونق مجدد سینمای ایران کمک کرده‌اند. «دینامیت»، «قهرمان»، «گشت ارشاد۳»، «آتابای»،«شهر گربه‌ها» و «بی‌همه‌چیز» از جمله آثاری هستند که در هفته جاری به عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران معرفی شده‌اند.

در متن پیش رو سعی کردیم میزان فروش و تماشاگران این آثار را بر مبنای آمار ارائه‌شده تا روز ۱۱ دی در سامانه سمفا (سامانه مدیریت و فروش اکران در سینمای ایران) با یکدیگر مقایسه کنیم تا به ارزیابی خوبی از شرایط حال حاضر سینمای ایران برسیم.

«گشت ۳»

این فیلم به کارگردانی سعید سهیلی دنباله‌ای بر فیلم‌های «گشت ارشاد» (۱۳۹۰) و «گشت ۲» (۱۳۹۵) است که ماجرای چند جوان را در قالب طنز روایت می‌کند و پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهنام بانی و امیر جعفری از جمله بازیگران آن هستند. «گشت ۳» مطابق انتظار و همچون دو قسمت قبلی خود با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه شده است. اکران این فیلم از ۲۶ آبان آغاز شده و همچنان در ۴۴۹ سالن سینما روی پرده می‌رود. «گشت ۳» تا امروز در ۲۶۹۹۱ سانس به نمایش درآمده و میزبان یک میلیون و ۳۶۳ هزار و ۲۸۸ تماشاگر بوده است.

بر اساس آمار منتشرشده فروش فیلم نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. بر این مبنا میانگین تعداد تماشاگران این فیلم در هر سانس ۵۰ نفر است. «گشت۳» در هفته‌ای که گذشت با فروش ۲ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومانی خود رتبه اول جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران را به خود اختصاص داده است.

«دینامیت»

این فیلم به کارگردانی سید مسعود اطیابی از پدیده‌های سال سینمای ایران به شمار می‌آید. چراکه از ۱۰ تیرماه اکران خود را آغاز کرده و با گذشت ۶ ماه همچنان مورد استقبال مخاطبان است و ۴۷۶ سالن سینما در اختیار دارد. «دینامیت» با بازی احمد مهران‌فر، پژمان جمشیدی و محسن کیایی تا امروز(۱۱دی) در ۷۴ هزار و ۵۰۸ سانس به نمایش گذاشته شده و توسط ۱ میلیون و ۶۷۹ هزار ۲۸۴ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۷ میلیارد تومان رسیده است.

«دینامیت» فاصله چندانی تا رسیدن به رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران که ۳۸ میلیارد و پانصد میلیون تومان است ندارد و قطعا به زودی این رکورد را از آن خود می‌کند. فروش این فیلم در هفته‌ای که گذشت، ۲ میلیارد و ۴۳۳ میلیون تومان بوده است. همین موضوع سبب شده تا با گذشت شش ماه از زمان آغاز اکران خود، در رتبه دوم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته سینمای ایران قرار گیرد. البته بر اساس آمار به طور میانگین در هر سانس از نمایش این فیلم، ۲۲ نفر به تماشای آن مشغول بودند.

«بی‌همه‌چیز»

این فیلم به کارگردانی محسن قرایی اقتباسی از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخوره» اثر فردریش دورنمات است که در آن بازیگرانی چون هدیه تهرانی، پرویز پرستویی و هادی حجازی‌فر به ایفای نقش پرداخته‌اند. اکران «بی‌همه‌چیز» در سینماهای سراسر کشور از ۲۴ آذرماه آغاز شده و اکنون ۲۵۶ سالن سینما در اختیار دارد. بر اساس آمار این فیلم در ۴۵۵۰ سانسی که تا الان داشته، ۱۳۵ هزار و ۳۶۵ نفر تماشاگر داشته و به فروش معادل ۳ میلیارد و ۴۲۷ میلیون تومان رسیده است.

بنابراین به طور میانگین در هر سانس از نمایش این فیلم، ۳۰ نفر به تماشای آن نشسته‌اند. این عدد در شرایط کرونا امروز عدد پایینی نیست اما با توجه به ترکیب بازیگران و عوامل حاضر در این فیلم، انتظار می‌رفت با استقبال بهتری مواجه شود. البته فروش فیلم از زمان آغاز تاکنون روند صعودی داشته و این هفته بعد از فیلم‌های کمدی «گشت۳» و «دینامیت» رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

«شهر گربه‌ها»

آخرین ساخته سیدجواد هاشمی فارغ از حواشی که در آغاز نمایش عمومی با آن همراه بود، اثری در ژانر کودک و نوجوان است. «شهر گربه‌ها» با بازی بازیگرانی چون یوسف تیموری، امین زندگانی، نیوشا ضیغمی و علیرضا خمسه از سوم آذرماه اکران خود در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد و اکنون ۲۸۹ سالن سینما در اختیار دارد. این فیلم در ۷۵۷۵ سانسی که تا روز ۱۱ دی به نمایش درآمده، میزبان ۱۵۱ هزار و ۵۲۹ مخاطب بوده و به فروشی معادل سه میلیارد و ۲۳۸ میلیون تومان رسیده است. بنابراین به طور میانگین در هر سانس میزبان ۲۰ تماشاگر بوده است. «شهر گربه‌ها» در هفته جاری در جایگاه چهارم جدول فروش هفتگی ایستاده و انتظار می‌رود با جذب مخاطبان بیشتر به میزان فروش خود اضافه کند.

«آتابای»

نیکی کریمی در این فیلم تمام تلاش خود را معطوف جذب طبقه‌ای از مخاطبان سینمای ایران کرده که خیلی وقت بود با سینما قهر کرده بودند. با توجه به نقدهای منتشرشده، «آتابای» با بازی هادی حجازی‌فر، جواد عزتی و سحر دولتشاهی و روایتی داستانی تازه تا اینجای کار توانسته بخش مهمی از مخاطبان سخت‌گیر سینما را راضی از سالن بلند کند. این فیلم از سوم آذرماه اکران خود را آغاز کرد و اکنون ۲۷۲ سالن سینما را در اختیار دارد. «آتابای» تا امروز(۱۱ دی) در ۶۶۴۱ سانس به نمایش درآمده و توسط ۱۸۶ هزار و ۴۷۳ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین به طور میانگین در هر سانس از نمایش این فیلم، ۲۸ نفر به تماشای آن مشغول بودند. «آتابای» در هفته جاری با فروش ۴۱۲ میلیونی خود در رتبه پنجم فروش هفتگی سینمای ایران قرار دارد.

«قهرمان»

آخرین ساخته اصغر فرهادی از ۵ آبان اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است. این فیلم با بازی امیر جدیدی و محسن تنابنده با گذشت بیش از دو ماه همچنان ۴۲۱ سالن سینما در اختیار دارد و تا روز ۱۱ دی در ۱۸ هزار و ۷۹۰ سانس به نمایش گذاشته شده است. «قهرمان» در این مدت ۴۵۳ هزار و ۷۰۹ نفر تماشاگر داشته و به فروشی نزدیک ۱۱ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین فیلم به طور میانگین در هر سانس از نمایش خود میزبان ۲۴ تماشاگر بوده است. «قهرمان» در هفته گذشته با فروش ۴۰۶ میلیونی خود در رتبه ششم جدول پرفروش‌های هفته قرار گرفت.

نتیجه‌گیری

نکته جالب در آمار ارائه‌شده، اختصاص سانس‌های تقریبا دوبرابر به فیلم‌های «گشت۳»، «دینامیت» و «قهرمان» است. این در حالی است که بر مبنای میزان تماشاگران در هر سانس، تنها «گشت۳» میزبان ۵۰ نفر است. در حالی که «دینامیت» با گذشت شش ماه از اکران در هر سانس ۲۲ مخاطب و «قهرمان» با گذشت دو ماه از اکران در هر سانس بیش از ۲۴ مخاطب ندارد، «بی‌همه‌چیز» با تعداد سالن‌هایی که تقریبا نصف دو فیلم  پیشین است، میزبان ۳۰ تماشاگر در هر سانس بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که اگر به فیلم‌های تازه که طبیعتا با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه هستند، سالن‌های بیشتری اختصاص پیدا کند، فروش آنها روند صعودی طی کرده و به سینما نیز کمک بیشتری می‌شود.