سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار نوگل مظلومی با نام "قهرمانان، دلاوران، نام‌آوران" در گالری پروژه‌های آران برپاست. در این نمایشگاه 12 طراحی، یک چیدمان عکس و طراحی و یک ویدئو به نمایش درآمده است.

مظلومی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه بدن انسان درگیری ذهنی او است، افزود: در مجموعه قبلی خود به بدن بیمار و روبه‌زوال پرداخته بودم و پس از آن شروع به خواندن کمیک‌بوک‌ها کردم. از آنجا به بدن قهرمانان توجه کردم و در نقطه مقابل آن کسانی را دیدم که زیبایی‌اندام کار می‌کنند و بدن خود را تغییر شکل می‌دهند.

مظلومی ادامه داد: من به‌عنوان یک آدم مشاهده‌گر این موضوع را بررسی کردم، اما قصدم قضاوت این کار نبود. چاشنی طنز در آثارم وجود دارد ولی تمسخری در آن‌ها نیست، بلکه می‌خواستم این وضعیت را بررسی کنم که آدم‌هایی که چنین تغییری در بدن خود به وجود می‌آورند چه وضعیتی دارند. در واقع آن‌ها به قهرمانان عصر ما تبدیل شده‌اند، هرچند تلاش آن‌ها هیچ کارکرد خاصی ندارند. آن‌ها بدن خود را دست‌کاری می‌کنند تا شبیه قهرمانان کمیک‌بوک‌ها شوند.

او با اشاره به فضای فانتزی و سوررئال آثارش گفت: مانند کارهای قبلی من در این مجموعه نیز قهرمانان همراه با موجودات عجیب‌وغریب هستند. آوردن این موجودات عجیب به دلیل علاقه شخصی خودم است. دوست دارم چیزهایی که وجود ندارند را خلق کرده و آن‌ها را در کنار تصاویر رئال قرار دهم، چون لایه‌هایی به کار اضافه می‌کند و یک فضای ذهنی متفاوت ایجاد می‌کند. در عین حال قهرمانانی که نمایش داده‌ام نیز خودشان اندام کاملی ندارند، در واقع آن‌ها دست و پای درست ندارند و قهرمانان کاملی نیستند.

مظلومی درباره نبود رنگ در این آثار گفت: دلیلی برای استفاده از رنگ نداشتم، به‌ویژه چون بعضی از کارهای من فضای آخرالزمانی دارد فکر کردم سیاه‌وسفید بودن در آن‌ها حالت گروتسک اضافه می‌کند. ضمن اینکه این شیوه کار علاقه شخصی من است و طراحی مدیومی است که برای کار خود انتخاب کرده‌ام.

او درباره ویدئوی موجود در این نمایشگاه گفت: در این فیلم تصویر خودم به نمایش درآمده است که با لباس بسیار گشاد، پزهایی را که قهرمانان مسابقات زیبایی‌‌اندام به خود می‌گیرند تقلید می‌کنم. با وجود این گشادی لباس باعث می‌شود مخاطب نتواند این پزها را مشاهده کند و این موضوع نوعی طنز در کار ایجاد کرده است. نام ویدیو "قهرمان" است و من خود را به جای قهرمانان گذاشتم، در حالی که هیچ‌کدام از وجوه قهرمانی را ندارم. با این حال به مخاطب می‌گویم که یک قهرمان هستم و این یک بازی با مفهوم قهرمان و زیر سؤال بردن آن است.

مظلومی ادامه داد: در یک اثر چیدمان نیز پرتره‌های ورزشکاران زیبایی اندام را که در حال پز گرفتن بودند از اینترنت گرفته و نمای بسته صورت آن‌ها را بریدم. این تصاویر به همراه یک طراحی به نمایش درآمده است و مضمونی در راستای همان ویدئو دارد. سؤالی که مطرح می‌کنم این است که قهرمان چیست و این تلاشی که این افراد انجام می‌دهند و معمولاً هیچ نتیجه خاصی از آن به دست نمی‌آورند به چه دلیل است.

نمایشگاه آثار نوگل مظلومی تا 17 خردادماه در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.