سرویس تئاتر هنرآنلاین:  زهرا شایان‌فر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حال حاضر خبرگزاری "هنرآنلاین" و سایت "ایران تئاتر" مخاطبین خودشان را در بین اهالی هنر دارند و به عنوان مرجع‌های حوزه رسانه‌ای تئاتر محسوب می‌شوند. هیجان سایر رسانه‌هایی که به هنر تئاتر می‌پردازند را کمتر می‌بینم و معتقدم که جریان‌سازی آن رسانه‌ها به نسبت چند سال قبل کمتر شده است. 

وی مشکل اصلی رسانه‌های حوزه تئاتر را دور شدن از فضای تحلیل و نقد عنوان کردن و اظهار داشت: رقابتی که برای خبررسانی در حوزه تئاتر به وجود آمده، رسانه‌ها را به سمتی برده که خبر محور و رویداد محور شده‌اند و کمتر به نگاه تحلیلی می‌پردازند. فکر می‌کنم اگر رسانه‌های حوزه تئاتر ضمن انتشار اخبار به روز و جدید هنر نمایش، به این هنر یک نگاه تحلیلی داشته باشند و یادداشت‌ها، نقدها و گزارش‌های مختلفی در مورد تئاتر بنویسند، شرایط آن‌ها به لحاظ تراز رسانه‌ای بهتر خواهد شد.

شایانفر افزود: اگر قرار باشد فعالیت رسانه‌ای به نتیجه‌ای برسد، باید سوژه‌های کلیدی و تأثیرگذار حیطه‌های مختلف هنری به تحلیل، نقد و بررسی گذاشته شود. متأسفانه الآن شبکه‌های اجتماعی مردم ما را به خواندن خبرهای کوتاه عادت داده‌اند و رسانه‌ها هم به همین خاطر نگاه تحلیلی خود را تا حد زیادی کنار گذاشته‌اند.

زهرا شایانفر تخصص و دانش حوزه‌های خبر و رابط عمومی را تفکیک کرد و گفت: من خبرنگاری هستم که به حوزه روابط عمومی رفته‌ام اما همچنان خودم را خبرنگار می‌دانم. متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم این دو را تفکیک کنیم و همچنان مدیران و مسئولان روابط عمومی از دانش حوزه خبر و رسانه برای روابط عمومی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: امیدوارم به جایی برسیم که خبرنگارها به حضور و فعالیت خودشان در عرصه خبرنگاری افتخار کنند و سعی نکنند به هر طریقی وارد حوزه روابط عمومی شوند؛ مگر این‌که به سن خاصی برسند که دیگر خبرنگاری برای‌شان خسته‌کننده باشد. البته ورود به حوزه روابط عمومی در هر سن و سالی که باشد، نیاز به دانش این حوزه دارد، کما این‌که الآن روابط عمومی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و یک تخصص جداگانه است. فکر می‌کنم تا چند سال آینده حوزه خبرنگاری و روابط عمومی به خوبی از هم تفکیک خواهند شد.

این فعال حوزه رسانه در تئاتر گفت: همچنان‌که عده‌ای به اشتباه از دانش خبرنگاری در روابط عمومی استفاده می‌کنند، عده‌ای دیگر هم ویژگی‌های حوزه روابط عمومی را به حوزه خبرنگاری وارد کرده‌اند. کسی که خبرنگار است باید یک محدوده را برای خودش نگه دارد و یادش باشد که قرار نیست کسی را تبلیغ کند. در واقع یک خبرنگار باید تعهد به دنیای خبر را حفظ کند.  

زهرا شایان‌فر در پایان بیان کرد: زمانی که شروع به کار در حوزه رسانه کردم، هنوز چیزی به نام روابط عمومی وجود نداشت. از همان موقع به عنوان کسی که دانش‌آموخته حوزه تئاتر است، سعی کردم به گروه‌های تئاتری کمک کنم. از زمانی که وارد حوزه روابط عمومی شدم هم سعی کردم کارم را به درستی انجام بدهم و دانش خود حوزه روابط عمومی را برای این حرفه به کار بگیرم.