سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی علیرضا نکویی با نام "خطوط" در گالری اعتماد نگارستان برپاست. در این مجموعه 14 اثر به نمایش درآمده است که با اکریلیک بر روی بوم نقاشی شده‌اند. نکویی در گفتوگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این آثار در طول 6 سال شکل گرفته و به سرانجام رسیده‌اند، گفت: مجموعه قبلی که سال 92 نمایش دادم با توجه به نظریه بی‌نظمی و آنکه در هر بی‌نظمی یک نظم وجود دارد، شکل گرفت. همان نگاه با من وارد مجموعه جدید شد، اما این بار به وضعیت خاورمیانه و بخش‌هایی از دنیا که همیشه در آن جنگ و درگیری وجود دارد نگاه کردم و می‌خواستم بدانم دلیل این جنگ همیشگی چیست.

نکویی ادامه داد: در چنین مواقعی انسان باید سعی کند از متن داستان جدا شده و در موقعیتی قرار گیرد که بتواند کلیت موضوع را ببیند. من هم سعی کردم خود را از این منطقه جدا کرده و از فضایی بیرون از کره زمین به آن نگاه کنم. در چنین موقعیتی نخستین چیزی که به چشم می‌آید ساختار طبیعی کرده زمین با مناطق آب و خشکی است. وقتی کمی جلوتر رفته و به زمین نزدیک شوید، کشورها خودنمایی می‌کنند و می‌بینید که هر بخش از کره خاکی با یک پرچم از بخش‌های دیگر جدا شده است. اینها مرزبندی‌هایی هستند که به واسطه پرچم‌ها ایجاد شده و همین مرزبندی از اولین دلایل ایجاد بحران در دنیاست. زیرا عبور از این مرزها به معنای ایجاد تنش است.

نکویی افزود: پرچم کشورها اغلب از چند نوار رنگی تشکیل شده است و فکر کردم که اگر از فاصله دیگری به آنها نگاه کنیم تبدیل به چند خط رنگی می‌شود. بنابراین در تابلوهای من نوارهای رنگی را می‌بینیم که برآمده از رنگ پرچم‌ها هستند. رنگ‌های گوناگون در پرچم هر کشور نماد مفاهیم خاصی هستند اما من با بررسی آنها احساس کردم می‌توان نتایج متفاوتی به دست آورد. رنگ قرمز که نماد خون‌های ریخته شده برای وطن است، به فرش قرمزی برای سیاستمداران تبدیل شده و رنگ سبز نمایانگر نگاه من به محیط زیست است.

او درباره فضای خاصی که با پرسپکتیو در آثارش به وجود آمده است گفت: این چارچوب به مرور شکل گرفت و یک انتخاب تصویری صرف نبود. با استفاده از پرسپکتیو تک نقطه‌ای، فضایی را ایجاد کردم که انگار مخاطب از بالا یا رو به رو به این محیط نگاه می‌کند. این حالت جعبه یا اتاق، موقعیتی را ایجاد می‌کند که انگار بیننده می‌تواند سنجش یا قضاوت داشته باشد.

نکویی ادامه داد: نمای "چشم پرنده" در عکاسی و سینما تعریف خاصی دارد. در سینما برای نمایش یک موقعیت بغرنج یا نمایش جدایی روح از جسم به کار می‌رود. من هم فکر کردم این نما شرایطی به وجود می‌آورد که مخاطب می‌تواند سریعا آنچه می‌بیند را قضاوت کند اما در عین حال نوعی عدم قطعیت در آن وجود دارد و قضاوت او نمی‌تواند کاملا درست باشد.

 نمایشگاه نقاشی علیرضا نکویی تا 7 خرداد درگالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است.